Tovább folytatódik a Facebook keresztes hadjárata, amelynek célja a szervezetek, vállalkozások (nem fizetős) posztjainak eltűntetése a felhasználók által látható hírfolyamból. A tegnap bejelentett három változtatás az elkövetkező hetekben élesedik világszerte.
A Facebook tudja, ki az igazi barátod
A közösségi oldal tegnapi blogposztja szerint az elmúlt időszakban alapos kutatást végeztek a cég munkatársai. Ennek eredményeiből az szűrték le, hogy az emberek elsősorban a legközvetlenebb hozzátartozójuk, barátjuk megnyilvánulásait akarják figyelemmel kísérni, míg más tartalom kevesbé, vagy éppen egyáltalán nem érdekli őket. A jobb szolgáltatás érdekében tehát ismét belenyúlnak a hírfolyamba megjelenő anyagok kiválasztásáért felelős algoritmusba. A változtatás három területet fog érinteni.
Az első, és talán legfontosabb, hogy a felhasználó legszűkebb baráti köre által posztolt tartalmak elsőbbséget élveznek. Bár arról nem szól a fáma, hogy a Facebook miként dönti el rólunk, hogy kit tekintünk ilyen bizalmas ismerősnek, ne legyenek kétségeink felőle, kellő információval rendelkezik ehhez a közösségi hálózat.
A másik változás, hogy a kevés kapcsolattal rendelkező felhasználóknál feloldják azt a korlátozást, miszerint egy forrásból nem szerepelhet több tartalom egymást követően a hírfolyamban. Ez logikus lépés, hiszen a csak néhány tucat ismerőssel rendelkező embereknél ennek hiányában meglehetősen ritkán frissülne a kínálat.
Végül hátrébb sorolódnak, vagy akár teljesen el is tűnnek azok a bejegyzések, amelyeket eddig csak azért láttunk, mert egyik ismerősünk lájkolta, esetleg kommentálta azt. Ezek között valóban sokszor előfordult olyan tartalom, amely egyáltalán nem érdekelte az adott felhasználót. Például ha egy ismerősünk lelkes bázisugró, attól még nekünk nem feltétlenül kell értesülnünk arról, hogy egy felszerelésgyártó bejegyzéséhez megjegyzést fűzött.
Ami jó az embernek...
Első olvasatra ezek a változtatások valóban hasznosak lehetnek a felhasználók számára. Azoknak legalábbis mindenképpen, akik leginkább a baráti körükkel akarják így tartani a kapcsolatot. Másoknak viszont, akik esetleg szeretnének a bizalom körén kívülről is információkhoz jutni, már nem ennyire egyértelmű a helyzet.
Ahol viszont teljesen egyértelmű a változás előjele, azok a cégek, szervezetek, egyesületek és egyéb, nem emberi entitások. Náluk borítékolhatóan romlani fog a megjelenések aránya, hiszen az organikus elérést leginkább az ilyen másodlagos megjelenésekből remélhették. Azaz ha egy oldal követője lájkolt valamit, arról eddig az ő ismerőseinek egy része értesült. És horribile dictu, akár még arra is rájöhetett, hogy ez a tartalom őt érdekli, elolvashatta azt, maga is feliratkozhatott a követők közé, satöbbi. Mindez a hatás a mostani átalakítással marginalizálódni fog.
Sorozatos ütések
A mostani változtatás egyértelműen egy újabb epizódja annak a kampánynak, amellyel a Facebook igyekszik teljesen ellehetetleníteni a vállalatok és a felhasználók közötti ingyenes kapcsolattartást. Az Ogilvy tavaly publikált felmérésében arra jutott, hogy a megvizsgált nagy márkák posztjainak elérése (havi félszázalékos esést produkálva) 2 százalékra esett vissza, de a kisebbeknél is hasonló, ötven százalékot jelentő csökkenést mértek néhány hónap alatt. Ez amúgy néhány cégnél bőven elég volt arra, hogy végleg hátat fordítsanak a Zuckerberg-birodalomnak. Meglátjuk, néhány hét múlva mennyire redukálódik az amúgy is szinte nulláig kalapált organikus elérés.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak