Úgy tűnik, már a látszatra sem sokat ad a Zuckerberg-birodalom. Egy partnereknek küldött dokumentumban egyértelművé tették, a sok követővel bíró vállalkozások is csak akkor kapnak komoly elérést, ha rendesen hirdetnek.
Hirdetés
 

Könnyen lehet, hogy a kisebb vállalkozás számára teljesen értelmetlenné válik az akár több tízezer rajongóval rendelkező Facebook oldalak gondozása. A tőzsdei teljesítménykényszer alatt dolgozó közösségi oldal ugyanis egyre nyilvánvalóbb módon próbálja kiszorítani a nem fizető oldalakat.

Az már réges-régen tudott dolog, hogy egy facebookos oldal üzenetei alapesetben csak a kedvelő közönség egy töredékénél jelennek meg. Ám idén ősszel ez az eljelentéktelenedési folyamat egyre nagyobb lendületet kapott. Ennek az átszervezésnek az egyik PR-eleme volt a pár nappal ezelőtti bejelentés is, miszerint a közösségi oldal rendszere az érdektelen tartalmak helyett a minőségi anyagok terjesztését fogja ösztönözni. Ez egyébként igaz is, már amennyiben  a Facebook terminológiájában a minőségi tartalom egyenlő a rendszeresen és nagy összegben fizető partnerek anyagaival.

Organikus halál

Az AdAge tudósításában egy olyan tájékoztató dokumentumból idéznek, amelyet a közösségi oldal küldött ki a partnereknek. Ebben a cég kifejti, hogy az organikus (azaz nem fizetett) megjelenések fokozatos visszaesésére lehet számítani, miközben tökéletesítik a felhasználók igényeit minél jobban kiszolgálni igyekvő új rendszert. Persze arra, hogy miért kéne általánosan csökkennie a megjelenéseknek egy olyan Facebook oldalnál, amelyik nem haszontalanságokkal szemeteli tele a követők hírfolyamát, arra nemigen ad magyarázatot mindez. Az viszont önmagában érdekes, hogy magát a posztok megjelenési számának csökkenését már maga a Facebook is beismeri. Ez korábban nem volt gyakorlat, hiszen már tavaly is több nagyobb ügynökség, ügyfél jelezte a jelenséget, de akkor a hivatalos magyarázat az volt, hogy ilyenről szó sincs, csak a kéretlen, érdektelen tartalmak kiszűrése folyik, összességében nem csökkent az oldalak átlagos elérési aránya. Azt pedig kifejezetten visszautasította a közösségi oldal, hogy mindezzel a fizetett bejegyzések forgalmát szeretné felturbózni.

Márpedig több mint gyanús, hogy mégis erről van szó. A hivatkozott dokumentumban a Facebook többször is nyomatékosítja, hogy az igazi elérést csak fizetett megjelenésekkel biztosíthatják maguknak az oldalak tulajdonosai. Abban is világos útmutatót nyújt a tájékoztató, hogy mire jó a nagy számú követővel rendelkező oldal: elsősorban a hirdetések hatékonyságának növelésére, másodsorban a relatív reklámköltségek csökkentésére, és csak legvégül arra, amire elvileg eddig használta mindenki, ingyenes direkt kommunikációs csatornának az ügyfelek, érdeklődők elérésre.

És sajnos úgy tűnik, hogy ez utóbbi is csak azoknak, akik rendszeresen és nagy összegben hirdetnek. Komoly rajongótáborral rendelkező oldalakat kezelő adminisztrátorok arról számoltak be, hogy néhány hónap alatt drasztikusan csökkent az üzeneteik elérése, azaz annak az aránya, hogy hány követő hírfolyamában tűnik fel egy-egy poszt a teljes követői táborhoz viszonyítva. Voltak, akik 30 százalékról estek vissza 2,5 százalékra. Más források arra jutottak, hogy az elérésben szeptemberben történt egy komoly visszaesés szinte minden nagyobb oldalnál. Érdekes módon azóta azok az oldalak, amelyek havi szinten 10 ezer dolláros nagyságrendben költenek Facebook-hirdetésre stabilizálni tudták üzeneteik hatékonysági arányát, miközben a "potyázóknál" további esést lehetett regisztrálni.

Így még működik

A folyamatos tájékoztatásra egyébként (legalábbis egyelőre még) létezik egy módszer: a rajongók ugyanis az adott oldalon a Like/Tetszik gombra bökve előhozhatnak egy menüt, ahol beállíthatják, hogy a továbbiakban annak az oldalnak az összes bejegyzését kapják meg. Apró probléma, hogy erről a követőket nem fizetős posztban tájékoztatni az elmondottak fényében egyre reménytelenebb.

Pénzügyi trükkök százezrei

A Facebookot természetesen akár meg is lehet érteni. Pénzt kell termelnie, ezt pedig elsősorban hirdetésekből tudja előállítani. A fenti lépésekből az rajzolódik ki, hogy ezeket az összegeket a Zuckerberg-birodalom inkább nagyobb csomagokban akarja összerakni, bevállalva azt is, hogy ezzel a kisebb vállalkozások szemében esetleg romlik a reputációja. Egy mondjuk Coca-Cola méretű nagyvállalat számára nyilván nem tétel akkora pénzt ott hagyni a Facebooknál, hogy az "kiemelten kezelje" nem fizetős posztjait is, ugyanez viszont már korántsem igaz egy népszerű, de nagy marketingköltségvetéssel nem rendelkező közepes vagy még kisebb cégnél - a nem üzleti célú oldalakról nem is beszélve.

Az sem éppen rokonszenves eleme a változtatásoknak, hogy a kisebb vállalkozások, szervezetek közül sokan hirdetések útján szereztek megfelelő méretű közönséget, mivel úgy gondolták, jó befektetés néhány száz, esetleg ezer dollárt áldozni erre egyszer, hogy aztán egy élő, működő kommunikációs csatornájuk legyen. Most ezt a csatornát falazza be egyre akkurátusabban a Facebook, azaz olyasmiért fizettetett eddig cégekkel, amit egy rövid beetető periódus után maga értéktelenít el. Nem biztos, hogy ez a legjobb útja a kamu regisztrációktól és rejtélyes lájkkampányoktól kísértett hirdetési platform népszerűbbé tételének.

Közösség & HR

Megjöttek Androidra az első telepítés nélkül futtatható appok

A Google már tavaly beígérte, mostanra megvalósította. Elindult az Instant App, de egyelőre csak néhány alkalmazást lehet telepítés nélkül kipróbálni.
 
Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.