Amilyen nagy lelkesedéssel ugrott rá a marketing szakma a Facebook-oldalak használatára, annyira lelohadt az öröm, amikor a közösségi hálózat fizetős opciókat vezetett be, és ezáltal világossá tette: egy hagyományos poszt nem feltétlenül jelenik meg minden követőnél. De valóban rossz ez a gyakorlat?
Kezdetben vala a jótékony káosz: a Facebookon mindenki mindent látott, az ismerősök és a lájkolt oldalak minden üzenete katonásan sorakozott a felhasználók üzenőfalán. A webes marketing új szárnyas lovat kapott, egy olyan friss fórumot, ahol (látszólag) könnyen és biztosan el lehetett érni egy-egy vállalat vagy márka rajongóit. Aztán a Facebook bekeményített, legalábbis a legtöbben így gondolják, hiszen a közösségi oldal egyértelművé tette: egy felhasználó már nem feltétlenül látja az általa követett oldalak minden egyes bejegyzését, viszont az oldalak számára jön a fizetős posztok lehetősége, amelyek mindenképpen megjelennek az összes lájkolónál. "Gonosz, pénzéhes Facebook" - mondhatták sokan, pedig a szakértők szerint az egyértelmű bevételi szempontok mellett egészséges szabályozó ereje is van az új rendszernek.

Ezt kedvelem, de azért rajongok
A legnépszerűbb közösségi oldallal foglalkozó AllFacebook szakértői szerint a kérdést érdemes a felhasználók szemszögéből megvizsgálni. Amikor valaki feliratkozik Facebookra, elkezdi bejelölni sok száz ismerősét, valamint az összes olyan márkát, terméket, zenekart, sportegyesületet és megannyi más nem személyes oldalt, amelyet kedvel, vagy valamilyen szinten érdeklődési körébe tartozik.



A régi rendszer szerint innentől kezdve a gyanútlan felhasználóra számolatlanul ömleni kezdene a tartalom minden ismerősétől és az összes bejelölt oldal irányából. Az internet szabad, az információ szintén, ez így mégsem igazán jó - a felhasználó gyakorlatilag elsüllyed az információk tengerében, rossz esetben otthagyja a Facebookot a túlzottan sok ott elvesztegetett idő miatt, jó esetben egy csomó információn átsiklik és felületessé válik.

Váltsunk akkor az oldalakat üzemeltető cégek szemszögére: a régi rendszerben, ahogy egyre több oldal indul, egyre több közösségi marketinges érezhette magát egy arctalan hadsereg egyik picike katonájának, akinek szinte pontosan ugyanannyi minimális esélye van észrevetetni magát az egyes felhasználókkal, mint az összes többi próbálkozónak. A facebookozók pontosan ugyanannyi eséllyel vehették észre a legeslegjobban kedvelt zenekaruk bejegyzéseit az üzenőfaluk káoszában, mint az egyszer véletlenül bejelölt, három országgal arrébb lévő pizzéria napi ajánlatát.

Ezt kezdte el egy érzékeny mérlegre tenni a Facebook, és a felhasználói aktivitás alapján súlyozni a valaki által kedvelt sok száz oldal megjelenéseit az illető üzenőfalán. A bonyolult képlet egyszerűsítve úgy hangzik: ha egy felhasználó gyakran foglalkozik egy adott oldallal (például kommentel a bejegyzéseire, megosztja a képeit, hivatkozik rájuk saját posztjaiban), akkor az adott oldal aktivitása nagyobb arányban szerepel majd az üzenőfalon, mint egy másiké, amelyet egyszer lájkolt, de azóta semmilyen kapcsolata nincs vele.



Okos kiskapuk A Facebook természetesen idővel belátta azt is, hogy az automata súlyozás nem százszázalékos megoldás. Egyrészt az oldalak üzemeltetői számára is biztosítania kellett olyan lehetőségeket, amelyekkel biztosíthatták oldalaik bejegyzésének olvasottságát, amely persze nem elvetendő szempontként némi bevételt is termel a Zuckerberg-kasszába. Ez a fizetős postok rendszere, amely egy bejegyzésenként nem túl földhöz vágó összeg fejében biztosítja, hogy az adott poszt valóban eljusson minden lájkoló üzenőfalára.

Emellett viszont a felhasználók számára is biztosított egy - ingyenes és egyszerű - megoldást a közösségi oldal arra, hogy saját maguk segítsenek a "súlyozás súlyozásában". A napokban frissül minden Facebook-felhasználó számára az úgynevezett opt-in notifications rendszer, amellyel mindenki saját magának beállíthatja, hogy egy adott oldal értesítse minden új postról. Emellett egy külön, teljes körű hírfolyam mód is elindul, ahol mindenki láthatja az összes általa valaha is kedvelt oldal minden postját.

Miért jó ez? Azok az oldalak, amelyek valamiért "kiestek egy felhasználó kegyeiből", könnyebben újra kapcsolatba kerülhetnek velük azáltal, hogy a "mindent bele" információs üzenőfalon újra megmutatják magukat valamilyen kiemelkedő, jól megkülönböztethető tartalommal, majd pedig arra kérhetik rég látott rajongóikat, hogy a folyamatosabb kapcsolattartáshoz látogassanak ez aloldalra és kattintsák be az értesítésekről szóló menüpontot.

Ezáltal végeredményben az automatika mellett valamelyest a felhasználó kezébe kerül egy újfajta, kétszintű megközelítés, ahol már ők maguk dönthetik el, melyek azok az oldalak, amelyekért annyira rajonganak, hogy mindent tudni akarnak róluk, és melyek maradnak a "futottak még" kategóriában. Az oldalak üzemeltetői számára pedig még fontosabb lesz a minőségi tartalom és a folyamatos aktivitás, hogy végre ne az legyen a fokmérő, hány lájkolója van egy adott oldalnak, hanem hogy hányan követik minden megmozdulását.

A közösségi média nyerte az amerikai elnökválasztást
A vártnál is jobban mobilizált a Facebook
Hogyan postolnak a sikeres Facebook oldalak? [infografika]


Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.