Egy online ételrendeléssel foglalkozó amerikai cég tavasszal úgy döntött, teljesen felhagy a Facebook-aktivitásával. A következmények igen tanúságosak, még ha nem is feltétlenül általános érvényűek.

Hiába döntöget a Facebook negyedévről negyedévre egyre újabb bevételi rekordokat, van pár olyan kisebb vagy éppen gigantikus vállalat is, akik köszönik szépen, nem gyarapítják tovább a Zuckerberg-birodalom kasszáját. Úgy tűnik, van élet a közösségi oldalon túl is.

Aki még a Google-nek is számít

Az óriás távolmaradók között említhető a Priceline Group, amelynek vezetője tavasszal nyilatkozta, hogy szinte kizárólag a Google-nél költik el a pénzt, mert sem a Facebook, sem a Twitter nem hozott számukra értékelhető eredményt. Hogy miért is fontos a sokak számára talán először hallott vállalatcsoport döntése? Nos, a cégcsoport üzemelteti többek között a Booking.com-ot, de a szállodafoglalás mellett autókölcsönzéssel, repülőjegyértékesítéssel foglalkozó oldalakat is tulajdonol. Hogy mekkora reklámvásárlóról van szó, azt jól mutatja, hogy tavaly 1,8 milliárd dollárt költöttek ilyen célra, amelyből a keresőcég nagyjából 90 százalékos részt kapott. Ez a hatalmas összeg azt jelenti, hogy a Pricline adja a Google teljes reklámbevételének nagyjából a 3 százalékát.

Ha nem is ekkora játékos, viszont annál érdekesebb sztorival szolgált nemrégiben az Eat24 online ételrendeléssel foglalkozó vállalkozás. Ők hosszú évekig dolgoztak a Facebook-jelenlétük felépítésen, aktívak voltak, igyekeztek a rajongók számára érdekes, hasznos vagy éppen vicces tartalommal jelentkezni. Rendszeresen csináltak a közösségi oldalon végigvitt kuponos akciókat, és persze amúgy egy rakat pénzt költöttek hirdetésre is. Elmondásuk szerint éves szinten 1 millió dollárral gazdagították a Facebookot. Aztán egy napon elszakadt a cérna, és nagyon kiborultak...

És itt van ez a srác... Bangladesből???

Az Eat24 csapatánál sok apró kellemetlenség gyűlt fel az évek során, de igazából a meglehetősen nagy vihart kavart algoritmusváltoztatás tette be a kaput, amely töredékére csökkentette az oldal posztjainak addigi elérési rátáját. A döntés hátteréről egy rendkívül szórakoztató blogbejegyzés is született, amelyet egyébként ironikus módon több mint 27 ezren lájkoltak vagy osztottak meg magán a Facebookon.

Azt, hogy a közösségi oldal elég sűrűn váltogatja a ruháját és így a Facebook oldalak adminisztrátorainak rendszeresen kell áttervezni a grafikai elemeket még valahogy elviselték volna. Még azon is túltették magukat, hogy a (papíron) hiperpontos célzással dolgozó facebookos reklámalgoritmus teljesen érdektelen hirdetések tömegét szabadítja rájuk. A promótált bejegyzések lehetőségével amúgy maguk is éltek. Majd néztek is nagyot, amikor a kizárólag amerikai városokban elérhető vállalkozásukért kedves bangladesi emberek kezdtek rajongani.

Az Eat24 marketingcsapata munka közben

Végül a bejegyzések organikus, azaz nem fizetős elérésének a drasztikus csökkentése vezetett a teljes szakításhoz. Az Eat24 köszönte, nem akart fizetni azért, hogy a szerintük érdekes, gondosan megtervezett bejegyzéseik értékelhető számú követőjükhöz eljusson. Inkább fogták magukat, becsukták a teljes boltot, törölték a Facebook oldalt és csinálták tovább a marketinget a Twitteren, a Google+-on vagy éppen a hagyományos hírleveleken keresztül. A felhasználói reakciók vegyesek voltak, mint ahogy a fenti illusztráció is mutatja, egyesek meg voltak győződve, hogy totális harakirit követ el az inkompetens cég.

Élet a Facebook után

Aztán egy jó hónapra rá beszámoltak a fejleményekről is. Érdekes módon, egyáltalán nem rázta meg az üzletmenetet a világ legnagyobb közösségi hálózatával történt szakítás. Sőt sok szempontból erősebb aktivitást tapasztaltak. Például a mobil alkalmazásukat egyetlen hét alatt majdnem kétszer annyian töltötték le, mint amennyien a fizetett facebookos hirdetésekből 2013-ban összesen érdeklődtek. A korrektség jegyében tegyük hozzá: nyilván e mögött a megnövekedett érdeklődés mögött ott van a szakítós sztorit lehozó nagy lapok (például a CNN) jelentette médiavisszhang ereje is.

Az viszont már talán inkább önállóan értékelhető eredmény, hogy a hírlevélfeliratkozók száma és különösen aktivitása is folyamatosan emelkedett a válást követő hetekben. Az Eat24 adatai szerint a korábbi 20 százalékos megnyitási arányuk négy hét leforgása alatt a duplájára javult. De volt olyan is, aki csak azért tért vissza a Twitterre, hogy ott tudja követni a cég ajánlatait.


Úgy tűnik tehát, hogy az ügyfelek, érdeklődők egyszerűen alkalmazkodtak az új felálláshoz, és aktívabban kezdték használni a többi kommunikációs csatornát. Az Eat24 pedig köszönte szépen és a valaha volt legjobb húzásuknak minősítette a kivonulást a Facebookról.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.