Hiába döntöget a Facebook negyedévről negyedévre egyre újabb bevételi rekordokat, van pár olyan kisebb vagy éppen gigantikus vállalat is, akik köszönik szépen, nem gyarapítják tovább a Zuckerberg-birodalom kasszáját. Úgy tűnik, van élet a közösségi oldalon túl is.
Aki még a Google-nek is számít
Az óriás távolmaradók között említhető a Priceline Group, amelynek vezetője tavasszal nyilatkozta, hogy szinte kizárólag a Google-nél költik el a pénzt, mert sem a Facebook, sem a Twitter nem hozott számukra értékelhető eredményt. Hogy miért is fontos a sokak számára talán először hallott vállalatcsoport döntése? Nos, a cégcsoport üzemelteti többek között a Booking.com-ot, de a szállodafoglalás mellett autókölcsönzéssel, repülőjegyértékesítéssel foglalkozó oldalakat is tulajdonol. Hogy mekkora reklámvásárlóról van szó, azt jól mutatja, hogy tavaly 1,8 milliárd dollárt költöttek ilyen célra, amelyből a keresőcég nagyjából 90 százalékos részt kapott. Ez a hatalmas összeg azt jelenti, hogy a Pricline adja a Google teljes reklámbevételének nagyjából a 3 százalékát.
Ha nem is ekkora játékos, viszont annál érdekesebb sztorival szolgált nemrégiben az Eat24 online ételrendeléssel foglalkozó vállalkozás. Ők hosszú évekig dolgoztak a Facebook-jelenlétük felépítésen, aktívak voltak, igyekeztek a rajongók számára érdekes, hasznos vagy éppen vicces tartalommal jelentkezni. Rendszeresen csináltak a közösségi oldalon végigvitt kuponos akciókat, és persze amúgy egy rakat pénzt költöttek hirdetésre is. Elmondásuk szerint éves szinten 1 millió dollárral gazdagították a Facebookot. Aztán egy napon elszakadt a cérna, és nagyon kiborultak...
És itt van ez a srác... Bangladesből???
Az Eat24 csapatánál sok apró kellemetlenség gyűlt fel az évek során, de igazából a meglehetősen nagy vihart kavart algoritmusváltoztatás tette be a kaput, amely töredékére csökkentette az oldal posztjainak addigi elérési rátáját. A döntés hátteréről egy rendkívül szórakoztató blogbejegyzés is született, amelyet egyébként ironikus módon több mint 27 ezren lájkoltak vagy osztottak meg magán a Facebookon.
Azt, hogy a közösségi oldal elég sűrűn váltogatja a ruháját és így a Facebook oldalak adminisztrátorainak rendszeresen kell áttervezni a grafikai elemeket még valahogy elviselték volna. Még azon is túltették magukat, hogy a (papíron) hiperpontos célzással dolgozó facebookos reklámalgoritmus teljesen érdektelen hirdetések tömegét szabadítja rájuk. A promótált bejegyzések lehetőségével amúgy maguk is éltek. Majd néztek is nagyot, amikor a kizárólag amerikai városokban elérhető vállalkozásukért kedves bangladesi emberek kezdtek rajongani.
Az Eat24 marketingcsapata munka közben
Végül a bejegyzések organikus, azaz nem fizetős elérésének a drasztikus csökkentése vezetett a teljes szakításhoz. Az Eat24 köszönte, nem akart fizetni azért, hogy a szerintük érdekes, gondosan megtervezett bejegyzéseik értékelhető számú követőjükhöz eljusson. Inkább fogták magukat, becsukták a teljes boltot, törölték a Facebook oldalt és csinálták tovább a marketinget a Twitteren, a Google+-on vagy éppen a hagyományos hírleveleken keresztül. A felhasználói reakciók vegyesek voltak, mint ahogy a fenti illusztráció is mutatja, egyesek meg voltak győződve, hogy totális harakirit követ el az inkompetens cég.
Élet a Facebook után
Aztán egy jó hónapra rá beszámoltak a fejleményekről is. Érdekes módon, egyáltalán nem rázta meg az üzletmenetet a világ legnagyobb közösségi hálózatával történt szakítás. Sőt sok szempontból erősebb aktivitást tapasztaltak. Például a mobil alkalmazásukat egyetlen hét alatt majdnem kétszer annyian töltötték le, mint amennyien a fizetett facebookos hirdetésekből 2013-ban összesen érdeklődtek. A korrektség jegyében tegyük hozzá: nyilván e mögött a megnövekedett érdeklődés mögött ott van a szakítós sztorit lehozó nagy lapok (például a CNN) jelentette médiavisszhang ereje is.
Az viszont már talán inkább önállóan értékelhető eredmény, hogy a hírlevélfeliratkozók száma és különösen aktivitása is folyamatosan emelkedett a válást követő hetekben. Az Eat24 adatai szerint a korábbi 20 százalékos megnyitási arányuk négy hét leforgása alatt a duplájára javult. De volt olyan is, aki csak azért tért vissza a Twitterre, hogy ott tudja követni a cég ajánlatait.
Úgy tűnik tehát, hogy az ügyfelek, érdeklődők egyszerűen alkalmazkodtak az új felálláshoz, és aktívabban kezdték használni a többi kommunikációs csatornát. Az Eat24 pedig köszönte szépen és a valaha volt legjobb húzásuknak minősítette a kivonulást a Facebookról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak