Az évtized végére a globális munkaerőpiacon minden második munkavállaló az úgynevezett Y generációból, azaz az 1980 és 2000 között születettek közül kerül ki – állítja a PwC felmérése. A szervezeteknek technikailag is fejlődniük kell, ha erre fel akarnak készülni.
Ennek a generációnak már természetes eszköz az online kommunikációt, a közösségi média világa, és hozzászoktak a kollaborációs eszközök használatához is. Ezzel függ össze, hogy sokkal jobban elvárják a flexibilis munkavégzést biztosító körülményeket, mint az idősebb korosztály.
IT-val könnyebb és gyorsabb
Az Y generáció tagjainak nagy többsége – Nyugat-Európában 78, Közép- és Kelet-Európában 92 százaléka – véli úgy, hogy IT tudása megkönnyíti számára az álláskeresését, és ugyanilyen arányban részesítik előnyben azokat a vállalatokat, amelyek a legújabb technológiai eszközöket biztosítják a munkavégzéshez.
A helyzethez tehát a vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell. A Ricoh egy két éve kiadott kutatása kimutatta, hogy a generációs feszültségek akadályozhatják a vállalatok sikerét. Az akkori felmérés szerint például csupán minden tizedik válaszadó vélte úgy, hogy a vezetőség és a frontvonalon dolgozó alkalmazottak ugyanúgy látják a változás irányát. Míg ugyanis az alkalmazottak között nő a digitálisan írástudó Y generációba tartozók aránya, a vezetők többsége hagyományos gondolkodású.
A probléma egyébként Magyarországon különösen élesen jelentkezik, mivel az IKT ipart erőteljesen sújtja a szakemberek külföldre vándorlása. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége szerint éppen ezért nemzetgazdasági érdek a technológia váltás és az együttműködésre épülő új munkamódszerek bevezetése, ugyanis enélkül elképzelhetetlen az IT szakemberek itthon tartása.
Fontos a pénz, de nem minden
Ma már az, hogy egy cégnél mennyit lehet keresni, csak egy a sok szempont közül, amit a munkavállaló mérlegel, amikor állást keres. Ezt szinte mindegyik, a témával foglalkozó kutatás kiemeli.
Az EY egy friss tanulmánya kimutatta, hogy az Y generáció munkavállalói közül sokan épp a csapatmunkát támogató eszközök és a rugalmas munkavégzés lehetőségének hiánya miatt vált munkahelyet. Persze az alacsony bér, a karrierlehetőségek hiánya és a gyakori túlóra is ott szerepel a váltás leggyakoribb okai között.
Az Ipsos közvéleménykutató szintén hasonló problémákat tárt fel. 32 országra az IKT ipar közel tízezer alkalmazottjának megkérdezésével elvégzett kutatásuk szerint a munkavállalók 39 százaléka elégedetlen a csapatmunka szintjével jelenlegi munkahelyén, és 40 százalékuk gondolja azt, hogy a vállalati közösségi média használata előmozdítaná ezt.
A Deloitte hat európai országban vizsgálta ugyanezt. Ebben a körben még rosszabb állaotokat találtak: a munkavállalók 56 százaléka szerint ugyanis vállalatánál az együttműködés és az innováció is alacsonyabb szinten áll a kívánatosnál, és csak 10 százalékuk állította azt, hogy saját munkahelye mindkét téren élen jár.
A jó, innovatív körülményeknek pedig jó hatásuk van a dolgozói elégedettségre: az ilyen vállalatoknál a munkavállalók elégedettségi szintje 34 százalékkal magasabb, mint azoknál a vállalatoknál, ahol a dolgozók gyengének minősítették az innovációt és a csapatmunkát.
A körülmények persze nem csak a techikai feltételek határozzák meg. Egy 2014-ben lefolytatott hazai kutatás eredményei szerint ugyanis nehezen találják meg a hangot egymással a különböző korosztályba tartozó munkatársak a magyarországi munkahelyeken.
Akkor a válaszadók negyede számolt be arról, hogy kifejezetten nehézkesnek érzik a közös munkát valamelyik másik korosztályhoz tartozókkal. A legnagyobb arányban (37 százalék) a veteránok találták nehéznek az együttműködést, a legkisebb arányban pedig a legfiatalabbak, az Y és a Z generáció tagjai (9, és 7 százalék).
A generációs feszültségekben az értékkülönbségek is szerepet játszanak. Az idősebbek számára a például a tisztelet sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint a fiataloknál. Bár minden generáció tiszteli a szaktudást, a munka- és élettapasztalatot stb., az Y generáció tagjainak kétszer olyan fontos a pozíció, a státusz és az anyagi háttér a tisztelet kivívásához. Ez a generáció, mint az a téma egyik hazai szakértőjének, Lerf Andreának a kutatásaiból kiderült, villámkarrierre vágyik.
A BYOD már nem kérdés
Persze nem csak a dolgozók közérzete számít. A munkaadóknak is vannak elvárásaik: jó kommunikációs készség írásban és szóban, az ügyfélközpontúság, a részletekre való odafigyelés, a jó szervező és problémamegoldó képesség stb.
Emellett a technikai ismeretek is fontosak, melyek jellemzően bizonyos szoftverek használatában szerzett magas szintű jártasságot jelent. Ilyen például a kvázi irodai szabványként működő Microsoft Office. Az IDC szerint egyébként a csomag ismeretét a magas jövedelmet kínáló pozíciók 15 százalékánál írják elő.
Ugyanakkor a munkavállalók szereték saját eszközeiket is használni. A Gartner szerint ezt egyébként idén globálisan a vállalatok 38 százaléka tervezi, hogy ezt lehetővé teszi. Ez nem csak a munkavállalónak jó, hiszen ezzel, ha közvetve is, a vállalat eszközparkja is korszerűbb válik.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak