A leglátványosabb jele, hogy a Google is már azon dolgozik, hogy az oldalak mobil változatára építse a keresést.

Pár napja a Google termékmenedzsere, Doantam Phan tett közzé egy bejegyzést a vállalat hivatalos blogján, amelyben beszámol arról, hogy a Google a keresőmotorjával is reagál a netezési szokások változására. Mivel az emberek többsége ma már inkább keres mobil felületen, mint desktopon, a keresőalgoritmust is ehhez fogja igazítani a Google.

Minden megy mobilra

Mint azzal korábban foglalkoztunk, mindössze hét év kellett ahhoz, hogy a mobil beelőzze a webes forgalomban a desktopot. A StatCounter adatai szerint 2009-ben még kimutathatatlan volt a mobilok jelenléte a webes forgalomban, idén októberben viszont már átfordult az arány: nagyobb webes forgalmat generáltak az okostelefonok és tabletek, mint az asztali gépek, beleértve a notebookokat is.

De nem csak a StatCounter adatai mutatják ezt. Az elektronikus hirdetési csatornákra specializálódott Zenith Media nemzetközi ügynökség egy kutatása szerint az elmúlt években nagyon gyorsan növekedett a mobil eszközökről generált internetforgalom. 2012-ben még csak 40 százalékkal, de idén már várhatóan 68 százalékkal, jövőre pedig még nagyobb növekedést, 79 százalékot várnak a tanulmány készítői.

A Google keresése fontos kulcs

A Google minden szinten ráerősít erre a változásra. Mint azt pár hónapja szintén megírtuk, jövő januártól új szabályozás lép életbe a mobil oldalakra vonatkozóan. Úgy alakítja át a keresési algoritmusát, hogy az büntesse azokat a weboldalakat, melyek mobil felületen kényelmetlenséget okoznak a felhasználóknak.

Ez azonban egy több éve tartó folyamat része, hiszen az algoritmust már 2014-ben is úgy módosították, hogy kedvezzen a mobilbarát oldalaknak. Akkor azonban még csak a pozitív megerősítés alkalmazták, januártól viszont kifejezetten büntetnek. Mindezek azonban csak előjátékai voltak annak, hogy ki is mondják a „mobile first” jelszavát.

Ennek szellemében alakítják át a keresési algoritmust is, amely a jövőben első helyen a mobil oldalakat veszi figyelembe. Eddig ugyanis hiába volt egy oldalnak mobil változata, a relevancia értékelésénél a desktopot vették figyelembe. Ez azonban problémát okozhatott akkor, ha a desktop és a mobil nem volt azonos, és utóbbin például kevesebb volt a tartalom. Így a mobil kereső másként is rangsorolta az adott oldal mobil változatát, mint a desktopot.

Ez nagy változás, írja Doantam Phan, ezért apró lépésekben haladnak, az egész folyamat egyelőre kísérleti fázisban van. Ugyanakkor már vannak olyan elemek, amiket érdemes figyelembe venni a weboldalak fejlsztésénél, hogy zökkenőmentesebb legyen az átállás az új indexelési módszerre.

A reszponzív dizájn előny

Mindenekelőtt fontos, hogy a reszponzív és a dinamikus kiszolgálású (dynamic serving) oldalakat nem érintik a módosítások. Ezeknél az oldalaknál nem is kell módosítani semmit. A reszponzív oldalaknál minden eszközön (desktop, tablet, phablet, okostelefon) ugyanazt a HTML kódot és URL-t lehet használni, mert az oldal a képernyő méretétől függően rugalmasan jelenik meg a tartalom. Ilyen a Bitport.hu oldala is.

A dinamikus kiszolgálás viszont a weboldal szervere érzékeli, hogy milyen eszközről jön a lekérés, és annak megfelelő választ küld, azaz desktopról érkező kérésre az arra fejlesztett oldalt küldi, míg mobilra a mobiloptimalizáltat, de a felhasználónak ugyanazt az URL-t kell használnia. Ilyenkor a fejlesztők a kódban jelzik is a keresőrobotoknak, hogy figyelem, itt két változat van.

Ha jól működik, akkor a csak asztali változatban futtatott oldalakon sem kell változtatni.

Beavatkozást azok az oldalak igényelnek, ahol az asztali változat és a weboldal elkülönül. Bár sok előnye van a reszponzív dizájnnak, még mindig sokan használják ezt a módot, amikor lényegében két külön URL alatt fut a desktop és a mobil változat. Ennek kétségtelen előnye, hogy egyszerűbb változtatni egy adott nézeten, mert az nem hat a másikra, de az ilyen oldalak keresőoptimalizálási (SEO – Search Engine Optimization) szempontból sohasem voltak egyszerű esetek.

A Google saját teszteszközeit, például a strukturált adatokat, valamint a robots.txt fájt tesztelő szolgáltatását.

Nincs más út

Az okos mobileszközök olyan arányban terjednek és válnak a mindennapok részévé, hogy a weboldalak üzemeltetőinek nincs sok választása: vagy átállnak arra, hogy mobilon is teljes értékű oldalt biztosítanak felhasználóiknak, vagy hamarosan a kutya se lesz rájuk kíváncsi.

 

BI Intelligence - mobile devices
Create your own infographics


Jelenleg 56 százalékra becsülik a globális okostelefon-penetrációt, azaz lényegében minden második ember kezében már ilyen eszköz van. Ráadásul egyre több a phablet kategóriájú készülék (a smartphone és a tablet közötti kategória). Ezeken a netezés is sokkal jobb élmény, mint a kisebb kijelzőjű okostelefonokon.

Szintén a mobil eszközök felé terel mindent az, hogy a 4G egyre általánosabbá válik, ami a mai adatigény mellett még elegendő. Az Ericsson előrejelzése szerint a következő évtized elejére mér legalább 4,3 milliárd 4G-s előfizető lesz. Ráadásul az 5G is nagyon közel van, ami a táblagép-piacnak is új lendületet adhat.

Ha tehát a lépés elkerülhetetlen is, a Google termékmenedzsere megjegyzi: egy jó desktopra optimalizált weboldal még mindig jobb, mint egy kétes minőségű, funkció- és tartalomhiányos mobil változat.

Mobilitás

Az idősebb hazai netezők is fekete öves facebookozók lettek

Egy friss kutatás szerint Mark Zuckerberg hálózata már az 55 évnél idősebb korosztály életében is fontosabb, mint a televízió. A szeniorok online aktivitásában ugyanakkor nagy a nemek közti különbség.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.