Pár napja a Google termékmenedzsere, Doantam Phan tett közzé egy bejegyzést a vállalat hivatalos blogján, amelyben beszámol arról, hogy a Google a keresőmotorjával is reagál a netezési szokások változására. Mivel az emberek többsége ma már inkább keres mobil felületen, mint desktopon, a keresőalgoritmust is ehhez fogja igazítani a Google.
Minden megy mobilra
Mint azzal korábban foglalkoztunk, mindössze hét év kellett ahhoz, hogy a mobil beelőzze a webes forgalomban a desktopot. A StatCounter adatai szerint 2009-ben még kimutathatatlan volt a mobilok jelenléte a webes forgalomban, idén októberben viszont már átfordult az arány: nagyobb webes forgalmat generáltak az okostelefonok és tabletek, mint az asztali gépek, beleértve a notebookokat is.
De nem csak a StatCounter adatai mutatják ezt. Az elektronikus hirdetési csatornákra specializálódott Zenith Media nemzetközi ügynökség egy kutatása szerint az elmúlt években nagyon gyorsan növekedett a mobil eszközökről generált internetforgalom. 2012-ben még csak 40 százalékkal, de idén már várhatóan 68 százalékkal, jövőre pedig még nagyobb növekedést, 79 százalékot várnak a tanulmány készítői.
A Google keresése fontos kulcs
A Google minden szinten ráerősít erre a változásra. Mint azt pár hónapja szintén megírtuk, jövő januártól új szabályozás lép életbe a mobil oldalakra vonatkozóan. Úgy alakítja át a keresési algoritmusát, hogy az büntesse azokat a weboldalakat, melyek mobil felületen kényelmetlenséget okoznak a felhasználóknak.
Ez azonban egy több éve tartó folyamat része, hiszen az algoritmust már 2014-ben is úgy módosították, hogy kedvezzen a mobilbarát oldalaknak. Akkor azonban még csak a pozitív megerősítés alkalmazták, januártól viszont kifejezetten büntetnek. Mindezek azonban csak előjátékai voltak annak, hogy ki is mondják a „mobile first” jelszavát.
Ennek szellemében alakítják át a keresési algoritmust is, amely a jövőben első helyen a mobil oldalakat veszi figyelembe. Eddig ugyanis hiába volt egy oldalnak mobil változata, a relevancia értékelésénél a desktopot vették figyelembe. Ez azonban problémát okozhatott akkor, ha a desktop és a mobil nem volt azonos, és utóbbin például kevesebb volt a tartalom. Így a mobil kereső másként is rangsorolta az adott oldal mobil változatát, mint a desktopot.
Ez nagy változás, írja Doantam Phan, ezért apró lépésekben haladnak, az egész folyamat egyelőre kísérleti fázisban van. Ugyanakkor már vannak olyan elemek, amiket érdemes figyelembe venni a weboldalak fejlsztésénél, hogy zökkenőmentesebb legyen az átállás az új indexelési módszerre.
A reszponzív dizájn előny
Mindenekelőtt fontos, hogy a reszponzív és a dinamikus kiszolgálású (dynamic serving) oldalakat nem érintik a módosítások. Ezeknél az oldalaknál nem is kell módosítani semmit. A reszponzív oldalaknál minden eszközön (desktop, tablet, phablet, okostelefon) ugyanazt a HTML kódot és URL-t lehet használni, mert az oldal a képernyő méretétől függően rugalmasan jelenik meg a tartalom. Ilyen a Bitport.hu oldala is.
A dinamikus kiszolgálás viszont a weboldal szervere érzékeli, hogy milyen eszközről jön a lekérés, és annak megfelelő választ küld, azaz desktopról érkező kérésre az arra fejlesztett oldalt küldi, míg mobilra a mobiloptimalizáltat, de a felhasználónak ugyanazt az URL-t kell használnia. Ilyenkor a fejlesztők a kódban jelzik is a keresőrobotoknak, hogy figyelem, itt két változat van.
Ha jól működik, akkor a csak asztali változatban futtatott oldalakon sem kell változtatni.
Beavatkozást azok az oldalak igényelnek, ahol az asztali változat és a weboldal elkülönül. Bár sok előnye van a reszponzív dizájnnak, még mindig sokan használják ezt a módot, amikor lényegében két külön URL alatt fut a desktop és a mobil változat. Ennek kétségtelen előnye, hogy egyszerűbb változtatni egy adott nézeten, mert az nem hat a másikra, de az ilyen oldalak keresőoptimalizálási (SEO – Search Engine Optimization) szempontból sohasem voltak egyszerű esetek.
A Google saját teszteszközeit, például a strukturált adatokat, valamint a robots.txt fájt tesztelő szolgáltatását.
Nincs más út
Az okos mobileszközök olyan arányban terjednek és válnak a mindennapok részévé, hogy a weboldalak üzemeltetőinek nincs sok választása: vagy átállnak arra, hogy mobilon is teljes értékű oldalt biztosítanak felhasználóiknak, vagy hamarosan a kutya se lesz rájuk kíváncsi.
Jelenleg 56 százalékra becsülik a globális okostelefon-penetrációt, azaz lényegében minden második ember kezében már ilyen eszköz van. Ráadásul egyre több a phablet kategóriájú készülék (a smartphone és a tablet közötti kategória). Ezeken a netezés is sokkal jobb élmény, mint a kisebb kijelzőjű okostelefonokon.
Szintén a mobil eszközök felé terel mindent az, hogy a 4G egyre általánosabbá válik, ami a mai adatigény mellett még elegendő. Az Ericsson előrejelzése szerint a következő évtized elejére mér legalább 4,3 milliárd 4G-s előfizető lesz. Ráadásul az 5G is nagyon közel van, ami a táblagép-piacnak is új lendületet adhat.
Ha tehát a lépés elkerülhetetlen is, a Google termékmenedzsere megjegyzi: egy jó desktopra optimalizált weboldal még mindig jobb, mint egy kétes minőségű, funkció- és tartalomhiányos mobil változat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak