Folytatódik a keresőóriás keresztes hadjárata azon weboldalak ellen, amelyek a mobiltelefonok kijelzőin kényelmetlenséget okoznak a felhasználók számára. A tegnapi bejelentéssel a túlságosan tolakodó felületektől igyekeznek megkímélni a netezőket.
Jöhet a leminősítés
A cég bejegyzése szerint jövőre, egészen pontosan január 10-től lép életbe az új rendszer. Attól kezdve nem számíthatnak jó helyre a keresési listában azok az oldalak, ahol a tartalomhoz nem köthető, tolakodó felületeket használnak. Ennek egyik legjobb példája az olyan felugró hirdetés, amelyik szinte, vagy éppen teljes egészében kitakarja a felhasználó által megjeleníteni kívánt információkat.
A Google a büntetendő kategóriába sorolja majd azokat a lapokat is, ahol a fő tartalmat eltakaró felületekkel nem azonnal, hanem némi késleltetéssel kezdik bombázni a felhasználót. Szintén leminősítés jár ott is, ahol a céloldal elérését egy önálló, közbeiktatott hirdetéssel "zavarják meg". Sőt, azzal sem szabad trükközni, hogy a betöltéskor látható részben helyeznek el egy nagy felületű reklámot, ami miatt a tényleges tartalom csak görgetés után lesz elérhető.
Példák a nem büntetendő megoldásokra
Egy csomó esetben persze jogos, sőt elkerülhetetlen hasonló megoldások használata. Szerencsére ezt tudják a Google-nél, ezért a bejelentés tartalmaz egy sor kivételt is a fentebb vázolt szigorításokkal kapcsolatban. Ilyen az, ha egy oldal jogszabályi kötelezettségnek eleget téve informálja a látogatót, például az adatok gyűjtéséhez szükséges sütik használatáról, vagy éppen a felhasználó korát ellenőrzi, mielőtt felnőtteknek szánt tartalomhoz irányítaná a netezőt. Szintén nem fog retorziót kiváltani, ha "észszerű méretű" hirdetéseket is tartalmaz a megjelenített oldal. Ennek arányáról konkrétan nem nyilatkozott a cég, de a fenti példából úgy tűnik, hogy a képernyő nagyjából negyede még kisajátítható reklámozás céljára.
Igazodtak a játékszabályokhoz
Nem ez az első eset, hogy a Google megpróbál szelíd erőszakot alkalmazni, amivel a tartalomszolgáltatókat igyekszik az általa helyesnek tartott útra terelni. 2014 végétől kezdve a mobilos keresési találatoknál külön pozitív minősítést jelentetett meg azoknál a weblapoknál, amelyek megfeleltek a mobilbarát kritériumoknak. Ezek röviden megfogalmazhatók úgy, hogy az oldalnak nagyítás nélkül is olvasható szövegeket kell tartalmaznia, illetve a navigálásnak is gördülékenynek kell lennie. (Egyébként ez bármely oldalról lekérdezhető a Google tesztjével.)
Kiderült, hogy az eltelt bő másfél évben nagyon szépen igazodtak a honlapok tulajdonosai a kívánalmakhoz, hiszen jelenleg a teljes állomány 85 százaléka megugorja a lécet. Így már kicsit okafogyottá vált a megkülönböztető titulust, amit a cég a közeljövőben el is fog hagyni a mobil találati listáknál.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak