Szűk hónapja szervezte önálló cégbe és szabta át önvezető autós projektjét az Alphabet, máris bemutatták az első eredményeket.

Detroitban, az egyik legnagyobb amerikai autós szakkiállításon, a North American International Auto Show-n mutatta be a Alphabet (a Google anyavállalata) alig egy hónapja önállósított autós projektje, a Waymo első olyan csomagját, amit bármely gyártó beépíthet saját járműveibe. A gyors bemutatkozás persze nem meglepő, a projekt részei már készen voltak egy ideje, igazából csak az "összecsomagoláshoz" kellett egy kis idő.

A csomag révén a gyártók saját fejlesztések nélkül léphetnek be az önvezető autók piacára. John Krafcik, a cég Hyundaitól igazolt vezetője a csomagot csak önvezető platformként emlegette. A csomag minden olyan hardverkomponenst tartalmaz (a hozzájuk szükséges szoftverekkel együtt), ami az önvezető képességekkel rendelkező autóhoz kell. Van benne egy 360 fokban "látó" radar, nyolc olyan modul, amely az autó környezetének képi rögzítését szolgálja a gépi látáshoz, valamint három, már a Waymo (pontosabban az Alphabet) által fejlesztett LIDAR szenzor. Ez utóbbiak között van olyan, amelyet kifejezetten arra készítettek fel, hogy alacsonyabb embereket és kisebb tárgyakat ismerjen fel. A hardverelemeket egy mesterségesintelligencia-platform fogja össze.

A rendszert egyébként már ki is lehetett próbálni a Chrysler szintén Detroitban bemutatott a minivanjében. Ráadásul a hibrid Pacifica országúti tesztje hamarosan el is kezdődik.

Az autógyárak még keresik az utat

Egyre inkább nyilvánvaló, hogy a jövő útja a járműveknél az önvezetés és (talán) az elektromos hajtás (szemben a fosszilis üzemanyagokkal) – a közlekedésszervezésben pedig a központilag menedzselt bérlés. Ebbe az irányba megy az Uber, de az autógyártók – köztük a Tesla – is készülnek arra, hogy egyre kevesebben akarnak majd sok pénzt fizetni saját autóért, főleg ha olcsón hozzájuthatnak kényelmes önvezető bérautóhoz.

A fejlődés egyik nagy gátja – sok egyéb mellett – sokáig az volt, hogy az autó környezetének 3D-s leképezése költséges volt. Állítólag amikor a Google elkezdte saját önvezetős projektjét, 75 ezer dollárból lehetett egy ilyen rendszer kiépíteni, de azóta a fejlesztésekkel sikerült faragni az áron.

Az autógyártók azonban mintha lépéshátrányban lennének – egyelőre. Bár a technológiai cégek azt már kezdik felismerni, hogy nem feltétlenül érdemes-kifizetődő belépni a gyártópiacra, a gépjárműipar meghatározó szereplői továbbra is veszélyben érzik pozícióikat. Mindenekelőtt attól félnek, hogy saját piacukon veszítik el az irányító szerepet a technológiai kihívóikkal szemben.

Ha az önvezető képességekkel kapcsolatos szabadalmakat nézzük, az innovatív gyártók kifejezetten jól állnak. A legtöbb szabadalmat a Toyota, Bosch, a Denso Corp., a Hyundai Motor és a General Motors jegyzi. A megvalósításban azonban a technológiai cégek előrébb tartanak.

A jó megoldást – legalábbis az autógyártók szempontjából – itt is a nyílt forráskód hozhatja. A közelmúltban létrehozott SmartDeviceLink Consorcium azt is mutatja, hogyan. A konzorcium célja ugyanis egy olyan iparági platform elterjesztése – egyelőre infotainment vonalon –, amely nem függ egyetlen informatikai cégtől sem. Az SDL segítene az alkalmazásfejlesztőknek, mert csak egyetlen interfészt kellene figyelembe venniük, mégis minden autómárkában lehetne használni az appjukat. Emellett egyszerűbbé válna a mobilok és az autók integrációja is.

Több gyártó inkább a technológiai cégekkel kötött szövetségben hisz. A Fiat például épp a Google-lel kötött több fronton is szoros szövetséget, a BMW az Intellel, a Delphi alkatrészgyártó pedig a Mobileye-jal alakított ki együttműködést.

Konzumer tech

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.