Szűk hónapja szervezte önálló cégbe és szabta át önvezető autós projektjét az Alphabet, máris bemutatták az első eredményeket.

Detroitban, az egyik legnagyobb amerikai autós szakkiállításon, a North American International Auto Show-n mutatta be a Alphabet (a Google anyavállalata) alig egy hónapja önállósított autós projektje, a Waymo első olyan csomagját, amit bármely gyártó beépíthet saját járműveibe. A gyors bemutatkozás persze nem meglepő, a projekt részei már készen voltak egy ideje, igazából csak az "összecsomagoláshoz" kellett egy kis idő.

A csomag révén a gyártók saját fejlesztések nélkül léphetnek be az önvezető autók piacára. John Krafcik, a cég Hyundaitól igazolt vezetője a csomagot csak önvezető platformként emlegette. A csomag minden olyan hardverkomponenst tartalmaz (a hozzájuk szükséges szoftverekkel együtt), ami az önvezető képességekkel rendelkező autóhoz kell. Van benne egy 360 fokban "látó" radar, nyolc olyan modul, amely az autó környezetének képi rögzítését szolgálja a gépi látáshoz, valamint három, már a Waymo (pontosabban az Alphabet) által fejlesztett LIDAR szenzor. Ez utóbbiak között van olyan, amelyet kifejezetten arra készítettek fel, hogy alacsonyabb embereket és kisebb tárgyakat ismerjen fel. A hardverelemeket egy mesterségesintelligencia-platform fogja össze.

A rendszert egyébként már ki is lehetett próbálni a Chrysler szintén Detroitban bemutatott a minivanjében. Ráadásul a hibrid Pacifica országúti tesztje hamarosan el is kezdődik.

Az autógyárak még keresik az utat

Egyre inkább nyilvánvaló, hogy a jövő útja a járműveknél az önvezetés és (talán) az elektromos hajtás (szemben a fosszilis üzemanyagokkal) – a közlekedésszervezésben pedig a központilag menedzselt bérlés. Ebbe az irányba megy az Uber, de az autógyártók – köztük a Tesla – is készülnek arra, hogy egyre kevesebben akarnak majd sok pénzt fizetni saját autóért, főleg ha olcsón hozzájuthatnak kényelmes önvezető bérautóhoz.

A fejlődés egyik nagy gátja – sok egyéb mellett – sokáig az volt, hogy az autó környezetének 3D-s leképezése költséges volt. Állítólag amikor a Google elkezdte saját önvezetős projektjét, 75 ezer dollárból lehetett egy ilyen rendszer kiépíteni, de azóta a fejlesztésekkel sikerült faragni az áron.

Az autógyártók azonban mintha lépéshátrányban lennének – egyelőre. Bár a technológiai cégek azt már kezdik felismerni, hogy nem feltétlenül érdemes-kifizetődő belépni a gyártópiacra, a gépjárműipar meghatározó szereplői továbbra is veszélyben érzik pozícióikat. Mindenekelőtt attól félnek, hogy saját piacukon veszítik el az irányító szerepet a technológiai kihívóikkal szemben.

Ha az önvezető képességekkel kapcsolatos szabadalmakat nézzük, az innovatív gyártók kifejezetten jól állnak. A legtöbb szabadalmat a Toyota, Bosch, a Denso Corp., a Hyundai Motor és a General Motors jegyzi. A megvalósításban azonban a technológiai cégek előrébb tartanak.

A jó megoldást – legalábbis az autógyártók szempontjából – itt is a nyílt forráskód hozhatja. A közelmúltban létrehozott SmartDeviceLink Consorcium azt is mutatja, hogyan. A konzorcium célja ugyanis egy olyan iparági platform elterjesztése – egyelőre infotainment vonalon –, amely nem függ egyetlen informatikai cégtől sem. Az SDL segítene az alkalmazásfejlesztőknek, mert csak egyetlen interfészt kellene figyelembe venniük, mégis minden autómárkában lehetne használni az appjukat. Emellett egyszerűbbé válna a mobilok és az autók integrációja is.

Több gyártó inkább a technológiai cégekkel kötött szövetségben hisz. A Fiat például épp a Google-lel kötött több fronton is szoros szövetséget, a BMW az Intellel, a Delphi alkatrészgyártó pedig a Mobileye-jal alakított ki együttműködést.

Konzumer tech

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.