Az autógyártók és a szoftvercégek mind szorosabb kapcsolatba kerülnek egymással, ahogy a vásárlók mind több és több informatikai megoldást szeretnének látni és használni útközben is. Az IT-s óriások természetesen örömmel elfoglalnák a járművek kijelzőjét is, ám ezt sok autógyártó nem látná szívesen. A függetlenség megőrzését próbálja szorgalmazni egy új szövetség is, amelynek induló tagjai között egy sor komoly iparági szereplő van, és még többel bővülhet a lista.
Nyitottak maradnának
A Ford 2013-ban debütált AppLink rendszerét már jó ideje megosztotta a fejlesztői közösséggel. Ebből lett az open source platformként funkcionáló SmartDeviceLink (SDL), amely a mobiltelefonos alkalmazások és a kocsi rendszereinek minél zökkenőmentesebb összekapcsolását biztosítja. Az SDL-t eddig csak a Toyota karolta fel a riválisok között, amikor pontosan egy évvel ezelőtt hivatalosan is a platform támogatójává lépett elő.
A most induló Las Vegas-i CES megnyitója előtt a két gyártó a fentiénél lényegesen szélesebb körű formáció megalakulását jelenthette be. A SmartDeviceLink Consortium tagja például a Mazda, a Subaru, a Suzuki, vagy éppen a PSA konszern. A gyártók mellett egy sor beszállító is szerepel a támogatók között, valamint többen nyilatkozat aláírásával fejezték ki későbbi csatlakozási szándékukat.
A SmartDeviceLink Consortium megalakulása nagy lökést adhat az open source alapokon nyúgvó SDL elterjedésének, illetve további fejlesztésének. Ennek használatával az alkalmazásfejlesztőknek elég egyetlen interfész figyelembe vételével dolgozniuk, hogy aztán a másik oldalon egy sor különböző autómárka modelljével kompatibilis appot vegyenek birtokba a sofőrök és utasok. A közös platformnak hála az SDL-t alkalmazó járművek irányító rendszereivel (érintőképernyő, hangfelismerés, kormányon elhelyezett gombok stb.) közvetlenül elérhetők lesznek a mobil alkalmazások funkciói. Sőt a kocsi szenzorai által gyűjtött bizonyos információkat is megkaphatják és felhasználhatják az alkalmazások a jobb működés érdekében.
A droid meg az alma
A szövetség megalapítása egyértelműen a nagy informatikai vállalatok "túlterjeszkedését" igyekszik meggátolni. Az Apple és a Google ugyanis mind elkészítette már és örömmel adja a gyártóknak saját platformját, a CarPlayt és az Android Autót. Ezekkel viszont egyrészt az a probléma, hogy külön-külön közönségnek szólnak, másrészt az autógyártók (joggal) félnek attól, hogy ha túl nagy területet adnak át az IT-s óriásoknak, azzal a saját szerepüket gyengíthetik ebben az ökoszisztémában.
Egyébként a Ford például egyelőre minden hangszeren játszik, hiszen az SDL pátyolgatása mellett az Apple és a Google platformjának használatát is támogatja bizonyos modelljeiben. Ugyanakkor vannak más úton járók is. A Fiat például szintén ezen a héten jelentette be, hogy még szorosabbra fűzi a kapcsolatát a Google-lel, aminek gyümölcseként egy új, természetesen androidos alapokon nyugvó fedélzeti infotainment-rendszert fejleszt neki a keresőóriás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak