Keményen dolgozik a Facebook azon, hogy újra beléphessen a kínai piacra; ennek a munkának az eredménye az a megoldás, ami a fejlett nyugati világban biztosan kivágná a biztosítékot. Biztosan?
Kína kínja
Mark Zuckerberg cége szép csendben kifejlesztette azt a szoftvert, ami automatikusan képes bizonyos tartalmú bejegyzések háttérbe szorítására, attól függően, hogy az adott felhasználó földrajzilag melyik régióban tartózkodik éppen. A New York Times beszámolója szerint ezt a szűrőt kifejezetten a kínai kormányzati igények kielégítése érdekében hozta össze a Facebook. A szoftver létrejöttéről egyébként a vállalat jelenlegi és korábbi alkalmazottai számoltak be a new yorki újságnak.
„Régóta hangoztatjuk Kína iránti érdeklődésünket, ezért sok időt töltünk azzal, hogy megértsük és tanuljunk az országról. Ugyanakkor még nem hoztunk döntést arról, hogyan fogjuk megközelíteni Kínát”, tájékoztatta a nyilvánosságot semmitmondóan a Facebook egyik szóvivője. Elmondása szerint jelenleg abban segítik a kínai vállalatokat és fejlesztőket, hogy azok új piacokat fedezhessenek fel a rizs hazáján kívül a közösségi hálózat hirdetési platformjával.
Kína a világ legnagyobb internetes piacának számít, közel 700 millió felhasználóval, ami több mint duplája az Egyesült Államok teljes lakosságának. De a kormányzat által intézményesített cenzúra hosszú évek óta tartja távol a helyieket számos amerikai website-tól és a nyugati életérzéstől, jelentősen korlátozva a vélemény szabadságát bizonyos, a helyi vezetés által érzékenynek tartott téma kapcsán.
Ezt a hozzáállást követeli meg az összes külföldi cégtől az ország, a kívánalomnak megfelelni nem tudó vagy akaró vállalatok online szolgáltatásait pedig egyszerűen blokkolják. Ennek esett áldozatává a Gmail, a Facebook és a Twitter is – közülük a középső hamarosan visszatérhet, ha a regionális alapokon működő tartalomszűrő elnyeri a kínai cenzorok jóváhagyását.
Folyamatosan változó hírfolyam
A közösségi hálón megjelenő tartalmak nem konstans algoritmus alapján kerülnek a felhasználók szeme elé. A Facebook folyamatosan változtatja, csiszolja szűrőit, melyek meghatározzák, hogy az ismerősök melyik bejegyzései juthatnak (és milyen sorrendben) a felhasználó képernyőjére. 2014-ben például komoly harcot indított a lájkvadász oldalak visszaszorítása érdekében, 2015-ben pedig a Facebook Messengert fazonírozta át a vállalat.
Idén számoltunk be arról, hogy Zuckerberg cége vizsgálja a borravaló (tipjar) lehetőségét, amivel az illető követői a népszerű posztokat támogathatnák, illetve a ’branded content’ funkciót, azaz a márkázott tartalom közzétételét. Egy ilyen, valamely cég termékét, szolgáltatását népszerűsítő poszt közzététele után a facebookozó részesedést kapna a bejegyzés megtekintése után befolyt bevételekből.
Tavaly decemberben indította be élő közvetítési szolgáltatását a vállalat; a Facebook Live segítségével élőben mutathatjuk meg ismerőseinknek, hogy éppen mi történik velünk. Kiderült, hogy ebben több ráció van, mint ahogyan azt eredetileg gondolták: amint beszámoltunk róla, a Facebook elindult a sportcsatornává válás útján.
A vállalatnak egyébként nagy felelőssége van az álhírek szélesebes terjedésében. Jelenleg az algoritmusai egyre inkább a felhasználókat érdeklő tartalommal bástyázza körbe őket, ezért egy idő után már nem a külvilág, csak az őket körül ölelő szubkultúra tartalmait látják viszont. Mivel pedig az emberek egyre nagyobb része a Facebookot használja elsődleges információforrásként, ez a hatás sokszorozódik, kvázi digitális burokba zárja az internetezőket.
Mark Zuckerberg nemrég személyesen is ígéretet tett, hogy fellépnek az álhírek terjedésének jelensége ellen.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak