A világ legjelentősebb közösségi oldala eddig nem feltétlenül a felhasználók érdekeiről, azok anyagi támogatásáról szólt, aminek megfelelően a szabályok is mindig úgy változtak, ahogy azt az üzleti érdekek diktálták. A Facebook mégis annyi embert mozgósít, hogy a felület jóformán bármilyen közösségi megmozdulásra alkalmas, amelyek között ott vannak a különböző célokra történő pénzgyűjtési akciók is.
Adjatok, adjatok!
A The Verge információi szerint a szolgáltató most olyan funkciókról készít felméréseket, amelyek eltérő köntösben, de ugyanazt a célt szolgálják: bevételt generálna bizonyos felhasználók számára. Az egyik ilyen lehetőség a borravaló (tipjar) lenne, amivel az illető követői a népszerű posztokat támogathatnák. Ez a megoldás jöhetett volna szóban Sickratman elhíresült pénzgyűjtési akciója kapcsán is, amely során az előadóművész a Facebook felületén kért (és kapott) követőitől anyagi segítséget.
A további lehetőségek között megtalálható a ’branded content’, azaz márkázott tartalom közzététele, ami egyéb környezetben bejáratott formának számít. Egy ilyen, valamely cég termékét, szolgáltatását népszerűsítő poszt közzététele után a valószínűleg ismert facebookozó részesedést kapna a bejegyzés megtekintése után befolyt bevételekből.
Pénzkereset a másik irányból
A további lehetséges funkciók közé tartozna az úgynevezett ’call to action’ gomb, amivel a felhasználókat különböző fontos ügyek támogatására lehetne felhívni, vagy bizonyos értékesítési felületek szponzorálását elősegíteni. A lényeg, hogy a Facebook ezúttal azon gondolkodik, hogy nem a klasszikus hirdetői kört, hanem a nagyobb követői táborral rendelkező felhasználókat próbálja mozgósítani azzal, hogy érdekeltté teszi őket az egyébként is népszerű tartalmaik publikálásában.
Mivel a Facebook egyelőre csak felméri az igényeket, elképzelhető, hogy soha nem jelennek meg ezek a funkciók vagy nem pont ebben a formában. Azt azonban feltétlenül tanulságos látni, hogy miként tűnnek, tűnhetnek fel azok a bevétel szerzési modellek a Facebookon, amelyeket más szolgáltatóknál (pl. YouTube) már régen alkalmaznak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak