Az amerikai elnökválasztás eredménye sokakat meglepett: a helyi sajtó szinte kritika nélkül elfogadta a közvélemény-kutatók által mért adatokat, ezért gyakorlatilag általánosan Hillary Clinton győzelmét várták. Ezzel szemben Donald Trump nyerte meg a kulcsfontosságú államokat (például Floridát), nem csak az ország, hanem a világ közvéleményét is megdöbbentetve.
Ez a reakció jól lekövethető volt az amerikai IT-cégek részvényárfolyamán. Az elnökválasztást követő nap reggelén szinte mindegyik vállalat papírja bezuhant, így reagálva a kampányban sajátos stílust, nem egyszer gazdasági érdekeket is sértő kijelentéseket alkalmazó Trump győzelmére. Amint az az alábbi grafikonokon is látható, sok cég részvénye már visszapattant a pillanatnyi mélypontról (például az Apple-é), mások nem heverték még ki a sokkot (ilyen például az Amazon vagy az Alphabet):
A fentieken túl az eBay, a Facebook, az IBM, az Intel, a Microsoft, a Netflix és még számos másik techvállalat részvényei is hasonlóan reagáltak. Összességében a nap közbeni "hegymászásnak" köszönhetően a technológiai szektor papírjai megúszták 0,3 százalékos buktával a napot. Igaz, maga a Dow Jones kifejezetten jó formát mutatva 1,4 százalékos erősödést produkált, azaz az IT-s szektor így is alulteljesítő maradt.
A kakukktojás
Azon kevesek egyike a Twitter, akiket nem, vagy egyenesen pozitívan érintett az elnökválasztás eredménye. Egészen meredek emelkedést mutattak fel a részvényei november 9-én: 18,38 dollárról 19,14 dollárig ugrottak az eladási mizéria kapcsán kicsit megtépázott nimbuszú vállalat papírjai.
Habár a részvénymozgás előnyös a tulajdonosok számára, a Twitter nyereség utáni küzdelmének kálváriáján ez sokat nem segít. 2015 utolsó negyedéve szinte minden szempontból csalódást keltő produkciót hozott. Ugyan a Twitter 710 millió dollárt keresett az októbertől december végéig tartó periódusban (majdnem 50 százalékkal többet, mint egy évvel korábban), de a sokkal több pénzből sem volt képes nyereséget csinálni.
Végül úgy döntöttek a vállalatnál, hogy megpróbálják eladni a Twittert, hátha az új tulajdonos egyensúlyba tudja hozni a bevételeket és a kiadásokat. Október elején a The Wall Street Journal már gyakorlatilag kész tényként kezelte, hogy a Salesforce szárnyai alá kerül a Twitter. A hírre 5 százalékot erősödtek a mikroblog-szolgáltató papírjai, miközben a hírbe hozott vevőaspiráns részvényei párhuzamosan majdnem 6 százalékot vesztettek értékükből.
Később kiderült, az egyik legnagyobb esélyesnek tartott Google-nél nincs asztalon a téma, a Salesforce első számú embere pedig ugyan nem tagadta magát az érdeklődést, ám szavaiból leginkább arra lehetett következtetni, hogy ők sem tesznek ajánlatot. Végül a Walt Disney Company is lemondott vételi szándékáról, arra hivatkozva, hogy a Twittert gyakran használják személyes zaklatásra (bullying) és zajlik rajta virtuális bántalmazás, ami nem tenne jót a cég hírnevének és így a róla kialakított képnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak