Egy ideje már tart a Twitter kálváriája. A rövid üzenetek küldésére szakosodott szolgáltatás tavaly májusban például egy túl korai jelentés miatt zuhant meg. Egy New York-i pénzügyi adatelemző cégnél szúrták ki, hogy a Twitter részvényeseknek szóló oldalán megjelentek a negyedéves számok, majd a legfontosabb tényeket stílusosan ki is posztolták saját Twitter-csatornájukon. A részvényárfolyamok azonnal zuhanni is kezdtek, végül 18 százalékos lett a napi árfolyamesés.
A figyelmetlenség mellett a zuhanásban már tavaly is komolyan közrejátszott, hogy a forgalom 436 millió dollár lett, ami alaposan elmarad az elemzők által várt 456 milliós szinttől. Nagyobb probléma azonban, hogy a vállalat még mindig nem volt képes nyereséget termelni: a nettó veszteség 162 millió dolláros volt a negyedévben.
A balszerencse áradása
A trend aztán folytatódott: 2015 utolsó negyedéve szinte minden szempontból csalódást keltő produkciót hozott. Ugyan a Twitter 710 millió dollárt keresett az októbertől december végéig tartó periódusban (majdnem 50 százalékkal többet, mint egy évvel korábban), de a sokkal több pénzből sem volt képes nyereséget csinálni.
A mikroblog-szolgáltatónál mondjuk ez nem újdonság, hiszen tíz éves története során még nem volt olyan időszak, amelyik nettó profittal zárult volna. Bár a tavalyelőtti 125 millióról sikerült 90-re csökkenteni a veszteséget, ám a befektetők jogosan háborognak, hogy a másfélszeres bevétel sem volt elég a pozitív szaldóhoz.
Végül úgy döntöttek a vállalatnál, hogy megpróbálják eladni a Twittert, hátha az új tulajdonos nyereségesre tudja változtatni. Szeptemberben a Recode egy alapos listát állított fel a lehetséges kérőkről. Itt a technológiai cégektől (Apple, Microsoft, Google, Facebook) a telekommunikációs szolgáltatókon át (Verizon, ComCast) a médiavállalatokig (Disney, News Corp) minden lehetséges vásárlót figyelembe vettek.
Október elején a The Wall Street Journal már gyakorlatilag kész tényként kezelte, hogy a Salesforce szárnyai alá kerül a Twitter. A hírre újabb 5 százalékot erősödtek a mikroblog-szolgáltató papírjai, miközben a másik oldalon már nem volt akkora a lelkesedés, hiszen a hírbe hozott vevőaspiráns részvényei párhuzamosan majdnem 6 százalékot vesztettek értékükből.
Elmaradó leánykérések
Az elmúlt hetekben aztán a korábban felkapott nevek közül sorra érkeztek a közvetlen, vagy éppen közvetett cáfolatok a vásárlási szándékkal kapcsolatban. Kiderült, az egyik legnagyobb esélyesnek tartott Google-nél sincs asztalon a téma, a Salesforce első számú embere pedig ugyan nem tagadta magát az érdeklődést, ám szavaiból leginkább arra lehet következtetni, hogy ők sem fognak ajánlatot tenni.
Lehetséges vásárlóként szóba jött a Disney (Walt Disney Company) is. A Miki egér jogtulajdonosa végül egészen szokatlan indokot hozott fel az akvizíció ellen, értesült a Bloomberg. Az elsősorban gyerekeket és fiatalokat célzó médiamogul szerint a Twittert gyakran használják személyes zaklatásra (bullying) és zajlik rajta virtuális bántalmazás, ami nem tenne jót a cég hírnevének és így a róla kialakított képnek.
Nem is annyira légből kapott érvelés ez egyébként, hiszen számos alkalommal sértegettek már a Twitteren keresztül embereket. Például Robin Williams 2014 augusztusi halálát követően annyira sokan zaklatták a színészlegenda lányát, hogy ő inkább törölte a szolgáltatás mobil appját telefonjáról – és ez csak egy az ismertebb embereket érő támadásokból.
Nincsen tehát jó helyzetben a rövid üzeneteiről ismert vállalat, egyelőre nem tudni, vajon lesz-e vevője még az idén, legalább elhatározás szintjén.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak