Az európai internetezők kétharmada tavaly már webes vásárlóként is kipróbálta magát. Az uniós mezőnyben a magyarok egyelőre középtájon tanyáznak.

Alighogy túl vagyunk az év végi ajándékozási lázon, máris itt vannak az Európai Unió legfrissebb adatai arról, hogy 2016-os vásárlásainkat milyen gyakran oldottunk meg az interneten keresztül. Az Eurostat összesítése szerint 2007 óta 16 százalékponttal gyarapodott azoknak a felhasználóknak az aránya, akik az elmúlt tizenkét hónapban vettek valami a webes boltokban.

Akkor a netezők kevesebb mint fele mondhatta ezt el magáról, míg tavaly már kétharmaduk felkeresett valamilyen online áruházat, ami a teljes lakosságon belül is 55 százaléknak felel meg. Az online vásárlás népszerűsége főleg a fiatalok és a középkorúak körében növekszik: a 16-24 éves korosztályban az egy évvel korábbihoz képest 68, a 25-54 éves korosztályban pedig 69 százalékos volt a javulás.

Tízből négy magyar netező pénzt is költ a hálón

Az egyes tagállamokat illetően nagy a szórás. A leggyengébben Románia és Bulgária teljesített, az előbbiben a netezők alig 18 százaléka, az utóbbiban pedig mindössze a 27 százaléka vett valamit a világhálón. Az Egyesült Királyságban viszont kiemelkedően magas ez a mutató: a brit felhasználók nem kevesebb, mint a 87 százaléka bízta magát tavaly a webes kereskedőkre, és miután arrafelé az emberek 95 százaléka használja valamilyen szinten az internetet, az online vásárlók aránya a teljes lakosságra vetítve is 83 százalékos.
 

Az online vásárlók százalékos aránya az európai országokban (forrás: Eurostat)


A többieknél az elmúlt öt évben a legnagyobb arányú, 10 százalékpontos javulás Litvániát, Csehországot, Irországot, Spanyolországot, Olaszországot és Szlovákiát jellemezte, de ide sorolható Magyarország is. Nálunk a lakosság 81 százaléka használta a világhálót 2016-ban, vásárlóként pedig 39 százalék jelent meg az online világban.

Saját magunkhoz képest valóban nem lehet okunk a panaszra: arról mi is rendszeresen beszámolhattunk, hogy a hazai webes kiskereskedelem évről-évre kétszámjegyű növekedést produkál, a piacon tevékenykedő több ezer webáruház összforgalma pedig már meghaladja az évi 300 milliárd forintot, tavaly először pedig már személyautó is gazdára talált az egyik webáruházban.

A drága bevásárlás jellemzően offline műfaj

Az Európai Unión belül az online vásárlók a legnagyobb arányban, 61 százalékban ruhaneműt és sportcikkeket szereznek be, ezután 52 százalékkal az utazási ajánlatok, illetve általában a szállásfoglalás következik.

A ruhaneműt és sportárut jellemzően a fiatalok rendelik az online boltokból, a középkorúakat inkább a műszaki cikkek, főként a háztartási készülékek hozták lázba, míg az 55-74 éves korosztály a kikapcsolódással összefüggő szállás- és repülőjegy-vásárlást intézte a világhálón. Népszerű webes portéka mindezek mellett a koncert- vagy színházjegy és a könyv is.
 

A 2016-os online vásárlások terméktípusok és korcsoportok szerint (forrás: Eurostat)


Ami a vásárlási gyakoriságot illeti, egy negyedéven belül a legtöbben legfeljebb egyszer vagy kétszer adtak fel online megrendelést különféle termékekre. Az átlagos költési összeg az uniós vevők 40 százalékánál 100-500 euró közé tehető, de az idősebb korosztály 10 százaléka akár ezer eurónál nagyobb egyedi tételekre is vevő.   

A webes vásárlásokat az iskolázottsági és a foglalkoztatottsági mutatók is befolyásolják. A magasabb végzettségűek a jelek szerint könnyebben elboldogulnak a világhálón, 80 százalékuk vett már terméket vagy szolgáltatást ilyen módon. Még ennyire sem meglepő, hogy a munkahellyel rendelkezők és az önfoglalkoztatók is aktívabbak (71 százalék) a webáruházakban, mint a munkanélküli internethasználók (50 százalék).

Lassan a szabályozásban is megmozdul valami

Jó hír az erre fogékony webes kereskedőknek, hogy az online vásárlók közel 70 százalékának nem volt semmilyen panasza a megrendelésével kapcsolatban. A többiek leginkább az ígértnél hosszabb szállítási időre panaszkodtak, vagy valamilyen műszaki hibával találták magukat szemben az adott áruház weboldalán. Kevesebb mint a 10 százalékuk kifogásolta, hogy nem a megrendelt cikket, vagy sérült árut kapott. A panaszok nem megfelelő kezelését a vevők 4 százaléka, a téves bankkártya-terhelést pedig a 3 százalékuk említette.

Fontos, hogy az online kereskedelem egyre inkább átnyúlikhatárokon: az Eurostat szerint 2016-ban az online vásárlók egyharmada rendelt árut vagy szolgáltatást más uniós tagállamból, míg ez a mutató 2012-ben 25 százalék volt. Az Unión kívülről 13 százalékról 20 százalékra nőtt a webes vásárlások aránya.

Az EU-n belüli e-kereskedelem egyik érzékeny pontja az áfaszabályozás, amely Brüsszel javaslatára a teljes online értékesítésben megújulhat majd, ha az Európai Parlamentben és az Európai Tanácsban is rábólintanak. A javaslat főként a startupok és a kkv-k helyzetét javíthatja, továbbá becsatornázhatja a legális üzletbe az online bizniszben eddig elcsalt eurómilliárdokat is.

Piaci hírek

A vezérigazgatók egyszerre imádják és rettegik az MI-t

A CEO-k közül megdöbbentően sokan hoztak már üzleti döntéseket a ChatGPT válaszaira alapozva. Az első számú vezetők fele szerint pozíciójukat idővel teljesen átveszik az algoritmusok.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.