Három órával a nyitást követően közel egy órán át élesben követhettük az egyik meghatározó régiós webkereskedő, az eMAG budapesti irodájában a Black Friday (BF) akciót. Addigra már 926 ezer látogató járt a cég honlapján és ennek nyomán 150 ezer termék, több mint 3 milliárd forint értékben talált gazdára.
Autó és utazás első ízben szerepelt a palettán
Az első órákban már valaki lecsapott a 27 százalékkal kínált egyik személyautóra, és közel kétszázan döntöttek úgy, hogy bel- és külföldi utazást is a mostani akciós napon akarnak lekötni. Mindkét termék először szerepelt a webkereskedő BF-kínálatában. A "helyszíni szemle" alatt megtudtuk, hogy a társaság harmadik alkalommal rendezett BF-kampányt, az első akciós nap 2014-ben 1,4 milliárd forint bevételt hozott, tavaly már ennek több mint a dupláját teljesítette a cég: az összesen 1,7 millió látogató 3,25 milliárd forintnyi megrendelést adott le 184 ezer termékre.
Idén közel háromszor akkora árukészlettel, 35 ezer négyzetméternyi raktár- és ötre bővített szállítópartneri kapacitással készültek az eseményre. Kérdésünkre, hogy most milyen bevétellel számolnak, Hunyady László, az eMAG marketing menedzsere pénteken még 4 milliárd forintra becsülte a speciális péntek forgalmát. Ma már tudjuk a végleges számokat: a bevétel végül meghaladta az 5,3 milliárd forintot is. A látogatók száma pedig több mint 2,1 millió volt.
Vásárlásban is előretörtek a mobil eszközök
Ebben az évben jóval több mobilos megkeresésre és mobilos fizetésre is számítottak. Erre való felkészülés gyanánt a mobil applikációba bekerült a globális riválisok által már régóta használt egykattintásos fizetési funkció. A mobil platform végül az összes rendelés 52 százalékát adta, ami közel másfélszeres arányt jelent az egy évvel ezelőtti szinthez képest.
A társaságnál idén összességében minden korábbinál nagyobb érdeklődéssel számoltak, amit az élet vissza is igazolt. Az akció indulásakor reggel 7 órakor, egyidejűleg 130 ezer látogatót regisztrált a webáruház oldala, amelyen amúgy a csúcsidőszakban egyidejűleg 170 ezren böngésztek a kínálatból. Az első órában több mint 39 ezer megrendelés érkezett, közülük 12 ezer az első 15 percen belül.
Van, amiből sosem elég
A nagy roham aztán gyorsan leapasztotta a készleteket. Különösen látványos volt ez a négy legnépszerűbb termék, az Xbox játékkonzol, a HP egyik laptopja, az iPhone 5 és az Indesit egyik hűtőgépének esetében. Az egyenként több száz darabos készlet egy-két percen belül elfogyott. Ezekre a kiemelt akciókra természetesen sokkal többen pályáztak volna, amit az oldalon szaporodó csalódott kommentek is jeleztek - erről az Index itt számolt be.
Megkeresésünkre a webáruház illetékesei épp a várakozáson felüli érdeklődéssel és a nagyszámú párhuzamos rendeléssel magyarázták a kialakult nehézségeket. Hangsúlyozták azt is, hogy nem a magyarországi cég 150 dolgozója rendelte el a vevők elől a slágertermékeket, ők csak a kampány negyedik órájától vehettek bármit is az oldalon a BF-akció keretében.
Az eMAG a romániai Naspers cégcsoporthoz tartozik, a társaság 14 éve alakult, azóta három további piacon, Bulgáriában, Magyarországon és Lengyelországban is megjelent. A Black Friday évről évre igen jelentős részét adja a vállalkozás bevételeinek. Kérdésünkre a marketingvezető konkrét számot ezzel kapcsolatban nem árult el. A piaci szereplőkről egyéb forrásokból származó információk alapján viszont kikövetkeztethető, hogy az eMAG legutóbbi magyarországi éves bevétele nagyjából 14-16 milliárd forint között alakult, így a mostani egy napos BF-forgalom ennek a harmadát termelte volna ki. Hogy idén mekkora biznisz lesz majd a pénteki akció, még nem tudni, az viszont nem titok, hogy 2016-ra éves szinten mintegy 70 százalékos növekedést terveznek.
Az USA-ban is rekordokat döntögetett az idei Black Friday
Az USA-ban is, ahonnan az egész Black Friday ötlet elindult rekordokat döntögetett a pénteki akciós nap. Egyrészt hasított a mobilon rendelés, az amerikai kiskereskedelem történetében az egy napon belüli eddigi legnagyobb, 1,2 milliárd dollár összértékű vásárlást hajtották végre okostelefonon és tableten – olvasható a cnet.com-on.
A teljes Black Friday forgalom is átlépett egy újabb mérföldkövet, először haladta meg a 3 milliárd dollárt, összességében 3,34 milliárd dollár ütötte a webkereskedők markát. Az USA-ban az öt legnépszerűbb elektronikai termék a BF-n az Apple iPad, a Samsung 4K-s TV-je, az Apple MacBook Air-je, az LG TV-k és a Microsoft Xbox játékkonzolja volt.
Az online kereskedelmi legekért folyó versenybe egy ideje már a kínai gigász Alibaba is beszállt. Mint arról korábban beszámoltunk a cég évekkel ezelőtt az ottani szinglik napjaként jegyzett november 11-ét szemelte ki saját fekete péntekjének. Az ötlet bejött, a távol-keleti webkereskedő tavaly 14,3 milliárd dollárnak megfelelő bevételt könyvelhetett el csak ebből az egy napból, ami már akkor több mint a négyszerese volt a mostani amerikai BF-rekordnak. Idén megközelítőleg ugyanezt a számot a szinglik ünneplése már a jeles nap felénél hozta. Mindeközben Magyarország egész éves e-kereskedelmi forgalma tett ki tavaly nagyjából bő 1 milliárd dollárt.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak