Minden vásárlásra szánt 25. forintunkat online boltokban költöttük el 2015-ben, így összesen mintegy 319 milliárd forintot hagytunk az e-kereskedőknél – áll az eNET jelentésében, amely a hazai e-kereskedelem tavalyi eredményeit összegzi.
Nőtt az e-kereskedelem súlya
Ahogy az elmúlt pár évben mindig, tavaly is dinamikusan bővült a magyar online kiskereskedelmi forgalom, és nőtt is a súlya a teljes kiskereskedelmi szektorban. Tavaly az e-kiskereskedelem adta a szektor teljes forgalmának 4,1 százalékát. 2014-ben az éves forgalom 273 milliárd forint volt, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,7 százalékát adta. Habár az online kiskereskedelem növekedési üteme 2014-hez képest némiképp lelassult, ezt a kutatók nem tartják aggasztónak, hiszen magyarázatuk szerint évről évre egyre magasabb bázisról produkál növekedést a piac.
Tavaly a nettó forgalom 17 százalékkal, míg az e-kiskereskedelem teljes hazai kiskereskedelmen belül aránya 0,4 százalékponttal tudott bővülni 2014-hez képest. Fontos adat azonban emelett az is, hogy az online vásárlók egy megrendelésre költött átlagos értéke is növekedett: míg 2014-ben a vásárlások nettó átlagos értéke éppen csak elérte a 10 ezer forintot, addig 2015-ben a 11 400 forint volt.
Érdekes ugyanakkor, hogy a fizetésnél már kevésbé bízunk az online csatornákban. Ezt mutatja, hogy a webáruházakban vásárolt termékeket is készpénzzel (utánvét) – még boltban, telephelyen vagy más átvevő helyen történő átvétel esetén is! –, jobb esetben banki átutalással fizetjük.
A kiszállítási módoknál továbbra is toronymagasan vezet a futárszolgálat: tavaly az online vásárlások összértékének 42 százaléka így jutott el a vásárlókhoz. Ezt a formát egyébként a kereskedők is preferálják: tíz webshopból kilencnél elérhető ez a szállítási mód. Ezt követi a boltban való személyes átvétel, de erre már a boltok kevesebb mint 40 százaléka ad lehetőséget (tavaly még közel 60 százalékuknál megvolt). Megugrott a a személyzettel rendelkező partneri ponton történő személyes átvételt biztosító boltok aránya (közel 40 százalék) is.
Külföldön is költünk – és egyre többet
Tavaly a rendszeresen internetezők 84 százaléka vásárolt online a hazai webáruházak kínálataiból, de már 35 százalék azok aránya, akik külföldi webshopokból (is) rendeltek. Míg összességében tavaly 4 százalékkal növekedett az online vásárlók száma, addig a külföldről is online vásárlók száma 14 százalékkal nőtt. Külföldi webáruházakból elsősorban ruházati és sportruházati termékeket, számítástechnikai eszközöket, illetve órákat és ékszereket rendelnek a magyar netezők.
A hazai e-kereskedők a következő három évre és hasonló tendenciákat várnak. Szerintük szintén fontos tendencia lesz, hogy nő a mobileszközről történő vásárlások aránya.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak