Több mint 300 milliárdot költöttünk tavaly online boltokban. Az eNET jelentése 2015 eredményeit összegzi.

Minden vásárlásra szánt 25. forintunkat online boltokban költöttük el 2015-ben, így összesen mintegy 319 milliárd forintot hagytunk az e-kereskedőknél – áll az eNET jelentésében, amely a hazai e-kereskedelem tavalyi eredményeit összegzi.

Nőtt az e-kereskedelem súlya

Ahogy az elmúlt pár évben mindig, tavaly is dinamikusan bővült a magyar online kiskereskedelmi forgalom, és nőtt is a súlya a teljes kiskereskedelmi szektorban. Tavaly az e-kiskereskedelem adta a szektor teljes forgalmának 4,1 százalékát. 2014-ben az éves forgalom 273 milliárd forint volt, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,7 százalékát adta. Habár az online kiskereskedelem növekedési üteme 2014-hez képest némiképp lelassult, ezt a kutatók nem tartják aggasztónak, hiszen magyarázatuk szerint évről évre egyre magasabb bázisról produkál növekedést a piac.

Tavaly a nettó forgalom 17 százalékkal, míg az e-kiskereskedelem teljes hazai kiskereskedelmen belül aránya 0,4 százalékponttal tudott bővülni 2014-hez képest. Fontos adat azonban emelett az is, hogy az online vásárlók egy megrendelésre költött átlagos értéke is növekedett: míg 2014-ben a vásárlások nettó átlagos értéke éppen csak elérte a 10 ezer forintot, addig 2015-ben a 11 400 forint volt.
 

eNET e-kiskereskedelem 2012-2015
Create your own infographics

 

Érdekes ugyanakkor, hogy a fizetésnél már kevésbé bízunk az online csatornákban. Ezt mutatja, hogy a webáruházakban vásárolt termékeket is készpénzzel (utánvét) – még boltban, telephelyen vagy más átvevő helyen történő átvétel esetén is! –, jobb esetben banki átutalással fizetjük.

A kiszállítási módoknál továbbra is toronymagasan vezet a futárszolgálat: tavaly az online vásárlások összértékének 42 százaléka így jutott el a vásárlókhoz. Ezt a formát egyébként a kereskedők is preferálják: tíz webshopból kilencnél elérhető ez a szállítási mód. Ezt követi a boltban való személyes átvétel, de erre már a boltok kevesebb mint 40 százaléka ad lehetőséget (tavaly még közel 60 százalékuknál megvolt). Megugrott a a személyzettel rendelkező partneri ponton történő személyes átvételt biztosító boltok aránya (közel 40 százalék) is.

Külföldön is költünk – és egyre többet

Tavaly a rendszeresen internetezők 84 százaléka vásárolt online a hazai webáruházak kínálataiból, de már 35 százalék azok aránya, akik külföldi webshopokból (is) rendeltek. Míg összességében tavaly 4 százalékkal növekedett az online vásárlók száma, addig a külföldről is online vásárlók száma 14 százalékkal nőtt. Külföldi webáruházakból elsősorban ruházati és sportruházati termékeket, számítástechnikai eszközöket, illetve órákat és ékszereket rendelnek a magyar netezők.

A hazai e-kereskedők a következő három évre és hasonló tendenciákat várnak. Szerintük szintén fontos tendencia lesz, hogy nő a mobileszközről történő vásárlások aránya.

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.