A korábbi várakozásoknál is szebben alakult a tavalyi év az online áruházak számára. Az eNet számításai szerint 2014-ben nettó 273 milliárd forint értékben vásároltunk a hazai webshopokban. Az internetes platform így tovább tudta növelni a teljes hazai kiskereskedelemben betölött jelentőségét.
A végtelenbe, és tovább!
A 2012-ben elért nettó 177 milliárd, majd a 2013-ban összelapátolt 217 milliárd után újabb rekordszintet ért el a magyarországi e-kereskedelem. Az éves szinten 26 százalékos növekedéssel így már a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,7 százaléka bonyolódik az online piactereken. Ráadásul ezek az összegek nem tartalmazzák az interneten keresztül rendelt szolgáltatások értékét.
Ezt a páratlan dinamikát az internetezők számának növekedés és a internet mindennapi életünkben játszott szerepének növekedése mellett az itthon egyre aktívabban megjelenő nemzetközi webáruházaknak is köszönhetjük. További pozitív hír, hogy az átlagos vásárlási érték is erőteljesen növekedett: 2014-ben először átlépte a 10 ezer forintos lélektani határt az átlagos vásárlási kosár összege.
A kápé az úr
Nem túl előremutató viszont az a tény, hogy az online vásárlók továbbra is elsősorban a készpénzt részesítik előnyben az interneten rendelt termékek kifizetésekor. A készpénz dominanciája részben a vásárlói preferenciákból adódik, amit vélhetően felerősített a 2014 februárjában bevezetett, havonta legfeljebb 2 részletben 150 ezer forintig terjedő ingyenes készpénzfelvételi lehetőség. Látva a vásárlások összértéke alapján 65%-os utánvét arányt (készpénzes és bankkártyás utánvét), ez egyben azt is jelenti, hogy a vásárlók még mindig főleg akkor szeretnek fizetni a termékért, amikor azt már a kezükben tartják és biztosak lehetnek benne, hogy a pénzükért kapnak is valamit.
Természetesen az utánvét dominanciája azt is jelenti, hogy a megrendelések kézhezvétele leginkább futárszolgálat segítségével történik, de a személyes átvételi lehetőséget biztosító átvevőhelyek szerepe várhatóan fokozatosan emelkedni fog a jövőben. Itt nem csupán a személyzettel rendelkező partner pontokra kell gondolni, hanem a már hazánkban is gombamód szaporodó csomagautomatákra is, amelyek a hét minden napján 0-24 órában biztosítanak átvételi lehetőséget, mindezzel növelve a vásárlók kényelmét.
Akik örülnek, hogy vasárnap minden zárva
Az e-kereskedők valószínűleg a társadalom azon ritka szegmensét képviselik, akik kéjes mosollyal fogadták a több mint két hónappal ezelőtt bevezetett vasárnapi zárva tartást. A neten nem kell lekapcsolni a boltokat, a kiszállítás pedig eddig sem a hét utolsó napjára volt jellemző. Így annyit biztosan ki lehet jelenteni, hogy a webshopok forgalma ettől csökkenni semmiképpen sem fog. A kutatásban megkérdezet e-kereskedők többsége azért óvatosan nyilatkozott, és nem vár forgalomváltozást a vasárnapi boltbezárások kapcsán. Több mint egyharmaduk viszont egyértelműen emelkedésre számít.
Az felmérés készítői úgy látják, ezt a nyaktörő tempót az elkövetkező 3-4 évben is képes lesz tartani a hazai e-kereskedelmi piac. A kilátások pozitívak, a növekedés középtávon kitart, és egyelőre úgy tűnik, nincs jele lassuló ütemű növekedésnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak