Tavaly nettó 273 milliárd forintot hagytunk a hazai e-kereskedőknél. Ez 26 százalékos növekedést jelent, és immár a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,7 százaléka zajlik online.

A korábbi várakozásoknál is szebben alakult a tavalyi év az online áruházak számára. Az eNet számításai szerint 2014-ben nettó 273 milliárd forint értékben vásároltunk a hazai webshopokban. Az internetes platform így tovább tudta növelni a teljes hazai kiskereskedelemben betölött jelentőségét.

A végtelenbe, és tovább!

A 2012-ben elért nettó 177 milliárd, majd a 2013-ban összelapátolt 217 milliárd után újabb rekordszintet ért el a magyarországi e-kereskedelem. Az éves szinten 26 százalékos növekedéssel így már a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,7 százaléka bonyolódik az online piactereken. Ráadásul ezek az összegek nem tartalmazzák az interneten keresztül rendelt szolgáltatások értékét.


Ezt a páratlan dinamikát az internetezők számának növekedés és a internet mindennapi életünkben játszott szerepének növekedése mellett az itthon egyre aktívabban megjelenő nemzetközi webáruházaknak is köszönhetjük. További pozitív hír, hogy az átlagos vásárlási érték is erőteljesen növekedett: 2014-ben először átlépte a 10 ezer forintos lélektani határt az átlagos vásárlási kosár összege.

A kápé az úr

Nem túl előremutató viszont az a tény, hogy az online vásárlók továbbra is elsősorban a készpénzt részesítik előnyben az interneten rendelt termékek kifizetésekor. A készpénz dominanciája részben a vásárlói preferenciákból adódik, amit vélhetően felerősített a 2014 februárjában bevezetett, havonta legfeljebb 2 részletben 150 ezer forintig terjedő ingyenes készpénzfelvételi lehetőség. Látva a vásárlások összértéke alapján 65%-os utánvét arányt (készpénzes és bankkártyás utánvét), ez egyben azt is jelenti, hogy a vásárlók még mindig főleg akkor szeretnek fizetni a termékért, amikor azt már a kezükben tartják és biztosak lehetnek benne, hogy a pénzükért kapnak is valamit.


Természetesen az utánvét dominanciája azt is jelenti, hogy a megrendelések kézhezvétele leginkább futárszolgálat segítségével történik, de a személyes átvételi lehetőséget biztosító átvevőhelyek szerepe várhatóan fokozatosan emelkedni fog a jövőben. Itt nem csupán a személyzettel rendelkező partner pontokra kell gondolni, hanem a már hazánkban is gombamód szaporodó csomagautomatákra is, amelyek a hét minden napján 0-24 órában biztosítanak átvételi lehetőséget, mindezzel növelve a vásárlók kényelmét.

Akik örülnek, hogy vasárnap minden zárva

Az e-kereskedők valószínűleg a társadalom azon ritka szegmensét képviselik, akik kéjes mosollyal fogadták a több mint két hónappal ezelőtt bevezetett vasárnapi zárva tartást. A neten nem kell lekapcsolni a boltokat, a kiszállítás pedig eddig sem a hét utolsó napjára volt jellemző. Így annyit biztosan ki lehet jelenteni, hogy a webshopok forgalma ettől csökkenni semmiképpen sem fog. A kutatásban megkérdezet e-kereskedők többsége azért óvatosan nyilatkozott, és nem vár forgalomváltozást a vasárnapi boltbezárások kapcsán. Több mint egyharmaduk viszont egyértelműen emelkedésre számít.

Az felmérés készítői úgy látják, ezt a nyaktörő tempót az elkövetkező 3-4 évben is képes lesz tartani a hazai e-kereskedelmi piac. A kilátások pozitívak, a növekedés középtávon kitart, és egyelőre úgy tűnik, nincs jele lassuló ütemű növekedésnek.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.