A hazai elektronikus kiskereskedelem folyamatosan emlekedett, még a 2008-as gazdasági válságot követő időszakban is. Sőt igazából akkor kapcsolt rá komolyabban. Most ismét egy sebességváltásnak lehetünk tanúi, mert idén várhatóan 22,5 százalékkal többet hagyunk a webáruházakban, mint egy évvel ezelőtt - derül ki az eNET kutatási anyagából, amely első alkalommal középtávú előrejelzéseket is tartalmaz.
Bejött a Fekete Péntek
A kutatók szerint idén 266 milliárd forint lehet a hazai internetes kiskereskedelem összbevétele. Ez lényegesen, közel 50 milliárd forinttal több, mint a tavalyi forgalom. A következő években sem az a kérdés, hogy tud-e nőni a szegmens, hanem az, hogy milyen gyorsan.
Az e-kereskedelem terjedését számtalan tényező segíti, beleértve az internethasználó lakosság arányának növekedését, vagy éppen a mobil eszközök elterjedését. Ezek az állandó pozitív hatásokat idén az amerikai Black Friday itthoni sikere is támogatta. Az eNET becslése szerint a karácsonyi vásárlási szezont nagy akciókkal nyitó különleges pénteken körülbelül 2,5 milliárd lehetett a magyar vállalkozások forgalma. Szintén ösztönzőleg hatott, hogy több nagy, tavaly piacra lépő szereplő is (például Tesco, Media Markt, eMag) immár a teljes évben jelen volt.
A tanulmány megemlíti a logisztikai megoldások fejlesztését is. Való igaz, a csomagautomaták megjelenése a termékátvételi lehetőségek kibővítésével egy jelentős rétegnek teheti vonzóbbá az elektronikus vásárlást. Mindezek mellett hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fejlettebb piacokon már egy ideje nagy forgalmat generáló termékkategóriák, mint például a ruházat, baba-mama vagy éppen a játék.
Múlt és jövő
Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. 2001 óta végez e-kiskereskedelmi kutatásokat, az eredmények pedig mindenképpen biztatóak. A piac gyakorlatilag folyamatosan növekszik és a kezdetek óta minden egyes évben felülmúlta a várakozásokat.
A magyarországi e-kiskereskedelmi forgalom alakulása
(forrás: eNET)
Amint a grafikonból látszik, a 2001-es szinte semmiről 2008-ig lassan emlekedett az e-kereskedelem piaca. Érdekes módon a gazdasági válság kirobbanását követő években lódult meg igazán a volumen. Ez azonban nem meglepő, hiszen az online áruházak egyik nagy előnye a hagyományos boltokkal szemben, hogy nagyon könnyen összemérhetők az árak, azaz a költekezéseket jobban megfontolni kényszerült lakosság számára felértékelődött az e-kereskedelem. 2012-ről 2013-ra ismét egy nagy ugrás következett, amit az idei év tovább folytat, így az optimista forgatókönyv szerint az iparág ismét egy erősebb növekedési pályára állhat.
Segíthet a vasárnapi boltbezárás
Ami a szupermarketetknek felér egy hasba szúrással, az akár nagyon is jól jöhet az internetes kereskedőknek. Ha ugyanis 2015 márciusától valóban bevezetik a vasárnapi zárva tartást, az mindenképpen hatással lehet az emberek vásárlási szokásaira. Bár ennek a hatásnak a becslésére maga a tanulmány sem vállalkozik, annyit józan paraszti ésszel is beláthatunk, hogy negatívan semmiképpen sem hathat mindez a hazai e-kereskedelemre.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak