A finnek nagy erőkkel készülnek a visszatérésre – a 2016-os év fordulópont lehet az egész piac számára.

Kicsit nehéz a Nokiáról a márkát körüllengő érzelmek nélkül beszélni, de ha ettől eltekintünk, akkor is biztosan nagy dolgok előtt állnak a finnek. A 2013-as év egyik legnagyobb szenzációját jelentette, hogy a Microsoft felvásárolta a Nokia teljes mobilrészlegét, és akkor egy rövid ideig úgy tűnt, hogy főleg a MS járt jól az üzlettel. Az azóta eltelt idő egészen mást hozott, és a két cég közül a Nokia az, amelyik sokkal jobb állapotban várja, hogy újra beléphessen a ringbe.

A teszt sikerült, jöhet az éles üzem

Márpedig be akar lépni, hiába születtek ezzel ellentétes nyilatkozatok. Sőt, idén tavasszal a vezetőség már egyértelműen úgy fogalmazott, hogy visszatérnek a mobilokhoz, de nem úgy, ahogy annak idején tették. A 2013-ban megkötött szerződések egészen jövő év végéig megtiltják a Nokiának, hogy belépjen a mobilos piacra, de azt (ezek szerint) megengedik, hogy egy kísérleti táblagéppel mégiscsak próbálkozzanak.

Az androidos N1 volt az első jele annak, hogy a Nokia nem adta fel a mobileszközökkel kapcsolatos terveit. A vállalat nevét és logóját viselő táblagéppel elsősorban a távol-keleti piacokat célozták meg, a tervezést maguknál tartották, a gyártást azonban kiszervezték. Az N1 eddigi teljesítménye azt mutatja, hogy recept bevált: van új termék, amihez nem kell hatalmas gyártósorokat és dolgozókat fent tartani. Ezzel együtt a volumen és a várható nyereség sem tetemes (főleg a Nokia fénykorához képest), de a rizikó és a bukás lehetősége is elenyésző.

Nokia N1: rajta tartják a kezüket a piacon

A mostani állás szerint szinte 100 százalék, hogy a mobilok is hasonló módon készülnek el, illetve kerülnek a piacra. A Nokia LinkedIn oldalán számos állást hirdetett meg, amelyekben androidos termékek fejlesztésére keresnek szakembereket, a Reuters forrásai pedig ehhez még annyit tettek hozzá, hogy a korábbi, 70 fős leépítésből is jócskáén visszavett a vállalat.

Csendes készülődés jellemzi tehát a Nokiát, ami alatt elkészítettek egy szintén androidos launcher alkalmazást, netes akciók keretében eladtak több százezer N1-et Kínában és Tajvanon, sőt, pár napja már Angliában és Írországban is kapható a készülék. Mindezzel párhuzamosan a Nokia arra is figyel, hogy több lábon álljon, erre utal a filmstúdiók, produkciós cégeknek ajánlott, VR felvételek rögzítő kamera, az Ozo bejelentése.

Tudatos tervezés

A finnek elmúlt két éve arról tanúskodik, hogy a cég igyekszik még az eddigieknél is gyorsabban, rugalmasabban reagálni a piac változásaira. Az Oculus Rifthez hasonló VR szemüvegeket terjedése az ahhoz passzoló tartalmat igényel (Ozo), a várható androidos eszközök egyedi, új szoftvereket igényelnek majd (Z Launcher), illetve amint egy részleg nem termel megfelelően, vagy nincs benne kellő potenciál, akkor érdemes tőle a lehető leggyorsabban megszabadulni (a Here Maps eladása).

A Nokia 2016-ra tervezett mobilos belépőjének egyik legfontosabb összetevője maga a brand. A kiszervezett mobilgyártás önmagában nem egy nagy újítás, több gyártó neve maradt fel így az utóbbi években (Alcatel, Philips), de ezek egyike sem rendelkezik olyan erővel, mint a Nokia. Az N1-ből kiindulva a dizájnnal nem lesz probléma, a finnek által birtokolt szabadalmi csomag biztosítja, hogy technológiailag is rendben legyen minden, így csak az a kérdés, hogy a Xiaomi és társaitól eltanult net alapú értékesítés miként fog működni európai környezetben. Jövőre tehát egy új fejezet kezdődik a mobilos világ történetében, a Nokia ismét aktív szereplője lehet a sztorinak, a felhasználók pedig végre megkapják, amire évek óta várnak: az androidos Nokiát.

Konzumer tech

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.