Legfőképpen azon, hogy az Apple és a Google előrébb jár az autóipari fejlesztéseivel, mint feltételezte.

Bár a vezető nélküli autófejlesztésben elért eredmények látványos bemutatására mindig nagy hangsúlyt fektetett a Google, az autóipari szereplői hajlamosak voltak lebecsülni ezeket. A bejegyzett szabványok terén mindenesetre a hagyományos autóipari gyártók vezetnek.

Az autógyártók sokkal óvatosabb lépésekben haladnak, mint a technológiai cégek. A különböző vezetési funkciók automatizálását fokozatosan valósítják meg a modelljeikben. A tempót a biztonság és a megtérülés határozza meg.

A jogi szabályozás mellett ugyanis olyan technikai kérdések sem tisztultak még le, hogy milyen térképi adatokkal kellene dolgozni. Egyfelől tehát ott a felelősség kérdése: az autógyártók félnek attól, hogy az önjáró autók esetében megnőne a felelősségük. Másrészt probléma az is, hogy jelenleg a Google-nek van a legjobb térképe, amire építeni lehetne, de még az is messze van a tökéletestől. A térképeknek ugyanis napra késznek kellene lenniük ahhoz, mindig biztonságos legyen az autózás.

Dieter Zetsche meglepődött

A német Welt am Sonntag hetilap interjút készített a Daimler vezérigazgatójával, Dieter Zetschével, aki azért látogatott a Szilícium-völgybe, hogy felmérje az ottani autófejlesztési projektek állását. És meglepődött. Azt nyilatkozta, hogy a technológiai cégek többet tudnak és többet is tehetnek ezen a téren, mint azt korábban a Daimlernél gondolták.

A Daimler vezetősége mintegy hetven céggel találkozott. Bár attól elzárkózott, hogy a konkrét cégekről és a tárgyalások tartalmáról nyilatkozzon, annyit elárult, hogy részben tapasztalatszerzés is volt a cél, hogy helyben tapasztalják meg, mi hajtja ott az autófejlesztési innovációt. Másrészt néztek startup cégeket is – valószínűleg felvásárlási célpontokat kerestek.

Két világ – két szemlélet

Az önvezető autókat fejlesztő technológiai cégek és az autógyártók alapvetően más módszerrel dolgoznak. Az eltérő szemléletnek ráadásul mély iparági-kulturális gyökerei vannak, amit nehéz, ha nem is lehetetlen levetkőzni.

Az autófejlesztés sokkal hosszabb időtávokban gondolkodik, mint a szoftverfejlesztés, hiszen az esetleges konstrukciós hibák hatásai is mások. Egy helyenként hibásan működő szoftver okozta probléma viszony könnyen, egy frissítéssel orvosolható, és a kár legfeljebb anyagi természetű. Egy hibás konstrukciójú autó viszont emberek életébe is kerülhet.

Ez jól látszik a gyártók és technológiai cégek önvezető autóhoz való hozzáállásán is. A Mercedes például már 2013-ban bemutatta a Mercedes-Benz S500 Intelligent Drive-ot – mintegy válaszul a Google közúti kísérleteinek az elindítására – , amely több mint 100 km-et tett meg önjáró módban. A Daimler kísérletének ráadásul volt egy nagyon fontos eleme: csak olyan technológiákat építettek bele az autóba, melyeknek sorozatgyártását már megkezdte vagy tervezte megkezdeni a gyár.

Ráadásul a Daimler úgy akar ezen a téren érvényesülni, hogy nem téved idegen terepre, hanem organikusan építkezik. Két éve például a vállalat Moovel részlege felvásárolt egy olyan startupot, amely segítheti egyfajta bérautó-rendszer kialakítását. Az ilyen szolgáltatásoknál is nagy szerepet kaphatnak az önvezetési technológiák.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.