Bár a vezető nélküli autófejlesztésben elért eredmények látványos bemutatására mindig nagy hangsúlyt fektetett a Google, az autóipari szereplői hajlamosak voltak lebecsülni ezeket. A bejegyzett szabványok terén mindenesetre a hagyományos autóipari gyártók vezetnek.
Az autógyártók sokkal óvatosabb lépésekben haladnak, mint a technológiai cégek. A különböző vezetési funkciók automatizálását fokozatosan valósítják meg a modelljeikben. A tempót a biztonság és a megtérülés határozza meg.
A jogi szabályozás mellett ugyanis olyan technikai kérdések sem tisztultak még le, hogy milyen térképi adatokkal kellene dolgozni. Egyfelől tehát ott a felelősség kérdése: az autógyártók félnek attól, hogy az önjáró autók esetében megnőne a felelősségük. Másrészt probléma az is, hogy jelenleg a Google-nek van a legjobb térképe, amire építeni lehetne, de még az is messze van a tökéletestől. A térképeknek ugyanis napra késznek kellene lenniük ahhoz, mindig biztonságos legyen az autózás.
Dieter Zetsche meglepődött
A német Welt am Sonntag hetilap interjút készített a Daimler vezérigazgatójával, Dieter Zetschével, aki azért látogatott a Szilícium-völgybe, hogy felmérje az ottani autófejlesztési projektek állását. És meglepődött. Azt nyilatkozta, hogy a technológiai cégek többet tudnak és többet is tehetnek ezen a téren, mint azt korábban a Daimlernél gondolták.
A Daimler vezetősége mintegy hetven céggel találkozott. Bár attól elzárkózott, hogy a konkrét cégekről és a tárgyalások tartalmáról nyilatkozzon, annyit elárult, hogy részben tapasztalatszerzés is volt a cél, hogy helyben tapasztalják meg, mi hajtja ott az autófejlesztési innovációt. Másrészt néztek startup cégeket is – valószínűleg felvásárlási célpontokat kerestek.
Két világ – két szemlélet
Az önvezető autókat fejlesztő technológiai cégek és az autógyártók alapvetően más módszerrel dolgoznak. Az eltérő szemléletnek ráadásul mély iparági-kulturális gyökerei vannak, amit nehéz, ha nem is lehetetlen levetkőzni.
Az autófejlesztés sokkal hosszabb időtávokban gondolkodik, mint a szoftverfejlesztés, hiszen az esetleges konstrukciós hibák hatásai is mások. Egy helyenként hibásan működő szoftver okozta probléma viszony könnyen, egy frissítéssel orvosolható, és a kár legfeljebb anyagi természetű. Egy hibás konstrukciójú autó viszont emberek életébe is kerülhet.
Ez jól látszik a gyártók és technológiai cégek önvezető autóhoz való hozzáállásán is. A Mercedes például már 2013-ban bemutatta a Mercedes-Benz S500 Intelligent Drive-ot – mintegy válaszul a Google közúti kísérleteinek az elindítására – , amely több mint 100 km-et tett meg önjáró módban. A Daimler kísérletének ráadásul volt egy nagyon fontos eleme: csak olyan technológiákat építettek bele az autóba, melyeknek sorozatgyártását már megkezdte vagy tervezte megkezdeni a gyár.
Ráadásul a Daimler úgy akar ezen a téren érvényesülni, hogy nem téved idegen terepre, hanem organikusan építkezik. Két éve például a vállalat Moovel részlege felvásárolt egy olyan startupot, amely segítheti egyfajta bérautó-rendszer kialakítását. Az ilyen szolgáltatásoknál is nagy szerepet kaphatnak az önvezetési technológiák.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak