A vételárból aztán a Deutsche Telekom fél Európát felvásárolhatná, például töredékéből megvehetné a Magyar Telekom kisebbségi részesedését.

Megvan a régóta árult T-Mobile US vevője – írta a Reuters hírügynökség. A vevő a japán Softbank, amelynek többségi tulajdonában van az Egyesült Államok harmadik legnagyobb mobilszolgáltatója, a Sprint. Persze attól még, hogy a felek rábólintanak a dealre, még nincs vége az ügynek.

Egyfelől a vételárról még nem tudni semmit – persze találgatások vannak –, másfelől viszont el kell érni, hogy a versenyhatóság is rábólintson.

Három éve csak adják, csak adják...

A Deutsche Telekom 2011. óta próbál túladni az amerikai leányvállalatán. Kérőből nem volt hiány: először a Sprinttel hozták hírbe, aztán jött ez AT&T egy visszautasíthatatlan, 39 milliárd dolláros ajánlattal, amit versenyhatóság torpedózott meg. Később ismét a Sprint és a Softbank, majd a Dish került szóba.

Közben a T-Mobile US agresszív módszerekkel próbálta a cég értékét feltornázni. John Legere irányításával a Metro PCS-sel történt egyesülés után szokatlan módszerektől sem idegenkedtek, hogy növeljék előfizetői táborukat, valamint a cég forgalmát – meglehetős sikerrel: 2013-ban 4,4 millió új ügyfelet szereztek.

Sok pénz állna a házhoz

Egyelőre persze sok a nyitott kérdés az üzletben. Egyrészt a feleknek meg kell állapodniuk a kisebb-nagyobb részletekben, például a vételárban, aztán ott van még a versenyhatóság is, melyet meg kell győzni, hogy hagyja jóvá a felvásárlást. A felhasználó szám alapján akár ez meg is történhet: a Sprintnek és a T-Mobile US-nek együttesen is kevesebb előfizetője lenne, mint a Verizonnak és az AT&T-nek külön-külön.

A Softbanknak mindenesetre már megvan az érve a hatóság meggyőzésére: egy a két legnagyobbhoz hasonló szolgáltató élénkítőleg hatna az amerikai mobil piacra annak ellenére, hogy a felvásárlás után a jelenleg négyszereplős piac háromszereplősre szűkülne. A Reuters idézi a Softbank első emberének egy korábbi nyilatkozatát, melyben Masayoshi Son arról beszél, hogy a Verizonnak és az AT&T-nek úgynevezett virtuális oligopóliuma van a piacon, azaz olyan piaci erejük van, hogy visszafogják a piaci versenyt.

A Deutsche Telekom globális jelenléte a távközlési piacon (T-Systems nélkül) | Create Infographics

A vételárral kapcsolatban egyelőre csak találgatni lehet. A Reuters arról ír, hogy a T-Mobile US piaci kapitalizációja jelenleg 27,6 milliárd dollár, de a vételár akár 50 milliárd is lehet. A hírügynökség értesülései szerint a Softbank már elkezdett tárgyalni bankokkal az üzlet finanszírozásáról, merthogy a DT célja, hogy a vételár minél nagyobb részét kapja meg készpénzben.

Fél Európát megveheti a DT

Ha sikerül nyélbe ütni a kontraktust, amire optimista becslések szerint is még hónapokat kell várni, a Deutsche Telekom óriási készpénzállományhoz jut, amit Európában költhet el. Mint azt a csehországi T-Mobile-felvásárlás kapcsán összefoglaltuk a német távközlési szolgáltató már meddig is több lépést tett európai súlyának növelésére. Tavaly novemberben a prágai központú GTS Central Europe távközlési csoport került a tulajdonába 546 millió euróért, a cseh T-Mobile-ért állítólag 800 milliót fizetett, és már folynak a tárgyalások a Slovak Telekom 49 százalékos kisebbségi tulajdonrészéről is, amitől ez év végéig szeretne megszabadulni a szlovák állam.

Logikus lépés lenne a Magyart Telekom felvásárlása is, amely a Portfolio.hu összehasonlítása szerint az a befektetők által leginkább figyelt EV/EBITDA mutató (cégérték/az alaptevékenységből származó működési eredmény) alapján az egyik legolcsóbb telekommunikációs vállalat Európában. A piacon forgó 40,79 százaléknyi közkézhányadért jelenlegi árfolyam mellett a gazdasági lap kalkuláció szerint mintegy 590 millió eurót kellene fizetnie.

Piaci hírek

Külföldi SaaS-piacon nyomulna az Alibaba

Nyílt terepen ütközik meg a globális felhős piacot uraló AWS–Microsoft–Google felállású trióval.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.