Német beszállítóval írták alá a budapesti elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó szerződést, a lyukasztgatást több lépcsőben szüntetik meg.

Aláírta a fővárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésére és ötéves üzemeltetésére vonatkozó szerződést Vitézy Dávid, a a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója és Matthias Augustyniak, a német Scheidt&Bachmann ügyvezetője. Az eseményen Tarlós István főpolgármester elmondta, hogy az új városvezetés a BKK-t bízta meg az előkészítéssel, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal pedig 2013-ra 54,5 millió eurós, ötéves futamidőre szóló megállapodást kötöttek a finanszírozásról. A főváros 5,5 milliárd forint saját forrással járul hozzá a fejlesztéshez. A tendert összesen 79 érdeklődővel és 8 pályázóval bonyolították le.

Az első adag ingyen van

A most kezdődő beruházás 2017-ben fejeződik be, körülbelül 800 beléptetőkaput állítanak fel a metróállomásokon, más esetekben, például a HÉV-eken falra, oszlopokra helyezhető érvényesítő berendezések működnek majd. A 2500 autóbuszon, trolibuszon és villamoson nagyságrendben tízezer ilyen rendszert helyeznek el. A főváros 1,5 millió, névre szóló, és nagyjából 9 millió név nélküli, rövid lejáratú csipkártyát bocsát ki. Az első csipkártya minden budapestinek ingyenes lesz.

A papíralapú rendszert, ami a főpolgármester szerint már Európa szégyene kezdett lenni, több lépcsőben szüntetik meg: először a bérletesek kapnak csipkártyát, később a jegyvásárlók. A rendszer minőségi változást hoz, amennyiben megszűnik a sorban állás, a jegyeket telefonon és interneten is meg lehet majd vásárolni.

Tarlós komoly lépésnek nevezte az időalapú jegyrendszer bevezetését, amelyet közlése szerint többen megígértek ebben a kampányban is, mert nem szólt nekik senki, hogy az már folyamatban van. 2004 körül egyébként már Demszky Gábor akkori főpolgármester is elkezdte ezt a munkát, amiből végül semmi sem lett - tette hozzá.

És tovább, a végtelenbe

Bár sokan már azt is hihetetlennek tartjuk, hogy még a demencia előtt chipkártyával utazhatunk Budapesten, érdekességképpen szentelhetünk egy-két bekezdést az elektronikus jegyrendszer további lehetőségeinek. Erre a legtöbbet idézett példa a londoni Oyster kártya, amelynek kapcsán néhány éve mi is bemutattunk egy érdekes projektet, de tavaly első kézből ismerhettük meg a montreali közlekedési társaság OPUS smartcard-szolgáltatását is, amelytől már az első évében 2 millió dolláros bevételt vártak az utazási díjakon felül.

A kanadai nagyvárosban amellett, hogy hűségprogramokkal (a bérlethez rendelt kedvezményes uszodabelépő és könyvtárjegy, autóbérlés stb.) pumpálták fel a fizető utasok számát, egy okostelefonos alkalmazással a kereskedőket és szolgáltatókat is bevonták a rendszerbe:  a termékekről vagy ajánlatokról szóló információt a helyalapú és valós idejű rendszerben azokhoz a fogyasztókhoz juttatják el, akik éppen a helyszínen tartózkodnak, vagy gyakran járnak a meghatározott útvonalakon.

Ezzel egy kicsit már eltávolodunk a BKK elektronikus jegyeitől, de aki igazi közlekedési scifire kíváncsi, az a hongkongi metróhálózatot karban tartó algoritmusról is olvashat. A világ egyik legjobban leterhelt rendszerében 99,9 százalékos járatérkezési pontosságot eredményeznek a megfelelő sorrendben és ütemben végzett javítási, karbantartási munkáknak, amelyek optimális menetét már számítógép határozza meg, egyesével végigfuttatva a különböző döntési lehetőségek várható kimenetelét.

Budapesten ilyesmiről még hosszú ideig szó sem lesz, de hát azt sem sokan gondolták, hogy a főváros egyszer tényleg belevág az elektronikus jegyrendszer kiépítésébe.

Piaci hírek

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.