A világ legnagyobb közösségi hálózata alig néhány nap múlva fogja ünnepelni 10. születésnapját. Mark Zuckerberg 2004. február 4-én "lőtte fel" egyetemi szobájából a kezdetben Thefacebook néven futó oldalt. Az amúgy kellően ambíciózus alapító valószínűleg legvadabb álmaiban sem gondolta akkoriban, hogy tíz év múlva egy közel 8 milliárdos éves forgalmat elérő, 150 milliárd dollárra értékelt tőzsdei vállalat élén kell beszámolnia a legfrissebb üzleti eredményekről.
Elsöprő lendület
Szebb születésnapi ajándékot nem is nagyon remélhetett a cég annál, mint amit a tavalyi utolsó negyedév és amúgy az egész 2013-as esztendő számai mutatnak. Röviden fogalmazva: elsöprő siker minden fronton.
A táblázatra rápillantva egyből látszik, miért is lehet remek hangulat most a Facebooknál. A negyedéves és a teljes évre vonatkozó eredmények nemhogy két számjegyű, de kivétel nélkül 50 százaléknál magasabb éves növekedést mutatnak. Ami ennél is fontosabb, hogy a tavalyi utolsó negyedév immár zsinórban a harmadik olyan periódus volt, amikor a cégnek sikerült meghaladnia az előzetes szakértői konszenzust. Most a 2013/Q4-re várt 2,34 milliárd helyett 2,59 jött össze. Üzemi eredmény szintjén az 1,15 milliárdra sikerült 1,46-tal válaszolni, míg az előre megálmodott 684 milliós nettó profit végül 780-ra kerekedett ki.
2013: a mobilizálás éve
A rettentő jó számoknál is fontosabb a Facebooknak, hogy a mobil platformon egyre erőteljesebben legyen jelen mind használat, mind bevételek szempontjából. Mindkét téma kedvezően alakult, hiszen a most zárt negyedév volt a cég történetében az első, amikor a mobilról származó pénzek meghaladták a hagyományos desktopos reklámok forgalmát. A Facebook összbevételének 53 százaléka származott a mobil szegmensből.
Ami a felhasználói aktivitást illeti, a decemberi adatok szerint napi szinten 757 millióan használják az oldalt, ráadásul közöttük már nagyon magas a mobil felületről (is) aktívak köre. Utóbbiakból 556 milliót számolt össze a Facebook, ami éves szinten közel 50 százalékos emelkedést jelent.
Nem véletlen, hogy Zuckerberg a következőkkel foglalta össze a hálózat elmúlt éveit: "2012-ben mobil termékké alakítottuk az oldalt, 2013-ban pedig az üzletmenetünket változtattuk mobil üzletté". Ami a közeljövőt illeti, a társaság feje új és használatra csábító mobil megoldásokat ígért.
Hol van már a 18 dollár?
A rendkívüli eredmények rendkívül heves reakciót váltottak ki a részvényárfolyam alakulásában. Míg tegnap a rendes kereskedés során (az eredmények közlése előtt) erős lejtőn haladva 3 százalékot vesztett értékéből a papír, addig a zárás után valósággal felrobbant az árfolyam. Előbb jó 12 százalékot erősödve 60 dollár közelébe került amerikai idő szerint tegnap este, majd ma reggel áttörve a kerek árszintet, további emelkedésbe kezdett. Jelenleg 63,5 dollár felett jár a papír, ami a tegnapi záráshoz képest már 19 százalékos növekedést jelent.
A fenti grafikonon, amely a részvény egyéves eredményeit mutatja, jól látszik, milyen lendületbe jött a Facebook az elmúlt hat hónap alatt. Különösen annak fényében, hogy a tőzsdén 2012 tavaszán 38 dolláros áron megjelenő papír alig három hónap múlva a felét se érte, és a 18 dolláros szinten vegetált. Aki akkoriban vásárolta be magát, az viszont nagyon jól döntött.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak