Indiában százmilliók használják a Meta tulajdonában lévő csevegőalkalmazást. A felhasználókat azonban egyre jobban idegesíti, hogy alig látnak ki a fiókjukat elárasztó kéretlen céges ajánlatokból.

Indiában több mint 500 millió felhasználóval büszkélkedhet a WhatsApp. Az akkoriban még Facebook, ma már Meta néven futó anyavállalat még 2014-ben adott több mint 16 milliárd dollárt a csevegőalkalmazásért, amelyet a korábbi ígéretek ellenére egyre inkább igyekszik pénztermelésre fogni.

Félmilliárdos táborával India messze a WhatsApp legnagyobb piacát adja, így érthető módon itt mutatkoztak meg elsőként és hangsúlyosan a monetizációs törekvések. A cég 2018-ban indította be a hálózaton a WhatsApp Business szolgáltatást és a hirdetéselhelyezést. Előbbi lehetőséget ad a vállalkozásoknak arra, hogy közvetlen üzenetekkel, ajánlatokkal keressék meg a felhasználókat. Mindez a kezdeti időszakban még meglehetősen szigorú szabályok között történhetett, de friss beszámolók alapján a jelenleg nehéz periódusban lévő Meta számára sokkal fontosabb a bevétel, mint a felhasználók véleménye.

A Rest of World témában készült alapos riportjában több érintett személy is arra panaszkodott, hogy az utóbbi hónapokban egyenesen elviselhetetlenné vált az alkalmazásban a kéretlen reklámüzenetek mennyisége. Egyikük a Twitterre menekülve még nyáron adott képes ízelítőt a jelenségről. Ahogy a lapnak elmondta, azon a napon az első 10 üzenet mindegyike valamilyen céges megkeresés volt. A felhasználó szerint 2021 végén kezdtek elszaporodni az alkalmazásban az üzleti reklámüzeneteket, ami idén egyre inkább erőteljesebbé vált. A kellemetlen trend meglehetősen szélsőséges megnyilvánulásokat is kiváltott egyesekből.

Az üzlet az üzlet

Ami egyre bosszantóbb jelenség a felhasználói oldalon, az viszont kiváló lehetőség a másikon. A beszámolóban megszólaltatott vállalkozások pénzügyileg bőven megtérülő kampányokról meséltek. Ez nem véletlen, hiszen a WhatsApp üzeneteit a felhasználók 80 százaléka öt percen belül megnézi, ami mérföldeket ver az e-mailen, vagy akár SMS-ben továbbított ajánlatok hatékonyságára. (Más kérdés, hogy idővel miként változik a hatékonysági mutató, ha mindez egyre jobban idegesíti a közönséget.)

A Meta szóvivője a témával kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy a WhatsApp szabályai szerint a felhasználóknak kell előbb belegyezniük, hogy üzleti megkereséseket kapjanak egy adott vállalkozástól. A platform pedig biztosítja a lehetőséget az emberek számára, hogy bármikor egyszerű módon blokkolhassanak egy céget vagy jelenthessenek egy problémát. A vállalatbirodalom képviselője azt is hangsúlyozta, hogy folyamatosan együttműködnek a partnerekkel annak érdekében, hogy az üzenetek hasznosak és megfelelőek legyenek, valamint korlátozzák a naponta küldhető üzenetek számát.

A fentiek azonban láthatóan kevésnek bizonyulnak. A felhasználói beszámolók szerint napi rutinná vált a nem kívánt cégek blokkolása, jelentése, rengeteg esetben pedig olyan cégektől kapnak megkereséseket az emberek, amelyekről még csak nem is hallottak, és pláne nem adtak engedélyt a kapcsolatfelvételre. Mindez azért lehetséges, mert a WhatsApp az utóbbi időben feladta korábbi szigorú ellenőrzési politikáját, és a cégeknek egyre könyebbé teszi mind a Business szolgáltatás használatát, mind a felhasználói beleegyezés megszerzésének feltételeit. (Korábban például ehhez vizuális elemmel is láthatóvá tett, opt-in sor kipipálására volt szükség, jeleng viszont már elég a felhasználói feltételeket tartalmazó szövegtengerbe rejteni, az eléréshez szükséges telefonszám pedig akár áttételesen is megszerezhető egy másik helyen igénybe vett szolgáltatással.)

Nem erről volt szó

Érdemes megjegyezni, hogy pont a WhatsApp elüzletiesítése miatt távozott a vállalatcsoporttól 2018-ban a csevegőplatform egykori társalapítója. Jan Koum, a csetprogram felvásárlásakor azt ígérte a felhasználóinak, hogy az alkalmazás továbbra is önállóan, függetlenül, az addigi tervek szerint működik. Sem az üzleti modellben, sem az alkalmazás működésében nincs tervben alapvető változást - nyugtatta az akkori vezérigazgató a közönséget. Persze Koumnak meglehetősen naívnak kellett lennie ahhoz, hogy mindezt tényleg el is higgye egy 16 milliárdos üzlettel kapcsolatban.

Közösség & HR

3D-ben nyomtatott karácsonyi csoda

Charlotte, a balesetben megsérült teknős egy gyógyászati célú hámot kapott ajándékba, amellyel a remények szerint újra úgy úszkálhat majd, mint egészséges társai.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.