Korábban nem sikerült megfelelően szimulálni a természetes környezeti jelenségeket a kísérleti állatoknak, de a jelek szerint az egerek fogékonyak a virtuális valóságra.

Az egerek körül kialakított virtuális valóság állítólag nem új ötlet, amennyiben a tudósok így próbálják ellenőrzött körülmények között viszgálni az állatok viselkedését a természetes környezetükben. Az erre létrehozott megoldások azonban a legjobb esetben is nehézkesek: az egereket futópadon helyezik el, miközben képernyőkkel vagy vetítővásznakkal veszik körül őket. A Gizmodo riportja alapján erre is a VR-szemüveg lehet a megoldás: az amerikai Illinois államban működő Northwestern Egyetem kutatói bejelentették az iMRSIV kifejlesztését, ami a korábbiaknál sokkal életszerűbb hatással van a laboratóriumi egerekre.

Az iMRSIV az Oculus Rifthez és más VR-szemüvegekhez hasonlóan működik, de nem a rágcsálókra adnak rá pici headseteket, hanem egy alaphoz rögzítik az egér méretű eszközöket, és az állatokat olyan közel helyezik hozzájuk, hogy teljes látóterüket lefedjék, miközben akár helyben is futhatnak a futópadon. Pénteken megjelent cikkükben a tudósok arról számoltak be, hogy az egerek sokkal gyorsabban hozzászoknak az iMRSIV rendszerhez, mint a hagyományos installációkhoz, és tapasztalataik szerint ugyanolyan kiképzési paradigmák alkalmazása mellett a "szemüveges egerek" sokkal gyorsabban tanulnak.

Minden szempontból jobbnak tűnik

A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy a VR-struktúra képes-e pontosan szimulálni a felülről érkező természeti veszélyeket, például a madarakat, amiben eddig nem voltak sikeresek. Egy sötét korong táguló vetületével most elérték, hogy az egerek lefagyjanak vagy elkezdjenek gyorsabban szaladni, ilyen reakciók pedig jellemzően a vadonban figyelhetők meg. Az ötlet gyakorlati alkalmazásaitól azt remélik, hogy más, a természetben gyakran előforduló jelenségeket is szimulálhatnak a segítségükkel – például olyan forgatókönyveket, amelyekben maguk az egerek üldöznének potenciális apró zsákmányokat.

A hagyományos VR-rendszereket a publikáció egyik szerzője drágának és túl nagynak nevezte, amelyeket így nem is lehet akármilyen laborba telepíteni, plusz az egerek betanítása is sokáig tart egy-egy feladat elvégzésére, korlátozva, hogy hány kísérletet lehet velük elvégezni. Bár az iMRSIV fejlesztésével mág sok munkájuk lesz, az eszközt már most is kicsinek, viszonylag olcsónak és nagyon felhasználóbarátnak tartják. Ezzel nemcsak átlépnék a jelenlegi VR-megközelítések nyilvánvaló korlátait, de sok más laboratórium számára is elérhetőbbé tennék a VR-technológiát az egerek viselkedésének vizsgálatához.

a kép forrása: Northwestern University

Konzumer tech

Külföldi SaaS-piacon nyomulna az Alibaba

Nyílt terepen ütközik meg a globális felhős piacot uraló AWS–Microsoft–Google felállású trióval.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.