A Deutsche Telekom tavaly indította el programját, amellyel játékos formában igyekszik bevonni felhasználókat a demenciakutatás támogatására. A Sea Hero Quest eddig közel 3 millió embert mozgatott meg, az ebből származó eredményekre építve pedig érkezik a VR-es kiadás.
Virtuális játék, valós kutatás
A német telekommunikációs óriás valamennyi európai vállalata, így a Magyar Telekom is részt vesz a programban. A Samsung Gear VR platformon elérhető játék letölthető a magyar nyelvű honlapról. Az ingyenes szoftver elsősorban az emberi agy működéséről, a térbeli tájékozódásról szolgáltathat különösen nagy mennyiségű feldolgozható adatot a demencia leküzdésén fáradozó szakembereknek. A játék mobil változatával az elmúlt nagyjából egy évben mintegy 3 millióan játszottak és ezzel több ezer évnyi hagyományos laboratóriumi kutatásnak megfelelő adatot szolgáltattak.
A Sea Hero Quest VR lehetővé teszi a kutatók számára, hogy összevessék az adatokat a Sea Hero Quest mobil app segítségével összegyűjtött adatokkal. Reményeik szerint a mobil alkalmazás által generált adatbázisra építve, a VR technológia alkalmazásával jobban megérthetik az emberi térbeli tájékozódás mechanizmusát. Korábban a Sea Hero Quest mobilalkalmazással gyűjtött adatokból 22.5° pontossággal lehetett megállapítani, hogy a játékos milyen irányba fordul, míg a Sea Hero Quest VR környezetében ez 1.5°-ra szűkíthető le, így a kutatók tizenötször pontosabb navigációs adatokkal dolgozhatnak.
2 perc = 5 óra
A napokban elindult mobiljátékot a Glitchers játékfejlesztőinek, tudósoknak és kutatókban a bevonásával a Saatchi & Saatchi London irányítja. A játékosok szigetek és jéghegyek közötti lavírozásának minden másodperce hasznos tudományos adattá konvertálható a szakértők számára. Ugyanennyi adat begyűjtéséhez hagyományos módszerekkel több mint 5 órára lenne szükség.
A játék által begyűjtött anonimizált adatokat egy biztonságos szerveren tárolják Németországban, majd ezeket a partnerként bevont egyetemek csapata elemzi. Az adatok elemzéséből nyert első eredményeket San Diegóban, a Neuroscience konferencián mutatták be 2016-ban, és folynak a kísérletek a játék klinikai környezetben történő alkalmazására is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak