A SpaceX 2008 óta több mint 19 milliárd dollárt kapott a szövetségi kormánytól, és még többet kaszlálhat Trump elnök Aranykupola rakétavédelmi programján.
Hirdetés
 

A SpaceX több milliárd dollárért szolgáltat a Pentagonnak, és az éppen érvényben lévő szerződések alapján legalább 2036-ig részt vesz az amerikai katonai űrprogramok többségének végrehajtásában. A több mint 350 milliárd dollárra értékelt magánvállalat és annak vezérigazgatója, Elon Musk azonban sorra jegyzi a kudarcokat a Starship rakétarendszerrel, miután legutóbbi, kilencedik tesztrepülése során az önmagában is Starshipként emlegetett, 50 méteres űrhajó sikeresen levált ugyan a Super Heavy hordozórakétáról és elérte a Föld körüli pályát, de irányíthatatlanná vált, felrobbant és az óceánba zuhant.

A zsinórban harmadik fiaskó után természetesen azok a vélemények is szaporodnak, amelyek szerint az amerikai űrrepülést tényleg a NASA nemzeti projektjeként, nem pedig milliárdosok szeszélyeként kellene kezelni. Bár a kudarc lehetősége az űripari innováció velejárója, és a hosszabb távon a Mars-utazást célzó rakétarendszer is olyan új technológiákat vonultat fel, amelyeket időbe kerül megbízhatóvá fejleszteni, egyre kézenfekvőbb a SpaceX működésének összehasonlítása a NASA-éval, amit éppen mostanában rokkantanak meg a Trump-kormányzat és Musk "hatékonysági minisztériumának" (DOGE) emberei.

NASA-szálkák és SpaceX-gerendák

A Futurism összeállítása a The Verge szerkesztőjét idézi, aki szerint korábban a felrobbant rakétákat kudarcnak nevezték, nem részleges sikernek és előrelépésnek, mint a SpaceX esetében. A NASA-nak és az űripari magáncég persze eltérő célokkal működik, de az Egyesült Államok kormánya komoly pénzügyi kötelezettséggel tartozik mindkettő felé, így érdemes lehet azokat az objektív különbségeket is vizsgálni, ahogy a két szervezet a céljait megvalósítja. A lapnak nyilatkozó egyik technológiai szakértő szerint ugyanis a NASA-t története során "soha nem engedték ugyanúgy kudarcot vallani, mint a SpaceX-et."

A Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal költségvetését ugyanis még a nagy sikerek idején is szigorúan ellenőrizték, esetenként már azért is támogatásokat vonva el az ügynökségtől, mert az nem tudta számszerűsíteni az űrkutatás nem gazdasági előnyeit. A SpaceX-et ehhez képest közel sem vizsgálják ilyen mértékben a Pentagon költségvetési szakértői, még akkor sem, ha a vállalat éppen az amerikai védelmi ügynökségek szerves részévé válik. Nyereséget ráadásul szinte teljes egészében a Starlink műholdas internetszolgáltatásból termel, és ha a Starship továbbra is csak égeti majd a pénzt, akkor kormányzati szerződéseknek kell majd biztosítaniuk, hogy a SpaceX "túl nagy legyen ahhoz, hogy csődbe menjen" – amit a cikk némileg ellentmondásosnak nevez egy állítólagos szabadpiaci rendszerben.

Ahogy a BBC elemzésében is olvasható, a SpaceX gyors iterációkkal dolgozik, és a tesztek során felmerülő hibákat inkább tanulási lehetőségként, mintsem kudarcként kezeli. Bár ez a megközelítés nyilván jelentős áttörésekhez vezethet, és a vállalat is abban bízik, hogy a "hibázz gyorsan, tanulj gyorsan" versenypiaci stratégia végül megtérül majd, az ismételt hibák kérdéseket vetnek fel a hosszú távú megbízhatósággal és biztonsággal kapcsolatban. Ahogy a Futurism oldalán idezett szakértő fogalmaz, a SpaceX összeomlana olyan nyomás alatt, amit mondjuk az amerikai kormány helyezett a NASA-ra a hidegháború alatt.

Piaci hírek

Súlyos figyelmeztetés az Anthropictól: az MI megtizedeli az irodai munkahelyeket

Az egyik vezető MI-fejlesztő vezérigazgatója olyan forgatókönyvet vázolt fel, amire akkor is érdemes lenne felkészülni, ha végül más irányba mennek majd a dolgok.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.