A különböző internetes platformokat üzemeltető vállalkozások, legyen szó közösségi finanszírozásról, telekocsi szervezésről vagy éppen aukciós portálról, könnyen kibújhatnak bármiféle jogi felelősségrevonás alól azzal, hogy ők csak a terepet biztosították a felek egymásra találásához, magához az ügylethez az égvilágon semmi közük. Ezt a kártyát játszotta már ki többször a világ egyik legnagyobb online áruházát üzemeltető Amazon is, ám egy friss bírósági döntés szerint a Galaxis útikalauz stopposoknakból ismert MVP-pajzson is lehet rést találni.
Valakinek felelnie kell
Egy szövetségi fellebviteli bíróság a héten úgy rendelkezett, hogy az Amazon bizony - legalább részben - felelős azért, hogy az általa üzemeltetett boltból rendelt termék súlyos balesetet okozott. Ez egyébként élesen szembe megy más ügyekben hozott bírói döntésekkel, amelyek eddig rendre az Amazonnak kedvező döntést hoztak. A mostani ítélet sem volt egyhangú, az eljáró trió ugyanis 2-1 arányban döntött úgy, ahogy.
A kérdéses eset 2016-tól datálódik, akkor vásárolt valaki az interneten egy visszahúzható kutyapórázt. Az eladó nem az Amazon volt, hanem a céggel partnerségben álló kereskedő, aki jutalékért vette igénybe az e-kereskedelmi platformot. Magát a terméket sem az Amazon raktárából szállították ki, hanem közvetlenül a partner intézte. A felperes sajnálatos módon elvesztette az egyik szemét, amikor a póráz visszahúzáskor nagy erővel arcon csapta.
A kártérítési igényt viszont nem sikerült a forgalmazóval szemben érvényesíteni, mivel a cég megszűntette a tevékenységét az Amazonon és sem a felperes ügyvédjének, sem az Amazonnak nem sikerült felelősségre vonható személyt találnia. A bíróság végül úgy döntött, hogy hiába nem az Amazon volt a forgalmazó, azért igenis felelősség terheli, hogy oldalán segíti a partnerkereskedők "elrejtőzését", így lehetetlenítve el a vásárlók számára, hogy hasonló sérülések szerzése esetén érvényesítsék kártérítési igényüket.
Nem babra megy
Az Amazon egyelőre nem kommentálta az ügy alakulását, de az biztos, hogy nem bontanak pezsgőt a főhadiszálláson. A cég ugyanis rengeteg pénzt szerez abból, hogy platformját "bérbe adja" harmadik fél számára. A partnerhálózat a legutóbbi negyedévben 11 milliárd dollárnyi bevételt generált a vállalatnak, ami még ott is tetemes összegnek minősül.
Hogy milyen fontos is a partnerkereskedői hálózat, arra jó példa a tavaly ősszel bíróságon kikötő ügy az eBay és az Amazon között. Ennek lényege, hogy előbbi szerint utóbbi módszeresen és hosszú évekig dolgozott azon, hogy az eBay levelezőrendszerébe beférkőzve olyan adatokhoz jusson, amelyekre építve átcsábíthassa magához a riválissal szerződésben álló kereskedőket.
A mostani ítélet azonban némiképp kockázatosabbá és így kevésbé vonzóvá teheti a partnerhálózat üzemeltetését.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak