Külső kereskedő partnerekért ment ölre az eBay és az Amazon. Az aukciós platform a napokban keresetet adott be a Santa Clara-i bíróságon az Amazon ellen – írja a CNet. A keresetben azzal vádolják Jeff Bezos cégét, hogy annak munkatársai illegális módszerekkel éveken keresztül orvul elcsábították az eBay-től azokat a legjobb kereskedelmi partnercégeket, melyek az eBay platformját használták termékeik értékesítésére.
Lényegében adatlopás a vád
Az eBay szerint ezt ráadásul nem simán úgy csinálták, hogy megkeresték a konkurensnél áruló kereskedőket egy jobb ajánlattal, hanem valahogy beférkőztek az eBay partneri levelezőrendszerébe, és az ott található adatokból dolgoztak. Erre állítólag az eBay csak szeptember végén jött rá, miután az egyik megkörnyékezett partner kereskedő beszámolt arról, hogy egy Amazon-alkalmazott megkereste.
A kereset szerint az Amazon évek óta szisztematikusan és koordináltan dolgozott azon, hogy bejusson az eBay partneri levelezőrendszerébe. Ez a rendszer biztosítja azt, hogy a platformon egymással kapcsolatba lépő ügyfelek – például eladók és vevők – tudjanak kommunikálni egymással.
Az eBay egyébként már október elején, a bírósági kereset beadása előtt két héttel levélben már felszólította az Amazont, hogy hagyjon fel azzal a gyakorlatával, hogy illegális módszerekkel csábít át saját platformjára a partnercégeket.
Nem aprópénzért megy a vita
A per tétje egyébként óriási. Az Amazon és az eBay is lehetővé teszi, hogy harmadik fél használhassa kiskereskedelmi platformként a rendszerüket. És természetesen mindkét vállalatnak több milliárdot hoznak ezek a külső kereskedők. Az eBay esetében az összes kiskereskedelmi értékesítést ilyen partnerek csinálják, de saját termékekkel is rendelkező Amazon kereskedelmi bevételeinek is több mint felét adják.
Az eBay esetében például 2017-ben a 9,5 milliárd dollár összbevételből közel 6,5 milliárdot adott a piactéri tranzakciókból származó bevétel. Bár pontos adat nincs, valószínűsíthető, hogy ennek zöme a partnercégek értékesítéseiből jött össze.
Az Amazon, amely 2017-ben már az amerikai e-kereskedelmi piac 44 százalékát uralta, más ligában focizik. Legutóbbi éves bevétele közel 178 milliárd dollár volt, amiből 160 milliárdot termelt meg a kiskereskedelem. Azaz Bezoséknak a partnerkereskedők több mint 80 milliárdot hozhattak.
Az Amazon az október elején küldött felszólításra annyit reagált, hogy alaposan kivizsgálják az ügyet.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak