Ezzel az egyik legrégebbi klasszikus internetes fórumfelület tűnik el az online térből.

December közepén teljesen leállítják a Yahoo Groupsot, jelentette be a Verizon tulajdonában lévő vállalat. Ezzel megszűnik az online világ egyik legnagyobb hagyományú fórumfelülete. Felszámolására már tavaly megtették az első lépéseket, de akkor csak a funkciókat kurtították meg radikálisan. December 15-ével azonban a teljes szolgáltatást leállítják. Onnantól a csoportok tagjai már emailt küldeni és fogadni sem tudnak a Groupson keresztül.

A vállalat azt javasolja, hogy ha a csoporttagok továbbra is kapcsolatban akarnak maradni egymással, tegyék át a tevékenységüket a Facebookra, a Nextdoorra, a Google Csoportokba vagy például használhatják Groups.io-t is, amelynek fizetős változatába akár teljes csoportokat is át lehet vinni a Yahoo Groupsból. Ehhez azonban a Verizon/Yahoo nem ad semmiféle hivatalos támogatást.

A lényeget már tavaly kinyírták

Tavaly megszűnt az új topikok indításának lehetősége, majd bejelentették, hogy decemberben törlik az összes tartalmat a fórumokból. A csoporttagoknak csupán annyi lehetőségük maradt, hogy levelezőlisták segítségével tartsák egymással a kapcsolatot, és így folytassák az eszmecserét. A mostani döntés lényegében ezt az utolsó kapcsolattartási lehetőséget számolja fel.

A lépést a vállalat azzal indokolta, hogy a platform üzemeltetése nem illeszkedik a hosszú távú stratégiájába, és különben is: olyan mértékben visszaesett a szolgáltatás iránt az érdeklődés, hogy nincs értelme fenntartani. Ez egybeesik azzal a tervvel, hogy a Yahoo a jövőben nem akar foglalkozni felhasználói tartalmak hosztolásával. A döntés logikus, hiszen az ilyen jellegű fórumok a közösségi oldalak megjelenésével okafogyottá váltak. A Facebook vagy a Twitter sokkal rugalmasabb, felhasználóbarátabb (és manipulatívabb) felületet nyújt a felhasználói tartalmak, vélemények megosztására, közösségek létrehozására.

A fórumtagok legnagyobb fájdalma egyébként nem is a szolgáltatás felszámolása volt, hanem hogy a Yahoo a tiltakozások ellenére nem volt hajlandó közreműködni a tartalmak szervezett archiválásában. A fórumok lementésére ugyan adtak lehetőséget, sőt magának a törlésnek a határidejét is kitolták másfél hónappal, 2020 január 31-éig (a tartalmakat eközben nyilvánosan elérhetetlenné tették), de minden tartalmat csak az tölthetett le, aki felrakta.

Az önkéntesekkel működő Archive Team tett egy kísérletet a teljes tartalom archiválására, de azt az anyavállalat, a Verizon letiltotta az általános szerződési feltételeire hivatkozva. Ez azért volt probléma az önkéntesek szerint, mert a fórumszolgáltatás húsz éve alatt számtalan olyan topik indult, amit aztán magára hagytak, és a tulajdonosát már nem lehet megtalálni, ezért értékes adatok is elveszhetnek.

Húsz év dióhéjban

A Yahoo! Groups szolgáltatás 2001 elején indult el, de már volt előzménye, a három évvel korábban indított Yahoo! Clubs, amit egy akkor új fórumtechnológiával párosítottak, amihez egy eGroups.com nevű weboldal felvásárlásával jutott a Yahoo.

Tíz éve még komoly tervei voltak a Yahoo-nak arra, hogy a fórumot átalakítják modern, közösségi oldallá. 2010 végén például olyan felületet vezettek be, ami erősen emlékeztetett a Facebook akkori arculatára. Ez az irány azonban 2013-ra okafogyottá vált, felvásárolták 1,1 milliárd dollárért a Tumblrt, amit azóta a Verizon lényegében fillérekért ki is árusított.

A fórumoldal egyébként 2010 körül volt a csúcsán, akkoriban 115 millió egyedi felhasználó osztotta egymásnak az észt 22 nyelven 10 millió csoportban. Az oldalt naponta közel 950 ezren látogatták. Az Archive Team statisztikái szerint tavaly októberben még 5,6 millió csoportot tartott nyilván a Yahoo! Groups, melyek összesen 2,1 milliárd üzenetet tartalmaztak.

Közösség & HR

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.