Egy friss kutatásból kiderül, hogy miben különböznek a hozzáértők és a nagyközönség ismeretei és elvárásai az MI-technológiák felhasználásval kapcsolatban.

A mesterséges intelligencia ma ismert koncepciójának születését a XX. század 50-es éveire datálják, ami azt jelenti, hogy maga a téma nem jelent újdonságot sem a szakemberek, sem az átlagemberek számára. Az utóbbi években viszont olyan áttöréseket tapasztalhatunk a hardver- és szoftverfejlesztésben (egymástól nem teljesen függetlenül), amelyek révén az MI technológiák alkalmazása a szemünk előtt válik hétköznapi gyakorlattá. A 80-as évek végi, MI-télnek (AI winter) nevezett időszakot követő, lassú fejlődés mára látványosan felgyorsult, és szinte naponta olvashatunk figyelemre méltó áttörésekről az orvosi diagnosztikától a mezőgazdaságig.

Ugyanígy szaporodnak azok a figyelmeztető hangok is, amelyek a technológiai fejlődés közvetett hatásaira hívják fel a figyelmet, legyen szó a személyiségi jogokról vagy az olyan társadalmi hatásokról, mint amilyen a munkaerőpiac átalakulása. Az Edelman márciusban bemutatott kutatása mindennek kapcsán azt vizsgálta, hogy ebben a pillanatban hogyan is állunk a mesterséges intelligenciához – különös tekintettel arra, hogy a nagyközönség ismeretei és elvárásai hogyan viszonyulnak a szakemberek álláspontjához egy olyan területen, ahol az előrejelzések szerint ebben az évben is több mint 150 százalékos piaci növekedés várható.

Sokat tudunk, de a részletekben elveszünk

Talán nem meglepő, hogy a technológia vezetők a hétköznapi felhasználóknál jobban tisztában vannak vele, milyem megoldások mögött dolgoznak MI-algoritmusok. A felmérés eredménye alapján a legtöbben a beszédfelismerő rendszereket kötik össze a mesterséges intelligenciával, bár a különbség itt is megmutatkozik, amennyiben az iparági vezetők háromnegyed része, míg az átlagemberek kétharmada kapcsolja magában össze szorosan a két fogalmat.

A szélsőségekről szólva az látszik, hogy a felhasználók a fuvarközvetítő (ride hailing) szolgáltatások vagy mondjuk a játékkonzolok mögött csak igen kis részben, 20 és 30 százalék közötti arányban feltételeznek MI technológiákat. A technológiai vezetőknél ugyanezek a kategóriák állnak a lista alján, bár az arány náluk itt is magasabb; a robotika vagy a drónok területén viszont az átlagemberek valamivel nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a mesterséges intelligenciának.

A legnagyobb különbség a szakmai és a laikus szemlélet között a természetes nyelvek feldolgozásánál jelentkezett, ahol a felhasználók majdnem 20 százalékponttal kisebb arányban – nem számítva a gépi tanulást, amit a hétköznapi szemlélet még ennél is kevésbé kapcsol össze a mesterséges intelligenciával. Összességében a kutatás megállapítja, hogy az emberek meglepően jól értik az MI általános koncepcióit, de abban már kevésbé tájékozottak, hogy milyen konkrét esetekben működik valamilyen MI alapú megoldás egy-egy szolgáltatás mögött. Ez utóbbi azokat a sokat hangoztatott aggályokat erősíti, amelyek szerint az intelligens és automatizált rendszerek kifejezetten veszélyesek, ha a rendszerek alanyai nincsenek tisztában azok működésével (vagy akár létezésével sem).

Ami izgalmas, az nem feltétlenül hasznos

Abban a két csoport véleménye megegyezik, hogy az MI a következő időszak meghatározó technológiai trendje, a dolog egyes vonatkozásaihoz azonban esetenként eltérően viszonyulnak. Erre példa, hogy a technológiai vezetők közel kétharmada az Egyesült Államokat tartja az MI-fejlesztések globális éllovasának, míg a felhasználók körében ez az arány alig 50 százalékos. Ugyanakkor a szakmainak mondott válaszadók háromnegyede arra számít, hogy a 10 éven belül megvalósul a technológiai szingularitás, ami az Edelman kutatóinak megjegyzése szerint erős túlzás, de minimum a fejlesztések jelentőségének túlértékelése.

Erre utal az is, hogy a techmenedzserek nagyobb része pozitívan értékeli a szingularitás, vagyis a szuperintelligencia ideáját, míg az utca emberei között kétharmad részben negatív a fogalom megítélése. Ugyanígy a jelenleg zajló, látványos ütemű fejlődéssel kapcsolatban is a szakemberek a lelkesebbek, míg a hétköznapi felhasználók inkább óvatosak: az MI alapú innovációt kétszer annyian tartják aggasztónak, és közel fele olyan arányban látják inspirálónak vagy érdekesnek.

A felmérés egyik legfontosabb megállapításanak az tűnik, hogy a fejlődésből mindenki szerint a gazdagok profitálnak majd elsősorban, míg a technológiai szakemberek nagyobbik része azt is feltételezi, hogy a szegényebbek kifejezetten rosszul járnak majd vele. Ez a feszültség a szakmailag izgalmas, de objektíven nézve társadalmilag káros folyamatokkal kapcsolatban egyre gyakrabban köszön vissza a nyilvánosság előtt zajló vitákban. A techno-optimista iparági vezetők egyébként a kutatás alapján bíznak, hogy a technológia által generált új problémákra a választ is a technológia segít majd megtalálni – ezt a véleményt saját kollégáik jelentős része és a közvélemény nagy többsége sem igazán osztja.

A 2019 Edelman AI Survey kutatás publikus kiadása itt érhető el PDF formában.

Cloud & big data

Csalóknak jöhet jól, hogy a ChatGPT még a nagyvállalatok címét is gyakran elhibázza

Egy információbiztonsági cég hívta fel a figyelmet arra, hogy a sokszor badarságokat tényként beállító chatbotokra való túlzott támaszkodás komoly lehetőségekkel kecsegteti netes bűnözőket.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.