Tegnap blogbejegyzésben jelentette be a Google Maps Platform legújabb fejlesztéseit, amely már különböző ágazatokhoz nyújt iparág-specifikus szolgáltatásokat. A vállalatok geolokációra épülő saját alkalmazásaikat rugalmasan és skálázhatóan építhetik a Google Maps adataira. A szolgáltatás, melyért használatarányosan kell fizetni, június 11-étől érhető el teljeskörűen.
A játékfejlesztés volt az éles teszt
A szolgáltatás egyes elemei többségükben már léteztek önállóan. A Google azonban az egyszerűsítés jegyében a 18 egyedi API-ját (Application Programming Interface) három csoportba (Maps, Routes, Places) vonta össze a platform alatt.
A megcélzott iparág most elsősorban a szállítmányozás és logisztika, valamint a különböző, ún. ridesharing szolgáltatások (taxi jellegű szolgáltatások, telekocsi, autómegosztás stb.). A szolgáltatás igénybevételéhez egy érvényes API-kulcs és egy Google Cloud Platform-fiók kell. Így a többi felhőszolgáltatással együtt, egy helyről felügyelhető a Google Maps Platfrom is.
A megújuló Google Maps Platform egyfajta főpróbájának is volt tekinthető az a szolgáltatás, amit március közepén jelentettek be. A Google mobilos játékfejlesztőknek adott olyan eszközt, amellyel AR-játékokat építhetnek a Maps valós adataira. A játékos a Google API-ja révén akár maga is megválaszthatja a játék környezetét. Most lényegében ezt a lehetőséget terjesztették ki vállalati célokra, és teljes mértékben becsatornázták a Google Cloud Platformba.
A mostani átalakítás során az API-kat három fő üzleti felhasználási eset szerint vonták össze. Az első a Maps, amelynek segítségével a fejlesztők testre szabott felhasználói élményt alakíthatnak ki statikus és dinamikus térképek, utcaképfotók és a 360 fokos nézetek felhasználásával.
A Routes a klasszikus útvonaltervezést jelenti, ami valós idejű forgalmi adatokat is tartalmaz, melyek segítségével támogatja az útvonal-optimalizálást (Distance Matrix API). (A Google jó ideje foglalkozik ennek tökéletesítésével, 2016-ban vásárolta fel például az Urban Engines nevű céget, amely forgalmi adatok elemzésével készített olyan forgalmi előrejelzéseket, amikkel például az áruszállítás vagy a közúti forgalomirányítás hatékonysága javítható.)
A Places a helyadatok integrálását segíti. Jelenleg a Google Maps több mint 100 millió konkrét helyet, valamint azok fontosabb adatát (cím, telefonszám, valós idejű információk stb.) tartalmaz, melyek integrálhatók a fejlesztendő alkalmazásokba. Olyan szolgáltatások építhetők segítségével egy alkalmazásba, mint a felhasználó jelenlegi helyzetének meghatározása, a helykeresés, vagy a cím átalakítása földrajzi koordinátává, illetve vissza.
Rugalmas árképzéssel kínálják
A fizetési egyszerűsítés azt jelenti, hogy nincs előfizetési díj, és a fejlesztőknek mindhárom szolgáltatásért egységesen csak használatarányos díjat kell fizetni. Azt is egységesítette, hogy mindhárom esetben kap a fejlesztő havi 200 dolláros ingyenes keretet, és csak annak kimerülése után indul a számlázás. A Google számításai szerint ez a keret az ügyfelei 98 százalékának az igényeit ki fogja elégíteni.
Mindezzel együtt a számlázás azért közel sem egyszerű. A Places esetében például minden részinformációért külön kell fizetni, például külön az automatikus karakterkiegészítőért (autocomplete) karakterenként és folyamatonként, külön a helyhez kapcsolódó kiegészítő információkét, a fotókért stb.
A szolgáltatások részletes árlistáját itt lehet böngészni dollárban. A Google csak dollárban adja meg, de a Google Cloud Platform-fiók konzolján más pénznem is beállítható.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak