Mennyit számít neked naponta 5, 10 vagy 20 perc? – teszi fel a kérdést bemutatkozó oldalán az Urban Engines nevű startup, amely lokáció alapú adatelemző technológia fejlesztésével igyekszik minél mélyebben feldolgozni és megérteni a közlekedési folyamatok működését. A fejlesztéseket a cég ezentúl a Google Maps szervzetén belül végezheti, miután a hét elején a felek bejelentették, hogy a Google tokkal-vonóval felvásárolta a vállalkozást. A tranzakció értékét ezúttal nem hozták nyilvánosságra.
Az Urban Engines 2014 óta működik, alapítói között ott találjuk a Google volt munkatársait, befektetői között pedig a Google Venturest (a Google kockázatitőke-alapját) és a vállalat elnökét, Eric Schmidtet. Így, bár nem száz százalékig spin-off vállalkozásról van szó, a felvásárlással az Urban Engines gyakorlatilag hazatér a Google Mapshez – különösen, hogy a weboldalán közzétett bejelentés is azt sugallja, hogy az óriásvállalatba való betagozódás a technológia további fejlődésének feltétele volt.
Készül a városokat irányító oprendszer
Az Urban Engines big data analitikája (aggregált hely- és időbélyegeket feldolgozó, Wrap nevű "tér-idő motorja") eddig sok milliárd utazást elemzett, támaszkodva a mobil és GPS technológiára, szenzoradatokra és más jelforrásokra, elemezve például az ingázók viselkedési mintáit. A rendszer, amely hangsúlyozottan nem csak a forgalom vizsgálatára alkalmas, egyrészt az okos városok közlekedéstervezési és -irányítási problémáira keres válaszokat, de olyan felhasználási területei is vannak, mint mondjuk a mobilitás fejlesztése vagy az üzleti szállítmányozás hatékonyabbá tétele.
A vállalkozás két évvel ezelőtti indulása óta már Amerikában, Európában, Afrikában és Ázsiában (ezen belül a Közel-Keleten is) szerzett ügyfeleket, köztük sok helyen a városi adminisztrációval vagy az illetékes kormányzati szervekkel működik együtt. A közös munka célja egy olyan "városi operációs rendszer" felépítése, amely egyfajta intelligens rétegként épülhetne rá a "való világra", vagyis a fizikai infrastruktúrára.
Térben és időben mozgó adatok
A Google Maps rendszerében ez elsősorban az átmenő forgalom tekintetében jelenthet változást, miután egy nagyváros dimenzióiban is megbízható, valós idejű információt és előrejelzéseket szolgáltathat. Az Urban Engines már nem IoT-ről, vagyis a tárgyak internetéről, hanem Internet of Moving Things-ről, vagyis a mozgó tárgyak internetéről beszél, és a tér/idő adatokat egy új adattípusként határozza meg, amely értelemszerűen új kihívásokat is hordoz az algoritmusok és a skálázhatóság szempontjából.
Ezt a klasszikus Sim City játékok példájára, csak éppen a valóságban modellezi a sok millió ingázó és jármű áramlását, a valós közlekedési rendszerek nagy léptékű emulációival optimalizálva és egyensúlyban tartva a "mi lenne, ha" szcenáriókat. Az Urban Engines közleménye kiemeli, a Google mindehhez az eddiginél kedvezőbb hátteret biztosít majd, elősegítve a vizsgált folyamatok megértését. A társaság szerint, utalva az eddig átrágott adatmennyiségre, elkezdődik az Urban Engines utazásának újabb ezer milliárd mérföldes szakasza, amely a Google erőforrásaira támaszkodva minden bizonnyal gyorsabb és hatékonyabb lesz az előzőnél.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak