Ideje újraértékelni a házon belül begyűjtött ajánlások valódi értékét a munkafelvételről döntő szakembereknek. Legalábbis erre juthatunk a Bloomberg nemrégiben publikált riportjából, amely szerint az amerikai techóriásoknál egyre gyakoribb jelenség, hogy a kollégák pénzért kínálnak idegeneknek személyes ajánlást.
A lap extrém példaként egy olyan "ajánlásüzért" említ, aki az elmúlt másfél év során hozzávetőleg 30 ezer dollárt keresett azzal, hogy ismeretleneket protezsált be különböző pozíciókra. Ezért az USA-ban sem elhanyagolható összegért azért keményen meg kellett dolgozni, hiszen ennyi idő alatt több mint ezer jelölttel rukkolt elő, akik közül majdnem mindegyik vadidegen volt számára.
A kétes üzlet alapja mindenesetre elvitathatatlan. A munkaerő-felvételi platformot üzemeltető Greenhouse adatai szerint például egy kívülről érkező pályázónak mindössze egy a kétszázhoz van az esélye a sikerre. Ugyanez az arány viszont 1:25-re javul, amennyiben az illető egy már a cégnél dolgozó kolléga támogatását is élvezi.
Közvetett és közvetlen megközelítés
Az ajánlók és az ajánlásra vágyók összeboronálását megkönnyíti több ingyenes és fizetős HR-es témájú platform. Ilyen például a több millió technológiai szakember által használt Blind, ahol anonim módon lehet segítséget kérni és nyújtani többek között az álláskeresés témájában, de hasonló fórumot működtet a Glassdoor is.
A fentieknél sokkal egyértelműbb a helyzet a fizetős platformokon, ahol vagy fix előfizetési díjért korlátlan számban, vagy tételenként külön összegekért lehet ajánlásokat kérni anonim, de ellenőrzött munkavállalóktól. A Refermarketnél például 3 és 50 dollár között mozog a ajánlásonkénti díj, miközben a ReferralHub esetében az ajánlást adók maguk árazhatják be támogatásukat. Előbbit egyébként egy elbocsátott kaliforniai tech-munkás alapította 2023-ban, és máris 10 ezer feletti felhasználóval büszkélkedhet, akik közül a beszámoló tanúsága szerint minden harmadik prémium előfizető. (Érdekesség, hogy a platform felhasználóinak 60 százaléka indiai.)
Ugyan ezeknek a platformoknak az üzemeltetői szerint teljesen törvényes, az általuk "udvarias ajánlásoknak" nevezett támogatások adásvétele, az érintett cégek kezdik felismerni a problémát. A Google-nél például már kifejezetten deklarálták, hogy az ajánlások kizárólag személyes ismertségen alapulhatnak, egyébként pedig ugyanolyan átvilágítási folyamaton kell átesniük az ilyennel rendelkező jelölteknek, mint egy teljesen kívülről érkező pályázónál.
Egy vezető pozícóban lévő HR-szakember azt nyilatkozta a Bloomberg megkeresésére, hogy korábbi munkaadójánál már bevett szokássá vált az olyan alkalmazottak ignorálása, akik negyedévente százas nagyságrendben küldözgették az ajánlásokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak