Az elsősorban saját piacukra termelő japán készülékgyártók már hazai pályájukon sem állnak jól. A sarokba szorított vállalatok ellentámadásra készülnek – kérdés, hogy idejében kaptak-e észbe.
A szigetország a mobilkészülékek területén is már hosszú ideje a csúcstechnológiát képviseli. A Sharp volt például az első fecske, aki több mint egy évtizeddel ezelőtt kijött az első, kamerával felszerelt modellel, a japán felhasználók pedig már az iPhone megjelenése előtt is élő tévéközvetítéseket nézhettek telefonjukon. A nagy gyártók azonban hagyományosan csak saját régiójukra fókuszáltak: csúcskészülékeiket nemigen dobták piacra a határokon kívül, ahol amúgy is a hazaitól eltérő kommunikációs szabványokhoz kellett volna igazítaniuk azokat. A cégvezetők általában kockázatosnak ítélték meg a nagyszabású tengerentúli terjeszkedést, ennek eredményeképpen pedig a megfelelő hídfőállások sem épültek ki a külső piacokon.

Ezt most elnézték  Az iPhone 2007-es felbukkanásával teljesen megváltoztak a játékszabályok, de erről nem mindenki volt hajlandó tudomást venni. A japán KDDI mobilszolgáltató igazgatója még 2008-ban is annak a véleményének adott hangot, hogy az Apple okostelefonja alkalmatlan a japán mobilosok igényeinek kiszolgálására. Ez vaskos tévedésnek bizonyult, és tavaly óta már a KDDI kínálatában is megtalálható az iPhone, ami rövid idő alatt a legkelendőbb okostelefonná vált a szolgáltató kínálatában. A vásárlói trendek teljes félreértelmezése oda vezetett, hogy a hazai gyártók már a kényelmes és jól védett hátországban is defenzívába szorultak a versenytársak könnyen használható, online szolgáltatásokkal integrált és jól marketingelt megoldásaival szemben.


Sony Walkman és Nintendo Entertainment System:
ismét úttörő termékekre volna szükségük


Néhány évvel ezelőtt még sem az Apple, sem a Samsung nem rendelkezett komolyan vehető jelenléttel az ázsiai országban, mára viszont a tokiói MM Research Institute adatai szerint több mint 20 százalékos piaci részesedést gereblyéztek össze maguknak az aktív előfizetők között. Ráadásul Japánban már az okos készülékek adják a frissen értékesített telefonok közel 60 százalékát, ezek harmadát pedig a comScore jelentése alapján az Apple szállítja, míg közel kétharmad részükön Android fut, nem ritkán a Samsung logója alatt. Bár 2010 óta a hazai gyártók is próbálkoznak a Google rendszerére épülő telefonokkal, a dél-koreaiak időközben zsebre tették Európát és Észak-Amerikát.

Kényszerhelyzetben  A Strategy Analytics az idei első negyedévben 54 százalékosra tette az Apple és a Samsung együttes részesedését az okostelefonok világpiacán, és a két vállalat az összes nyereségnek ennél is jóval nagyobb szeletét teszi zsebre. A Wall Street Journal ázsiai kiadása ezzel kapcsolatban a tévé aranykorának végéről értekezik. A japán elektronikai konglomerátumok akkor is a televíziókra fókuszáltak, amikor mások már az okostelefonok és a táblagépek hullámát igyekeztek meglovagolni. Nem meglepő, hogy utóbb már elkezdtek kihátrálni erről a területről, köszönhetően a csökkenő keresletnek és a valutaárfolyamok által is támogatott dél-koreai konkurenciának.

A Panasonic korábbi elnöke a Nikkei üzleti lapban jelentette ki, hogy a tévé már sosem ülhet vissza a szórakoztatóelektronikai szektor trónjára. A japán kézieszköz-gyártók nem tehetnek mást, mint felülvizsgálják korábbi stratégiájukat, és ismét a külső piacokra összpontosítanak. Ez egyelőre nem tűnik könnyű feladatnak, hiszen a Sony, a Sharp, a Panasonic, a Fujitsu vagy az NEC megfelelő részlegei mind veszteségről számoltak be legutóbbi pénzügyi negyedévükben. Ugyanakkor a japán mobilszolgáltatóknál is elvesztették kivételezett helyzetüket: az NTT DoCoMo elnöke maga is egy koreai Samsung Galaxy okostelefont használ, márpedig ilyesmi még a közelmúltban is elképzelhetetlennek számított volna arrafelé.

Lassan beindulnak  A japán gyártók, bár óvatos lépésekkel, de megkezdték jelenlétük erősítését a külső piacokon. A Sharp Kínában nyomul, bár azt nem közölte, hogy a 2012-re tervezett eladások 7,7 milliós darabszámából mennyit realizálna külföldön. A Panasonic Németországra és Olaszországra támaszkodva 1,5 millió Eluga okostelefont értékesítene ebben az évben. Az NEC a Toshibával és a Hitachival 2010-ben állt össze, és az amerikai Verizon partnereként az idén már kétmillió készüléket, vagyis a többségi tulajdonosként vezetett mobilos vegyesvállalat termelésének 40 százalékát a tengerentúlon akarja eladni.

Sony VAIO T13 teszt: keretek között szabadon
Munka táblával: Fujitsu Stylistic M532 tablet teszt

A Fujitsu szintén 2010-ben szerezte meg a Toshiba telefonos részlegét, most pedig Észak-Amerikában próbál szerencsét: a cég bejelentette, hogy még az idén megállapodást köt az egyik nagy operátorral. A Sony okostelefonjainak nagy része már most is idegenben talál gazdára, és az elektronikai óriás év végéig 34 millió készüléket szállítana, ami nagyobb tétel lenne, mint a fenti vállalatok együttes teljesítménye. A Sony tavaly vásárolta ki közös vállalkozásukból a svéd Ericssont, hogy egymilliárd dollár fejében teljesen átvegye az irányítást veszteséges telefonos üzletága felett. A WSJ beszámolója szerint a Japánba költöző vállalat egy maréknyi új modell piacra dobására készül, amelyek már kihasználnák a cég saját szolgáltatásai (például a videojáték-hálózat) lehetőségeit is.

A váltságdíjak csökkennek, de a stressz egyre csak növekszik

A Sophos legújabb kutatása szerint a ransomware-támadásokkal összefüggő kifizetések és helyreállítási költségek is láthatóan visszaestek 2025-ben, de a kiberbiztonsági szakemberekre egyre nagyobb pszichés teher nehezedik.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.