Az éttermek világszerte munkaerőhiánnyal küzdenek, és ahol erre lehetőségük van, ott egyre inkább a technológia és az automatizálás felé fordulnak személyzeti problémák megoldására – derül ki a Business Insider hét eleji riportjából. A lap ebben az észak-amerikai piacra koncentrál, ahol a világjárvány nyomán ugyancsak rekordszámú alkalmazott adta fel állását a jobb bérek, juttatások és munkakörülmények reményében. Ez különösen érzékenyen érintette a vendéglátóipart, ahol sokan a munkaidő csökkentésével vagy a nyitvatartási idő rövidítésével próbálkoznak az egyre drágább és nehezen hozzáférhető munkaerő miatt.
A BI szerint általános jelenség, hogy az étteremtulajdonosok szerint a kiszolgálás is egyre lassabb, ahogy a megmaradt személyzet túlterheltté válik. Bár a megoldás nyilván elképzelhetetlen a béremelés és a vonzóbb juttatások nélkül, ez önmagában még nem tehermentesíti a túlhajszolt alkalmazottakat, így néhányan már a technológiai fejlesztéseket hívják segítségül – köztük a felszolgálók munkáját végző robotokkal.
Nem helyettesít, hanem kisegít
A cikk az American Robotech nevű gyártó négyféle modelljét is bemutatja, amelyek az ételek asztalokhoz hordására, a mosatlan edények eltakarítására vagy a vendégek helyükzöz kísérésére is bevethetők, sőt igény szerint még a "boldog születésnapot" dalt is elénekelhetik. A vállalat a gépek értékesítését már 2021 elején megkezdte, vagyis akkor, amikor a vendéglátó vállalkozások elkezdtek panaszkodni a létszámhiányra.
A beszámolóban megszólaló egyik étterem-tulajdonos szerint akkora gondok vannak, hogy gondolkodás nélkül élt a lehetőséggel, amikor bérelhetett magának három ilyen robotot napi 15 dollárért. Ahogy itt is kiderül, a gépek nem képesek teljes mértékben kiváltani az emberi munkát, de nem is ez a céljuk: inkább azokat a viszonylag egyszerű, ismétlődő feladatokat végzik, amelyeket egy-egy éttermi alkalmazott naponta több százszor is kénytelen elvégezni. Ezeket ráadásul hatékonyabban oldják meg, mint a túlterhelt emberi munkaerő.
Bejátszik a menőségi tényező
A hangfelismerő szoftverrel felszerelt robotok nem képesek például az asztalokra, a vendégek elé helyezni a tányérokat, de ki tudják oszatni egy menetben tíz tálca tartalmát is az asztalok között úgy, hogy azokról a vendégeknek kell maguk elé pakolniuk a nekik címzett ételeket. Amikor pedig befejezték, a robotok ugyanilyen módon a romokat is eltakarítják, és visszagurulnak az edényekkel a konyhába. A gépek ugyanolyan elven navigálják magukat, mint az önvezető autók, ami azt is jelenti, hogy képesek azonnal megállni, amikor valami vagy valaki hirtelen az útjukba kerül.
Ahogy a fenti példából is kiderül, az éttermeknek nem feltétlenül kell megvásárolniuk a robotokat, mivel ki is bérelhetik a máskülönben 11-18 ezer dollár értékű gépeket, amelyek árához édemes hozzáadni még a velük kapcsolatos szolgáltatások nehezen meghatározható költségeit is. Jelenleg az ügyfelek legnagyobb része a 180-260 négyzetméteres, közepes és nagy területű éttermek közül kerül ki, amelyek általában még csak egy robotot alkalmaznak. Az American Robotech vezetője szerint egyébként a bevezetéseknek hiába az a legfőbb oka, hogy az éttermek munkaerőhiánnyal küzdenek, bizonyos ügyfeleik a márkaépítés lehetőségét is megláttáak a különféle kiszolgáló robotokban, vagyis ezzel próbálják magukat megkülönböztetni a versenytársaiktól.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak