Sőt a vendégeket is kezelik, szükség szerint elénekelve nekik, hogy boldog szülinapot. Az emberi munkaerőt valószínűleg sosem fogják teljesen kiváltani, de olcsón tehermentesíthetik a túlhajszolt személyzetet.

Az éttermek világszerte munkaerőhiánnyal küzdenek, és ahol erre lehetőségük van, ott egyre inkább a technológia és az automatizálás felé fordulnak személyzeti problémák megoldására – derül ki a Business Insider hét eleji riportjából. A lap ebben az észak-amerikai piacra koncentrál, ahol a világjárvány nyomán ugyancsak rekordszámú alkalmazott adta fel állását a jobb bérek, juttatások és munkakörülmények reményében. Ez különösen érzékenyen érintette a vendéglátóipart, ahol sokan a munkaidő csökkentésével vagy a nyitvatartási idő rövidítésével próbálkoznak az egyre drágább és nehezen hozzáférhető munkaerő miatt.

A BI szerint általános jelenség, hogy az étteremtulajdonosok szerint a kiszolgálás is egyre lassabb, ahogy a megmaradt személyzet túlterheltté válik. Bár a megoldás nyilván elképzelhetetlen a béremelés és a vonzóbb juttatások nélkül, ez önmagában még nem tehermentesíti a túlhajszolt alkalmazottakat, így néhányan már a technológiai fejlesztéseket hívják segítségül – köztük a felszolgálók munkáját végző robotokkal.

Nem helyettesít, hanem kisegít

A cikk az American Robotech nevű gyártó négyféle modelljét is bemutatja, amelyek az ételek asztalokhoz hordására, a mosatlan edények eltakarítására vagy a vendégek helyükzöz kísérésére is bevethetők, sőt igény szerint még a "boldog születésnapot" dalt is elénekelhetik. A vállalat a gépek értékesítését már 2021 elején megkezdte, vagyis akkor, amikor a vendéglátó vállalkozások elkezdtek panaszkodni a létszámhiányra.
 


A beszámolóban megszólaló egyik étterem-tulajdonos szerint akkora gondok vannak, hogy gondolkodás nélkül élt a lehetőséggel, amikor bérelhetett magának három ilyen robotot napi 15 dollárért. Ahogy itt is kiderül, a gépek nem képesek teljes mértékben kiváltani az emberi munkát, de nem is ez a céljuk: inkább azokat a viszonylag egyszerű, ismétlődő feladatokat végzik, amelyeket egy-egy éttermi alkalmazott naponta több százszor is kénytelen elvégezni. Ezeket ráadásul hatékonyabban oldják meg, mint a túlterhelt emberi munkaerő.

Bejátszik a menőségi tényező

A hangfelismerő szoftverrel felszerelt robotok nem képesek például az asztalokra, a vendégek elé helyezni a tányérokat, de ki tudják oszatni egy menetben tíz tálca tartalmát is az asztalok között úgy, hogy azokról a vendégeknek kell maguk elé pakolniuk a nekik címzett ételeket. Amikor pedig befejezték, a robotok ugyanilyen módon a romokat is eltakarítják, és visszagurulnak az edényekkel a konyhába. A gépek ugyanolyan elven navigálják magukat, mint az önvezető autók, ami azt is jelenti, hogy képesek azonnal megállni, amikor valami vagy valaki hirtelen az útjukba kerül.

Ahogy a fenti példából is kiderül, az éttermeknek nem feltétlenül kell megvásárolniuk a robotokat, mivel ki is bérelhetik a máskülönben 11-18 ezer dollár értékű gépeket, amelyek árához édemes hozzáadni még a velük kapcsolatos szolgáltatások nehezen meghatározható költségeit is. Jelenleg az ügyfelek legnagyobb része a 180-260 négyzetméteres, közepes és nagy területű éttermek közül kerül ki, amelyek általában még csak egy robotot alkalmaznak. Az American Robotech vezetője szerint egyébként a bevezetéseknek hiába az a legfőbb oka, hogy az éttermek munkaerőhiánnyal küzdenek, bizonyos ügyfeleik a márkaépítés lehetőségét is megláttáak a különféle kiszolgáló robotokban, vagyis ezzel próbálják magukat megkülönböztetni a versenytársaiktól.

Közösség & HR

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.