A nonprofit OpenAI még 2015 végén jött létre, többek között a Tesla és a Space X vezetőjeként ismert Elon Musk támogatásával. A szervezet dedikált célja a mesterséges intelligencia fejlődésével az emberiség jövőjét fenyegető, egyre erősödő kockázatok mérséklése és előnyeinek minél szélesebb körben való elterjesztése. Igaz, azóta a pénzügyi realitás közbeszólt, és át kellett strukturálni a szervezetet, hogy fenntartható módon tudjon fejleszteni.
Egyre csak feljebb
Az OpenAI nagyszerűsége abban rejlik, hogy a fennkölt célok elérését rendkívül gyakorlatias, szórakoztató formájú kutatásokkal tudják támogatni. Egy ilyenre példa az a több éve futó projekt, amelynek keretében olyan öntanuló algoritmust finomítanak, amely eséllyel veheti fel a versenyt a világ egyik legnépszerűbb számítógépes játékának, a Dota 2-nek a legjobbjaival.
A szakemberek apró lépésekkel, de folyamatosan szállították a jobbnál jobb eredményeket. Tavalyelőtt a program már stabilan verte egy-az-egy elleni küzdelemben a legprofibbakat is. A Dota 2 azonban igazából az 5-5 fős csapatok küzdelméről szól, ez a szint pedig egy lényegesen magasabbra tett lécet jelent.
Utóbbi megugrására készült a stílusosan OpenAI Five-nak elnevezett, öt neurális hálózatból álló rendszer, amely naponta több száz évnyi összecsapást játszik le, miközben az ott gyűjtött tapasztalatok alapján finomít stratégiáján, taktikai repertoárján. A gép 80 százalékban saját maga ellen, a maradék időben pedig korábbi önmaga ellen játszik, ami segít megakadályozni, hogy zsákutcába fusson a fejlődés.
A 128 ezer CPU-maggal megtámogatott rendszer tavaly sorra hozta a győzelmeket az egyre magasabb kihívást jelentő emberi csapatok ellen. Elsőként a fejlesztő csapat legjobbjaiból összeállítot gárda kapitulált, majd következett egy a fejlesztést figyelő közönség soraiból verbuvált elit csapat. Az augusztusi vébé előtt pedig már hivatásos játékosoknak kellett megtapasztalnia, hogy már nem ők a világ urai.
Megingás után tarolás
Minden pozitív előjel ellenére a tavalyi világbajnokság bemutató mérkőzése nem a kutatók által remélt eredményt hozta. Az MI ugyan felmutatott némi ellenállást, de a sportág krémjét képviselő csapat végül magabiztosan lépte le a Five-ot. A csapat ezt követően visszatért a tervezőasztalhoz és alaposan kigyúrták az algoritmust.
A kvázi visszavágóra most hétvégén került sor. A maximum három meccsig tartó találkozó végül idejekorán befejeződött, mivel az első két partit egyaránt az MI terelgette hősök nyerték. Az ellenfél nem akárki volt, hiszen a tavalyi vébét megnyerő csapat állt ki az emberiség "védelmében". Utóbbiak ugyan egész jól küzdöttek, az első meccs félóránál tovább tartott, ám végül az MI agresszív, unorthodox húzásoktól sem mentes stílusa előtt kénytelenek voltak ők is térdet hajtani.
A teljes képhez azért hozzátartozik, hogy a gép vs. ember párbaját korábban egy sor megkötéssel igyekeztek tervezhető mederben tartani. És igaz, hogy ezeknek a korlátoknak a nagy részét már feloldották, de még a mostani találkozón sem volt teljesen ugyanaz a szabályrendszer, mint egy hagyományos Dota 2-versenyen.
Mindenesetre az elért teljesítményről sokat elmond, hogy a Microsoft-alapító Bill Gates már tavaly, az átlagos képességű emberi csapat legyőzésekor is a tudományos fejlődés mérföldkövének titulálta az OpenAI eredményét.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak