A diákok mobilhasználati szokásai a világ minden területén megoldandó feladat elé állítják a szülőket és az oktatókat, a különbség „mindössze” abban van, hogy a fiatalokat milyen módszerekkel próbáljál leszedni a készülékekről. Akinek kiskorú gyereke van, az tisztában van azzal, hogy mennyire nehéz a mobilozás kordában tartása, a nevelési intézményekben pedig feltétlenül központi szabályozást igényel a jelenség.
Szigorúan ellenőrzött mobilok
A hazai iskolák vegyesen állnak hozzá a kérdéskörhöz, de az nagyjából mindenhol a házirend része, hogy órák alatt nem megengedett a mobilok használata. Dél-Koreában azonban tisztában vannak vele, hogy a tiltás, vagy a készülékek elkobzása nem vezet sehova, így egy teljesen új, technikai módszerrel igyekeznek kontrollt gyakorolni az iskolai mobilhasználat felett. A próbaüzem végéhez közeledő módszer lényege, hogy minden tanuló mobiljára egy menedzsment alkalmazást telepítenek, amit a tanárok távolról vezérelhetnek, és bizonyos funkciókat tilthatnak, illetve engedélyezhetnek.
Az iSmartKeeper segítségével a tanárok hat különböző módon állíthatják be a diákok mobiljait: a legszigorúbb fokozat csak segélyhívásokat engedélyez, amit a hanghívás, hívás és SMS, vagy bizonyos alkalmazások engedélyezése követ. A megoldás egyrészt megakadályozza, hogy óra alatt chateléssel, vagy játékkal foglalkozzanak a tanulók, ezzel együtt pedig garantálja, hogy az oktatási feladatokra is használt iSmartKeeper appon kívül mást ne lehessen elérni a gyerekek készülékein. A tanároknak lehetőségük van számítógépről vezérelni az alkalmazást, és azt is beállíthatják, hogy a szünetekben már oldódjon a szigor, és a különböző témájú órákra eltérő beállításokat aktiváljanak.
Forrás: The Verge
A rendszer a GPS geofencing képességét veszi igénybe, vagyis ahogy a gyerekek megérkeznek az iskolába, onnantól a telepített alkalmazás működésbe lép, ahogy azt a tanárok korábban beállították. Az app a szülőket is segíti, akiket egy olyan verzióval látnak el, ami otthon, a házi feladat megírása közben tilt le olyan funkciókat, amelyek a gyerekeket megakadályozná a feladatok elvégzésében.
Gyorsan meglettek a kiskapuk
A talán túl szigorúnak tűnő megoldás nem véletlenül Koreában kel életre elsőként, hiszen itt kiemelkedő az okostelefon ellátottság, és tulajdonképpen az összes iskolás gyerek rendelkezik mobillal. A teszteket Szöul 11 iskolájában végezték el, de ezen kívül a közelben lévő körzetek is részt vettek a kísérletben. A tapasztalatok meglehetősen vegyesek: több iskolában nem is próbálkoznak meg a rendszer éles bevezetésével, mert a gyerekek pillanatok alatt megtalálták az ellenszert.
Mivel az appnak egyelőre csak androidos verziója van (az LG és a Samsung dominanciája miatt óriási túlsúlyban vannak ezek a készülékek), a diákok egyszerűen rootolták, azaz „feltörték” a mobilokat és így könnyedén megszabadultak a kontrolltól. Máshol arról számoltak be, hogy a GPS alapú aktiválás nem működött pontosan, így az iskolából való távozás után egyes készülékek még órákig használhatatlanok maradtak. Sokan erősen kritizálják az eljárást, mivel a diákok jogainak megsértését látják az iSmartKeeper alkalmazásában. Ennek ellenére hamarosan érkezik az app iOS verziója és Gangwon tartomány 677 iskolájában hivatalosan is bevezetik a rendszert.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak