Egy újabb tanulmány arról, hogy a közösségi média a magánfelhasználók és az üzleti szereplők számára is elég komoly aknamezőt jelent.

A Bromium nevű amerikai biztonsági szolgáltató a University of Surrey in England egyik kriminalisztikai oktatójával közösen készítette el azt a tanulmányt, amely a közösségi média és a bűnözés viszonyával, pontosabban a közösségi oldalak ilyen eszközként való megjelenésével foglalkozik. Az új kommunikációs csatornák társadalmi hatásaival kapcsolatban ugyanis fontos, bár kevesebbet tárgyalt kérdés, hogy azok milyen konkrét módszereket tesznek lehetővé a (kiber)bűncselekmények egyszerűbbé és nyereségesebbé tételében, mint ahogy a jogkövető felhasználók figyelmét sem lehet elégszer felhívni rá, hogy mit tehetnek a kockázatok csökkentése érdekében, ha már a szolgáltatók nem hajlandók elvégezni a dolog rájuk eső részét.

A Bromium kutatása mindjárt egy számszerű becsléssel indít: a bűnözők eszerint közvetlenül a közösségi médiához köthető tevékenységekkel 3,25 milliárd dollárnak (több mint 900 milliárd forintnak) megfelelő összeget zsebelnek be évente. Az előző öt év során nagyjából 1,3 milliárdra teszik azoknak a közösségimédia-felhasználóknak a számát, akiknek valamilyen módon kompromittálódtak az adatai, miközben a 2017 és 2018 közötti statisztikákból az is kiderül, hogy az áruba bocsátott felhasználói adatok 45-50 százaléka a Facebookról, a LinkedInről és ezekhez hasonló szolgáltatásokból származik.

A kutatás megállapítja, hogy a közösségimédia-platformok a hagyományos webes szolgáltatásokhoz (értsd: e-kereskedelmi vagy média-weboldalakhoz) képest ötödével több eszközt adnak a bűnözök kezébe, hogy a kártékony kódokat a felhasználók gépére juttassák. Az ilyen fertőzések 30-40 százaléka származik a megbuherált hirdetésekből, ezek között pedig külön érdekesek a kriptovaluta-bányász malware-ek. A problémát fokozza, hogy ezeken a csatornákon mindenki hajlamos megbízni az ismerősei által megosztott tartalomban, ami nyilván tovább növeli a kockázatot. Így lehetséges, hogy a hirdetések mellett további 30 százalékot tesznek ki a pluginek, amelyek esetenként ennél is nagyobb arányban felelősek a fertőzésekért – ez egyes esetekben ennél is magasabb, a Facebookon például 60 százalékot adnak az oldalon keresztül letöltött, harmadik fél által fejlesztett applikációk.

Teljes tiltás helyett védelmi stratégiák

Míg a legnagyobb látogatottságú weboldalak között egy adott pillanatban minden ötszázadik hordoz kártékony kódokat, addig a közösségi médiában ugyanez az arány négy az öthöz. Ennek egyik következménye, hogy a közösségi média a vállalati biztonságban is trójai falónak számít: nem véletlen, hogy a szakértők folyamatosan arra ösztönzik az üzleti szereplőket, hogy vizsgálják meg alkalmazottaik közösségimédia-használati szokásait, és alakítsanak ki valamilyen védelmi politikát, ami túlmutat az oldalak en bloc tiltásának amúgy sem hatékony módszerén – különösen, hogy ennek nyomán a felhasználók hajlamosabbak kockázatot vállalni a tiltások megkerülésére, ami még magasabb szintre emeli a fenyegetettséget.

A tanulmány szerint a közösségi interakció a természetéből adódóan ideális terep a malware-ek terjesztéséhez, ráadásul a dolgot még tovább bonyolítja a több platfrom között megosztható profilok. A Bromium egyébként azt állítja, hogy az általa vizsgált szolgáltatások nagyjából harmadán találtak olyan accountokat, amelyek valamilyen hekkerszolgáltatást kínálgattak. Ugyanígy a Facebookon, az Instagramon, a Twitteren és máshol is könnyen lehet találni botnetekkel vagy booter akciókkal üzletelő fiókokat, ráadásul az ilyen eszközöknek már az árazása is beállt egy stabil szintre: a havi díj 10 dollár körül van, míg a szolgáltatások korlátlan időre szóló igénybevételét 25 dollár körülre teszik.

Összességében elmondható, hogy a kiberbűnözők a közösségi médiából származó bevételei 2017 óta 60 százalékkal növekedtek. Érdemes megjegyezni, hogy a 21 év alatti felhasználók "money mule" feladatokra való toborzásához is egyre népszerűbb ez a csatorna: az egyik idézett statisztika szerint két év alatt 36 százalékos növekedést tapasztaltak ezen a területen. A "money mule" a saját számláján fogadja a megbízójától származó összegeket, amelyeket jutalékért cserébe a megadott számlákra utal tovább – ezzel pedig, nem mellékesen, maga is érintetté válik a pénzmosás bűncselekményében.

Nem csak a kiberbűnözésre kell figyelni

Ahogy mások, úgy a Bromium tanulmánya is felhívja a figyelmet a szolgáltatók felelősségére. Erről az utóbbi időben amúgy is sok szó esik, és a szolgáltatók a formálódó szabályozásnak elejét véve maguk is lépéseket teszenek a platformok biztonságáért, de a számok azt mutatják, hogy érdemben még mindig csak a felszín kezelgetéséről van szó. Az anyagban szereplő egyik szemléletes becslés alapján például a facebookos gyógyszerhirdetések 17 százaléka származik illegális kereskedőktől, miközben a fertőzések 15 százaléka a tömegesen megosztott vicces videókhoz kapcsolódik. Így azt is nehéz eladni, hogy mennyire jól áll a kamu fiókok és rosszhiszemű felhasználók elleni küzdelem.

Egy másik érdekesség, hogy a beszámolóban idézett statisztika szerint a lefülelt betörők közel négyötöde a közösségi platformokat is aktívan használta a célpontok kiválasztásában. Ez nyilván több szempontból is csak tájékoztató jellegű adat, de jól érzékelteti, hogy a közösségi média a szigorúan vett digitális csalások mellett a más típusú bűncselekményekhez is eszközöket biztosít. Ehhez jönnek az olyan jelenségek, mint a közösségi csatornák felhasználása a bandaháborúkban a toborzásra vagy az erőszakba torkolló hergelésre: itt újra és újra felmerül, hogy a szolgáltatóknak nagyobb felelősséget kellene vállalniuk, ami első lépésben azt jelentené, hogy nem rázzák le magukról a megelőző jellegű, szerkesztői szemléleltű felügyelet igen költséges feladatait, hogy ehelyett a tartalom utólagos átfésülésére, illetve a szükségszerűen traumatizált vagy radikalizálódó moderátorokra támaszkodjanak.

Közösség & HR

A Temuról szólt az első negyedév a hazai e-kereskedelemben

A hazánkban alig több mint fél éve megjelent kínai webshop mellett nehéz labdába rúgni a magyar kereskedőknek - derül ki egy ma közzétett kutatásból.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.