Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) a hírek szerint nemsokára hivatalosan is bejelenti azt a megállapodást, amelynek értelmében a Facebook más vállalások mellett több mint 100 millió dolláros büntetést fizet a felhasználói adatok kezelésével kapcsolatos vizsgálat lezárásáért. A The Wall Street Journal keddi riportja alapján a probléma ezúttal a cég adatkezelési gyakorlatával van összefüggésben, nem megfelelő tájékoztatás volt, ezen belül is azok a panaszok, amelyek szerint a szolgáltató nem jelezte egyértelműen a befektetők felé, hogy a fejlesztők és más külső szereplők milyen módon sérthették meg a Facebook adatkezelésre vonatkozó saját szabályait, vagy milyen esetekben alkalmazták felhasználói jóváhagyás nélkül a máskülönben ehhez kötött funkciókat.
Az SEC más szövetségi ügynökségekkel együtt tavaly nyáron kezdett vizsgálatokba a Cambridge Analytica adatkezelési botránya nyomán. Ilyen eljárást folytatott például a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) is, amely nemrég szintén egy külön megegyezéssel zárult: abban az esetben a Facebook jóval magasabb, 5 milliárd dolláros büntetést vállalt, bár a 87 millió felhasználó adatainak szabálytalan megosztása után még a képviselőházban is téma lett belőle, hogy arányaiban milyen olcsón úsznak meg egy ilyen horderejű ügyet. Az összeg egyébként számszerűen rekordot jelent, összevetve például a korábbi csúccsal, a Google nyakába akasztott 22,5 millió dolláros bírsággal.
Ebben az esetben a büntetés mellett a Facebook azt is vállalta, hogy létrehoz egy adatvédelemmel foglalkozó, dedikált igazgatósági testületet, és új minősítési rendszert is kidolgoz. A The Washington Post ezzel kapcsolatban azt is tudni véli, hogy a vállalat vezérigazgatója, Mark Zuckerberg például maga is negyedévente kénytelen lesz személyesen hitelesíteni, hogy a Facebook szolgáltatásaiban minden megfelelően zajlik a felhasználói adatok kezelését illetően. Ez nyilván összefüggésben áll a személyes felelősség korábbi maszatolgatásával, de a Reuters az összegyűjtött tudósítások alapján azt is kiemeli, hogy a társaságnak a megegyezések értelmében egyik esetben sem kell hivatalosan elismernie a felelősségét.
Most derül ki, valójában mennyire nagy a Big Tech
A tengerentúli források szerint a szabályozókon az utóbbi időben elképesztő politikai nyomás van a big tech vállalatok megregulázására, amit jól mutat, hogy már az igazságügyi minisztérium (DOJ) is bejelentette saját trösztellenes vizsgálatait. Ez nem csak abban az értelmben rendhagyó dolog, hogy az ilyen eljárásokat általában sem bejelentgetni, sem kommentálni nem szokták, de sokan azt sem tartják hatékonynak, hogy az igazságügy és a szövetségi kereskedelmi bizottság (vagyis a trösztellenes szabályokat kikényszerítő két legfontosabb szervezet) formálisan megosztotta egymás között a feladatokat: előbbi boncolgatja az Apple és a Google, utóbbi az Amazon és a Facebook gyakorlatait.
A Facebook esetében a kommentárok szerint ez akár jó hírnek is tekinthető, miután így az eltérő hatáskörök és a redundáns vizsgálatok jogi értelemben bizonytalanná teszik a hatóságok pozícióit. A valódi kataklizma, vagyis a nagy techvállalatok feldarabolása és a cégfelvásárlások vagy összeolvadások utólagos felülvizsgálata, pedig szinte biztosan elmarad ebben a felállásban. A Business Insider elemzése még arra is rámutat, hogy a Facebook üzleti szempontból nem is érezte meg jelentősen a lassan két éve tartó botránysorozatot, és a büntetések vagy a felhasználók bizonyos csoportjainak elszivárgása ellenére is rendületlenül fejlődik – az egyik idézett elemző szerint a vállalat részvényei még most, a 200 dollár fölötti árfolyamon is túl olcsók ahhoz, hogy bárki figyelmen kívül hagyhassa őket.
Bár a felmérések mindenhol azt visszhangozzák, hogy maga a Facebook márka sikeresen lerombolta saját presztízsét (többek között ebben látják a libra digitális fizetőeszköz sikeres bevezetésének egyik fontos akadályát), a társaság részvényárfolyama így is több mint másfélszeresére erősödött az elmúlt 12 hónap alatt, és a nemsokára érkező második pénzügyi negyedéves jelentéstől is a bevételek legalább 25 százalékos emelkedését várják a piacon. A hirdetők a jelek szerint nem bizonytalanodtak el a Facebook platformját illetően, és változatlan értéknek tartják a 2,7 milliárd havi és 2,1 milliárd napi felhasználót. Bár a hivatalos vizsgálatok nem sok jót vetítenek előre a Facebook számára sem, a mostani DOJ eljárás hírére a vállalat papírjai alig egyetlen százalékot veszítettek értékükből.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak