Egyre jelentősebb változásokat hoznak a cégek életében az olyan térhódító informatikai trendek, mint a Unified Communications (röviden UC, azaz egységes kommunikáció) vagy a Bring Your Own Device (röviden BYOD, azaz "hozd a saját eszközöd"). Bár Magyarországon még kevésbé élnek a hasonló szolgáltatások előnyeivel, az informatikai modellek fejlesztésének és testre szabhatóságának köszönhetően a hazai vállalatok is egyre bátrabban integrálják rendszerükbe az újfajta technológiai megoldásokat. Felvetődik azonban a kérdés, hogy ténylegesen mit nyújtanak ezek az infokommunikációs szolgáltatások és hogyan képesek hatékonyabbá tenni az adott szervezetek működését. Ebben a témakörben fejtette ki véleményét Kováts Péter, az Invitel középvállalati igazgatóságának vezetője.
Egységes vállalati kommunikáció
Az egységes kommunikáció még nagyon korai életciklusban van Magyarországon: itthon a kisvállalatoknak mintegy 30 százaléka vesz igénybe ilyen szolgáltatásokat, miközben a fejlettebb országokban 65 százalékuk cserélte le a személyes találkozókat valamilyen üzleti kommunikációs megoldásra. Mindez nemcsak a piac, hanem a technológia miatt is alakult így: a múltban sok volt a drága és "szigetszerű" rendszer, amelyeknél hiányzott az integráció, többek között azért, mert a telekommunikáció és az informatika egymástól elválasztva működött.
"Az egységes kommunikáció nagyon jelentős mértékben képes fejleszteni egy cég kommunikációs képességeit, részben azon keresztül, hogy konszolidálja a kommunikációs eszközöket és csatornákat, tehát egyszerűsíti és hatékonyabbá teszi a működést. A hatékonyabb működés más oldalról költségmegtakarítást jelent. Ez viszont nemcsak a kommunikációs költségekben, hanem teljesen más területeken is jelentkezhet. Jó példa erre a sok telephelyes cégeknél a helyszíni egyeztetések kiváltása videokonferenciával, illetve az ebből fakadó utazási költségmegtakarítás." – összegezte Kováts Péter.
A szakértő hozzátette: az Invitel már letette az alapjait a megfizethető és fejlett kommunikációs megoldásoknak, amelyekkel összeolvasztható a kommunikáció távközlési és IT eleme. A társaság jelenleg is felhőalapokon kínál hosztolt alközponti szolgáltatást fontos kiegészítő funkciókkal, amelyek nem, vagy csak nagyon drága alközpontokban érhetőek el.
Az info- és telekommunikációs cég úgy látja, mostanra érett meg az idő arra, hogy az egységes kommunikáció időszerűségéről a hazai piacon is beszéljünk, és hogy az a vállalati kommunikáció megújításának platformját, szemléletét megjelenítse. Ennek a technológiának mondhatni előszobája a felhő technológián alapuló telefon-alközpont, amely az Invitel szolgáltatásai között is megtalálható IP Center néven. Ez a megoldás nem csak az asztali telefóniát modernizálja, de akár 30 százalékkal csökkentheti a kiadásokat, ráadásul rövid idő alatt kiépíthető, valamint havidíjas formában, beruházás nélkül igényelhető.
Bring Your Own Device – előny is lehet, nem csak kockázat
A BYOD (Bring Your Own Device – "hozd a saját eszközöd") költséghatékonyságot és teljes mobilitást eredményez az eszközök vegyes, azaz céges és magáncélú felhasználásával. Alkalmazása lehetővé teszi a munkavállalók egyéni igényeinek kielégítését, amely motiváltságot és produktívabb munkavégzést eredményez. Ezek a megoldások azonban egyelőre még nem terjedtek el széles körben. A szakértő szerint ennek az a legfőbb oka, hogy nem megoldott még a biztonság és kontroll, a céges költségek elszámolhatósága, valamint hiányzik egyfajta win-win modell. Ezt bizonyítja az a statisztika is, miszerint a távoli munkavégzés megfelelő, hatékony működését elősegítő stratégiával a nagyvállalatoknak csupán 35, a kis- és középvállalatok pedig mindössze 21 százaléka rendelkezik.
Pedig az alapfeltételek már adottak lennének: a hazai nagyvállalatok közel háromnegyede, míg a kis- és középvállalatoknak valamivel kevesebb, mint kétharmada támogatja a vállalati IT-rendszer elérését okoseszközökről.
Az Invitel komolyan foglalkozik a kérdéssel, hogy a BYOD révén miként tudja tovább növelni az üzleti folyamatok hatékonyságát, és több lépcsőben, fokozatosan tervezi bevezetni ennek az elemeit.
Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól
A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak