Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt a korábban Facebookként ismert Meta Platforms története első olyan negyedévéről volt kénytelen beszámolni, amikor éves összevetésben csökkent a forgalma. A kínos periódus azonban ma már csak egy rossz álomnak tűnik. A vállalat azóta nemhogy talpra állt, de több évtizede működő gigacégeknél ritkán látható lendületbe jött.
A június végével zárt második negyedév a tegnap este nyilvánosságra hozott jelentés szerint az anyacég bevétele a tavalyi 32 milliárd dollárról 39 fölé hízott. Ez 22 százalékos éves növekedésnek felel meg, és természetesen a reklámüzletág kiváló teljesítményén alapszik.
A több globális jelentőségű közösségi hálózatot üzemeltető Meta alapító-vezérigazgatója az eredmények kommentálásakor az üzleti számok mellett kitért a felhasználói adatokra is. Mark Zuckerbeg büszkén jelentette, hogy több mint 3,2 milliárd ember használ naponta legalább egy Meta-alkalmazást. Friss adatok érkeztek a Twitter/X-gyilkosnak szánt Threads kapcsán is. Eszerint a bő egy évvel ezelőtt elstartolt közösségi platform havi felhasználói bázisa "megközelíti a 200 milliót".
Ugyan az eltelt időszak alatt a társaság kiadásai is emelkedtek, a "nap végén" bőven maradt a céges kasszában. A Facebook mellett többek között az Instagramot, a WhatsAppot és a Messengert is magáénak tudó cégóriás három hónap alatt 13,5 milliárd dollár tiszta nyereséget tudott felmutatni. Tavaly ilyenkor 7,8 milliárdra jött ki a nettó profit, ami 73 százalékos erősödést jelent.
Pénzt még nem hoz, de minden az MI körül forog
A negyedéves beszámolót követő konferenciahívás természetesen a mostanság mindenkit érdeklő mesterséges intelligencia témája körül forgott. Ugyan Zuckerberg korábban a virtuális és a valódi világot összemosó metaverzumot gondolta az emberiség következő nagy technológiai ugrásának (a területen egyelőre sok pozitívumot nem lehet felmutatni), ám a ChatGPT berobbanását követően példás gyorsasággal igyekezett megfelelő irányba állítani a Metát.
Az eltelt nagyjából egy év során a cég már nem csak az alapító vágyálmára, hanem a mesterséges intelligenciához köthető kutatásokra, fejlesztésekre is dollármilliárdokban mérhető összegeket ölt. A Meta a legnagyobb versenytársaktól eltérő utat jár, és nyílt ökoszisztéma mellett kardoskodik. Ennek legújabb eleme a múlt héten debütált Llama 3.1 nagy nyelvi modell eddigi legerősebb változata, amely képességeiben felveszi a versenyt a rivális megoldásokkal, ám ingyenesen használható, alakítható.
A vállalatvezetés csak az elmúlt negyedévben 10,5 milliárd dollárt költött kutatásfejlesztésre, aminek tetemes része köthető az MI-hez. Az már a Microsoftnál is látszott, a generatív algoritmusok egyelőre valamit képtelenek generálni: értelmezhető mennyiségű bevételt. Ez így van a Meta esetében is, ugyanakkor a menedzsment megnyugtatta a befektetőket, hogy egyrészt nincs alternatívája az ezirányú bővülésnek, másrészt a core business erős teljesítménye mellett fenntartható ez a nagy innovációs ütem, harmadrészt pedig okosan tervezik meg infrastrukturális költéseiket.
Utóbbi azt jelenti, hogy ugyan alapvetően a nagy nyelvi modellek trenírozására, a generatív MI kiszolgálására alkalmas új egységeket húznak fel, ám ezekben az adatközpontok minimális átalakítással mondjuk a Facebook rangsorolási, ajánlási feladatai is futhatnak, ha a szükség úgy hozza.
Zuckerberg beszélt továbbá a hirdetési piacon várható teljes átalakulásról. Szerinte néhány évre vagyunk attól, hogy az ügyfeleknek csak egy elérni kívánt üzleti célt, illetve az erre szánt keretösszeget kelljen megadnia, minden mást (kreatívok elkészítése, targetálás, időzítés stb.) elvégez a Meta, pontosabban a cég mesterséges intelligenciája.
A nem is olyan távoli jövő elérésében segíthet a már emlegetett Llama legújabb, 4. generációjának kifejlesztése. Ez az alapító szerint valamikor jövőre jelenhet meg, és azt várják tőle, hogy minden versenytársnál jobb képességekkel bírjon. Ehhez azonban nagyon komoly háttérinfrastruktúrára van szükség. A vállalat úgy látja, a Llama 4 elkészítéséhez elődjéhez képest közel tízszerannyi számítási kapacitásra lesz szükség. (A Llama 3 születésénél a hírek szerint 16 ezer GPU szorgoskodott.)
A befektetőknek mindenesetre nagyon tetszett amit láttak, hallottak. A cég papírjainak árfolyama több mint 7 százalékkal emelkedett a tőzsdezárást követő kereskedésben.
(Fotó: a Meta kaliforniai főhadiszállása - forrás: Meta)
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak