Csupán hajszálnyival maradtak el az elemzői várakozásoktól az Alphabet, azaz a Google anyavállalatának tavalyi negyedik negyedéves bevételei, a befektetők mégis rosszul reagáltak az eredményjelentésre (PDF). A tavaly december 31-én zárt három hónap számainak közzététele után megzuhant a vállalat árfolyama.
A nettó bevétel 96,5 milliárd dollárra jött ki, ami éves alapon 12 százalékos növekedést jelent. A működési eredmény 31 milliárd, a nettó profit pedig 26,5 milliárd dollár lett.
A húzóágazatok
Lassult a húzóágazatok növekedése. A teljes hirdetési üzletág például 10,6 százalékkal nőtt, míg egy évvel korábban még 11 százalékkal. Továbbra is a keresési üzletág hozza a bevételek zömét: 54 milliárd dollárt (12,5 százalékos bővülés, ami éves alapon 0,2 százalékpontos lassulást jelent). A YouTube-hirdetések 10,5 milliárd bevételt termeltek, ami 13,8 százalékkal bővülés szemben 2023 azonos időszakának 15,5 százalékos növekedésével. A Google Network (a partneroldalakon keresztüli értékesítés) bevételei viszont nominálisan is csökkentek: 8,3 milliárdról 8 milliárd dollárra.
Összességében a hirdetési üzletág 72,5 milliárdos bevétellel zárta a negyedévet.
A Google Cloud Platform 12 milliárd dollár bevételt termelt, ami 30 százalékkal több, mint 2023-ban (9,2 milliárd). Ez még akkor is szép eredmény, ha az elemzői konszenzus némileg magasabb bevételt jelzett előre (12,2 milliárd dollár).
A részvények zuhanását piacelemzők szerint nem is feltétlenül ez okozta. Sokkal inkább Sundar Pichai vezérigazgató azon bejelentése, hogy 2025-ben a vállalat 75 milliárd dollárnyi beruházást tervez, és a pénz jelentős részét a műszaki infrastruktúra fejlesztésére fordítják. Az összeg lényegesen több, mint amivel a piac eredetileg számolt (58,8 milliárd). A pénz elsősorban a mesterséges intelligencia megoldásokat kiszolgáló infrastruktúrára kell.
Pichai az elemzői konferenciahíváson azzal indokolta a beruházási keret minden várakozást felülmúló növelését, hogy kell a versenyben maradáshoz. Szerinte a Google Gemini hatékonyságban felveszi a versenyt a kínai DeepSeekkel (amivel burkoltan utalt arra az amerikai narratívára is, hogy a kínai startup hazudott a képzési költségeket illetően, ráadásul lophatott is).
Pichai szerint a költségek folyamatosan csökkennek a use case-ek gyarapodásával, de ahhoz, hogy ennek a Alphabet/Google lehessen a haszonélvezője, most kell befektetni. (Hasonlóan okoskodik a Microsoft vezérkara is, amikor azt kell elmagyarázni, miért költ a cég olyan sokat mesterséges intelligenciára.) Az Alphabet pénzügyi vezetője, Anat Ashkenazi azzal az állítással erősített rá Pichaira, hogy a negyedik negyedévben már nagyobb volt a kereslet az MI-termékekre, mint amennyit ki tudtak szolgálni.
Lopakodnak a melléküzemágak
Az "egyéb" soron szereplő két leányvállalat, az élettudományi területet vivő Verily és az önvezető autókkal foglalkozó Waymo együttesen 400 millió dollár bevételt hozott. Az elemzők ennél lényegesen jobb számokat vártak.
Pichaiék abban bíznak, hogy a Waymo robotaxi szolgáltatást gyorsan tudják bővíteni. Jelenleg Los Angelesben, San Franciscóban és Phoenixben lehet utazni velük, de idén további városokban is elérhetővé teszik (Austin, Atlanta). Külföldön Tokió lehet az első város, ahol Waymo taxik közlekednek majd. A tesztek idén kezdődnek.
Szakmai nap a jövőálló digitális infrastruktúra jegyében
A digitális infrastruktúra új kihívásai - legyen szó MI megoldásokról, szigorodó fenntarthatósági követelményekről, vagy az reziliens és szünetmentes működésről - szinte minden nagyobb szervezet életében meghatározó szerepet játszanak. Egy szakmai rendezvénysorozat segítségével közelebb kerülhetünk a megoldásokhoz és segítséget kaphatunk az új technológiák sikeres implementálásához.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak