A Financial Times riportja alapján érdekes helyzetet eredményezhet, ha az őrült tempóban bevezetett MI-technológiák megbízhatatlansága és szabályozatlansága miatt hirtelen lehetetlen lesz biztosítást kötni a vonatkozó termékekre és szolgáltatásokra.
Hirdetés
 

A nagy biztosítók már igyekeznek kizárni a vállalati biztosításokból a mesterséges intelligenciával összefüggő kockázatokat, mivel a valószínűsíthető kárigények összességükben már a több milliárd dolláros nagyságrendben mozognak – számolt be róla hétfői riportjában a Financial Times. A lap szerint az AIG, a Great American és a WR Berkley is a közelmúltban kért engedélyt az amerikai szabályozóktól, hogy olyan biztosítási konstrukciókat kínálhasson, amelyekben kizárja a vállalkozások MI-eszközeinek (például a chatbotoknak és az MI-ügynököknek) alkalmazásához kapcsolódó felelősséget, beleértve a technológia bármilyen "tényleges vagy feltételezhető" használatát az ügyfelek által értékesített termékekben és szolgáltatásokban.

A FT emlékeztet rá, hogy a vállalatok kapkodva vezetik be az új technológiát, ami már eddig is kínos és költséges hibákhoz vezetett, az AIG egyik beadványa pedig világossá teszi, hogy a generatív mesterséges intelligencia széles körű használatával minden bizonnyal növekedni fog "a jövőbeni kárigényeket előidéző események valószínűsége" is. A biztosítók tehát úgy ítélik meg, hogy az MI-modellek túlságosan átláthatatlanok és kiszámíthatatlanok ahhoz, hogy biztosíthatók legyenek: a FT ezzel kapcsolatban a Mosaic európai kiberbiztosítási vezetőjét idézi, aki szerint az egész dolog túlságosan hasonlít egy "fekete dobozra", vagyis belső működésük tényleges ismerete nélkül a bemenetekből még tippelni is nehéz a kimenetekre.

Sok kicsi túl sokra megy

Egy másik szakértő ehhez hozzáteszi, hogy az MI-technológiák esetében valójában senki sem tudja, hogy ki a felelős, ha a dolgok rosszul mennek. Más technológiavezérelt hibák értékelésekor ugyanis nem szokott nehézségeket okozni a felelősök azonosítása, de a mesterséges intelligencia kockázatai potenciálisan egy nagy csomó különböző felet érintenek, beleértve a fejlesztőket, a modellépítőket és a végfelhasználókat is. Ennek a piaci hatása "exponenciális lenne", és a biztosítási ágazat ugyan megengedheti magának, hogy kifizessen akár félmilliárd dollárt egy-egy félresikerült dologra, de azt már nem engedheti meg, hogy egyenként ezer dollárokat fizessen az MI-szolgáltatók rendszerszintű, korrelált, összesített kockázatként jelentkező hibáiért.

A beszámoló alapján néhány biztosító a kötvények módosításával próbálja tisztázni a jogi bizonytalanságot a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kockázatokat illetően, de ez esetenként alacsonyabb fedezetet eredményez, általában a teljes összeg 2,5 százalékára korlátozva a mesterséges intelligencia használatából eredő bírságok kifizetését is. Máshol hajlandóak lennének fedezni bizonyos MI-vonatkozású kockázatokat, de kizárják a modellek olyan problémáit, amely egyszerre sok ügyfelet érintenek. Bár mindenki igyekszik szigorúan meghatározni, hogy milyen kockázatokat hajlandó lefedni, a megkérdezett szakértők szerint valószínű, hogy a nagyobb horderejű események nyomán a biztosítók bíróság előtt is harcolnak majd a követelések ellen.

Részletek a Financial Times oldalán »

Piaci hírek

A Metánál lelőtték azt a projektet, ami kimutatta a közösségi média káros hatásait

Mindez egy amerikai iskolák által indított per kapcsán derült ki. A cég szerint azonban csak azért álltak le, mert alapvetően hibás volt a kutatási módszertanuk.
 
Nyakunkon az árnyék MI, és valamit kezdeni kell vele. Az elszabaduló kiadások kapcsán a mindenkit érdeklő kérdés így hangzik: hasznunkra lehet a mesterséges intelligencia a költségoptimalizálásban is?

a melléklet támogatója a 4iG

Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.