Az elektromos járművek megbízható működése nagyban függ a megfelelő szoftveres kiszolgálástól, és ha a gyártók bedőlnek vagy kiszállnak az üzletből, a tulajdonosok teljesen elveszíthetik hozzáférésüket a vezetési funkciókhoz és az alkalmazások frissítéseihez.

Kína ma már messze az elektromos járművek (EV-k) legnagyobb piaca, ahol tavaly már külön-külön és összességében is bőven lepipálták az amerikai és európai szállításokat. Ami azonban azt is jelenti, hogy az öldöklő piaci versenyben tönkrement gyártók is sokkal több felhasználónak okoznak problémákat. A Rest of World riportja szerint már a hivatalos adatok alapján is 160 ezer kínai autótulajdonos fázott rá a szoftveres támogatás hirtelen megszünésére. Az érintett járművek ilyenkor "offline állapotba" kerülhetnek: nem lehet belépni a zárat vagy a légkondit irányító mobil alkalmazásokba, eltűnik a műszerfal kijelzőjéről a töltöttség vagy a futásteljesítmény, és leállhatnak a szórakoztató rendszerek is.

A problémákat itt-ott orvosolják, de a lap arról ír, hogy egyes tulajdonosoknak még a kínai média beszámolói szerint is folyamatos nehézséget jelent az alapvető funkciókhoz való hozzáférés, nem beszélve a biztonsági szempontból is meghatározó jelentőségű frissítésekről. Az elektromos autók olyan mértékben támaszkodnak a különféle felhőszolgáltatásokra, hogy az jogos aggodalmat kelt a járművek hosszabb távú használhatóságával kapcsolatban, különös tekintettel a piac elkerülhetetlen konszolidációjára. A Rest of World szerint az árverseny és az állami támogatások fokozatos megszüntetése miatt több mint 100 kínai EV-gyártó ma már a túlélésért küzd, és 2020 óta több mint 20 cég hagyta el a piacot.

Ebben a sarki szerviz nem segíthet

Közöttük csúcskategóriás autógyártó is volt, de olyan vállalat is fizetésképtelenné vált, amelyeik 2019 és 2022 között körülbelül 100 ezer járművet adott el az alsó árkategóriában. A később esedékes javításoknál ilyenkor a gyári alkatrészekről is le kell mondani, és a kínai szabályozás hiába írja elő a gyártóknak a hardverszállítás és az értékesítés utáni szolgáltatások fenntartását a modellek gyártását követő 10 évig, ha azok szabadalmaztatott szoftverekre és cloud megoldásokra támaszkodnak. Így a problémák akkor is felléphetnek, ha a jármű maga nem hibásodik meg: erről azok a Tesla-tulajok is tudának mesélni, akik fizikai kulcsok híján kizáródtak a saját autójukból a telefonos app kiesésekor.

Bár az nem valószínű, hogy a piac elindul visszafelé az internetkapcsolat nélkül működő autók korszakába, a kínai kormányzat júliusban újabb fogyasztási ösztönzőket volt kénytelen bevezetni mindazoknak, akik benzines autójukat elektromos járművekre cserélnék. A vásárlók azonban egyre komolyabban veszik a gyártók csődjének kockázatait: a Rest of World cikke a legfrissebb kínai eladási adatokat idézi, amelyek alapján 2024 első felében a 20 legnépszerűbb EV-modell közül csak egyet jegyzett startup gyártó, míg a BYD nyolc modellel szerepelt a listán. A cikkben idézett szakértő szerint a hirtelen összeomlások így sem lesznek mindennaposak, de a független cégek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

Konzumer tech

Hadat üzennek a Wikipedia szerkesztői az MI-szennyezésnek

Programot indítottak a Wikipédia védelmében a félrevezető, mesterséges intelligenciával generált információval szemben, ami általában is egyre nagyobb mértékben károsítja az online információs teret.
 
Hirdetés

A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött

A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.

A probléma szorosan összefügg a felhő miatt egyre népszerűbb mikroszerviz architektúrák és webalkalmazások, pontosabban a használatukhoz szükséges API-k terjedésével.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.