A régióban is egyre kelendőbbek a mobil üzleti applikációk
A mobil munkaerő a közép-kelet-európai országokban is egyre bővül, az itt tevékenykedő cégek fokozatosan kialakítják a mobil eszközök használatára vonatkozó szabályozást, egyre több itteni vállalat vásárol úgynevezett mobility management megoldásokat (EMM) és általában is növekszik a mobil applikációk iránti kereslet.
A témával kapcsolatban az amerikai pickutató és elemző cég nemrégiben készített felmérést, amelyhez cseh, lengyel, magyar és román vállalkozásokat kérdeztek meg. A kutatás szerint a mobilitási stratégia megalkotásában Románia jár az élen, ott a cégek 36 százalékának van már szabályozása arra, hogyan használhatják mobil eszközeiket a munkavállalók, a többi ország felzárkózóban van ehhez a szinthez.
A régiós országok igen jól állnak az okostelefon-használatban, az idei második negyedévben ugyancsak az IDC kimutatása szerint a térségben eladott készülékek több mint a háromnegyede már ebbe a kategóriába tartozott. Egyre többen használnak munkaeszközként táblagépet is.
Kinek mire kellenek a mobil eszközök?
A mobilitás növelésének a motivációja azonban iparágtól függően eltér egymástól, ezért nem árt a vendoroknak tisztában lenni az ágazatspecifikus elvárásokkal. Néhány iparágban az okostelefonok, táblagépek használatának legfőbb indítéka, hogy távoli helyekről is közvetlen hozzáférést tegyen lehetővé a központi vállalati rendszerekhez. Másoknál inkább az a fő szempont, hogy a mobileszközök bírják az extrém időjárási körülményeket.
A kereskedelemben és a média piacon az IDC tapasztalatai szerint a céges mobilitás hajtóereje a bevétel növelése, miközben ez a szempont jóval kevésbé fontos a közműcégek és az állami vállalatok számára. A pénzintézeteknél, továbbá ugyancsak a kereskedelemben a mobilitást a költségcsökkentés egyik fontos eszközeként tartják számon.
A kutatókat meglepte, hogy a mobileszköz-kezelő megoldások mennyire elterjedtek már nemcsak a régió nagyvállalatai, hanem a kis- és középvállalatok körében is. E tekintetben az elemzők fontosnak tartják megjegyezni, hogy jelentős különbségek vannak a nagy- és kisvállalatok által preferált partnerek között. Míg a megkérdezett vállalatok elsődlegesen a mobilszolgáltatókat tartják a legmegbízhatóbb szállítóknak, a választás második körében már cégmérettől eltérően mások a preferenciák. Az ezer főnél nagyobb cégek alternatívaként inkább rendszerintegrátort választanának, míg a kisebb vállalkozások üzleti mobilitás specialistára bíznák magukat.
Az orosz és a román cégek a legnyitottabbak a BYOD iránt
A biztonság és a megfelelőség jelenti mobilitás szempontjából a legnagyobb kihívást a régiós cégek számára – állapítja meg a jelentés. Ennek megfelelően a szakértők arra számítanak, hogy a térség vállalatai főleg mobil biztonsági megoldásokat vásárolnak.
A felmérés másik érdekes megállapítása, hogy a cseh és a lengyel cégek vonakodnak leginkább attól, hogy szabályozzák a saját eszközök munkahelyi használatát (BYOD-Bring Your Own Device), mivel nem képesek biztosítani a hálózat kívánatos mértékű biztonságát. Oroszországban és Romániában viszont nagyobb az elfogadottsága a BYOD-nak.
Noha a mobil üzleti alkalmazások piaca még meglehetősen éretlen a térségben, a kereslet nagyon gyorsan növekszik. A régiós vállalkozások 38 százalékának vannak ezzel kapcsolatos tervei, vagy már fejlesztett is egy, vagy több mobil applikációt. Az IDC előrejelzése szerint ez a mutató két éven belül elérheti az 50 százalékot. A fejlesztések leginkább a vevői és munkavállalói elégedettséget, illetve a működési hatékonyságot célozzák meg.
Itthon a cégek több mint a fele nyitott a mobil eszközökre
Az elemzés meglehetősen szűkszavúan foglalkozott a magyarországi helyzettel kapcsolatban, ezért más forrásból is igyekeztünk adatokat gyűjteni a témához. A BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés tavalyi megállapításai szerint itthon a nagyvállalatok közel háromnegyede, a kis- és középvállalatoknak pedig közel a kétharmada teszi lehetővé az okoseszközöknek a céges it-rendszerhez való hozzáférést.
Ha azonban azt nézzük, hogy van-e hozzá megfelelő szabályozás, illetve valamilyen it-megoldás, akkor a mutatók minden kategóriában jóval szerényebbek. A nagyvállalatok alig 35 százaléka mondhatja el magáról, hogy rendelkezik mobilitási stratégiával. Még rosszabb a helyzet a középvállalatoknál, ahol ugyanez a mutató mindössze 21 százalék. A kisvállalati kör 12 százaléka, míg a mikrovállalkozásoknak alig 3 százaléka teremtett eddig szabályozott környezetet a mobil eszközök céges használatához.
Márpedig az EMM előtt világméretekben is nagy piaci lehetőségek állnak. Egy másik amerikai elemző, a Strategy Analytics szerint az évtized végén az EMM megoldásszállítók már a jelenleginél kétszer nagyobb globális piacon osztozhatnak.
A céges informatikai rendszerek ugyanis a következő öt évben a hagyományos kliens-szerver környezetről fokozatosan állnak át a mobilra. Az EMM-ből származó bevételek 2014-ben 32 százalékot nőttek, megközelítették a másfél milliárd dollárt. Az elemzők a következő évekre további 15 százalékos bővülést jeleznek előre, ennek nyomán a globális piac mérete 2020-ra elérheti a 3,2 milliárd dollárt is.
Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól
A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak