Olyan technológiát dolgozott ki az IBM Research, amely radikálisan és nagyon zölden oldaná meg az akkumulátorkérdést. Egy év múlva már kész lehet a prototípus is.

Átalakíthatja az akkumulátorgyártást az IBM új technológiája. Az IBM Research Battery Lab három másik érdekelt cég, a Mercedes, az akkumulátorokhoz elektrolitot előállító Central Glass és az akkumulátorgyártó Sidus kutatás-fejlesztési részlegével közösen dolgozta ki azt a technológiát, amely alkalmas lehet a főleg Kongóban bányászott kobalt kiváltására – jelentette be az IBM.

A kutatók három új anyagot találtak, melyekből elő lehet állítani kobalt- és nikkelmentes katódot és az eddigieknél sokkal jobb tulajdonságokkal bíró folyékony elektrolitot.

Zöld és megújuló nyersanyagforrást találtak

Az új technológia az akkumulátor minden fontos összetevőjét abszolút zöld forrásból, a tengervízből biztosítja.

Mint az IBM közleménye írja, az eredményeket lehetővé tevő új anyagokat multidiszciplináris megközelítéssel sikerült kidolgozni. Az anyagtudományt a molekuláris kémiai és elektrotechnikai kutatásokkal ötvözték a kutatók, akiknek a munkáját mesterséges intelligencia és gépi tanulás is segítette.

A kobalt- és nikkelmentes akkuk tulajdonságai az IBM állítása szerint sokkal kedvezőbbek, mint a hagyományos lítiumionosaké. Gyorsan tölthetők (állítólag kevesebb mint öt perc alatt elérik a 80 százalékos töltöttségi szintet), de energiasűrűségében (sikerült elérni a 800 Wh/L értéket) és energiahatékonyságban is jobbak. További előnyük, hogy a jelenlegi akkuknál kevésbé tűzveszélyesek, így nem csak elektromos autókban, hanem repülőgépekben és jobban használhatók. A gyorsan növő akkumulátorigény miatt az sem elhanyagolható szempont, hogy az új technológiával – részben az új alapanyagoknak köszönhetően – sokkal olcsóbb lesz a gyártás.

Sajnos a beszámoló arra nem tér ki, hogy az új anyagok előállításának mekkora az ökológiai lábnyoma.

Egy év múlva lesz prototípus

Bár a kutatási projekt nagyon előrehaladott, egyelőre még a laboratóriumi szakaszában van. Az IBM Research alelnöke, Jeff Welser azonban azt nyilatkozta, hogy a következő egy évben elékszüól a működő prototípus is. Az alelnök hozzátette, hogy az IBM-nek nem feltétlenül célja, hogy a későbbiekben saját maga gyártson akkumulátort.

Ha a prototípus működik, és elkezdődhet az új technológiával az akkumulátorok tömeggyártása, az nagyot lendíthet az elektromos meghajtású közlekedési eszközök terjedésén. Jelenleg az elektromos autók legdrágább alkatrésze az akkumulátor. Ha a gyártás felfut, akkor további áremelkedés is várható, mivel a jelenlegi akkumulátortechnológiákhoz használt nyersanyagok, például a kobalt csak korlátozottan érhető el. A világ kobaltszükségletének kétharmadát kongói bányákban termelik ki elképesztő munkakörülmények között, sokszor gyerekmunkát alkalmazva.

Óriási üzlet van kilátásban

A piackutató cégek biztosra veszik, hogy a globális akkumulátorgyártó kapacitás robbanás előtt áll. Mint azzal korábban a Bitport is foglalkozott, 2018-ban a világ öt legnagyobb akkumulátorgyártója összesen 124 GWh-nyi akkumulátorkapacitást gyártott le, de 2025-re ez 793 GWh-ra növekedhet.

Aki gyorsabban és olcsóbban előállítható, ráadásul a jelenleginél hatékonyabb (rövidebb idő alatt feltölthető, nagyobb energiasűrűségű, jobb energiahatékonyságú stb.) akkuval tud előállni, az óriásit nyer. Nem véletlen, hogy az akkumulátorgyártásban közvetlenül vagy közvetetten érdekelt vállalatok évek óta keresik az akkugyártást forradalmasító eljárást. Nem csak a környezetvédelmi mozgalmak erősödése, hanem saját érdekük is üzleti azt kívánja, hogy a jelenleginél kevésbé szennyező és hatékonyabb energiatároló megoldásokat dolgozzanak ki.

A kísérletek egyelőre nem jutottak el a kutatólaborokból a gyártóüzemekbe. Éppen ezért ígéretes az IBM bejelentése: ha minden a tervek szerint halad, a tengervízből készült akkumulátorok hamarosan felgyorsíthatják az elektromobilitás terjedését.

Mobilitás

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.