Átalakíthatja az akkumulátorgyártást az IBM új technológiája. Az IBM Research Battery Lab három másik érdekelt cég, a Mercedes, az akkumulátorokhoz elektrolitot előállító Central Glass és az akkumulátorgyártó Sidus kutatás-fejlesztési részlegével közösen dolgozta ki azt a technológiát, amely alkalmas lehet a főleg Kongóban bányászott kobalt kiváltására – jelentette be az IBM.
A kutatók három új anyagot találtak, melyekből elő lehet állítani kobalt- és nikkelmentes katódot és az eddigieknél sokkal jobb tulajdonságokkal bíró folyékony elektrolitot.
Zöld és megújuló nyersanyagforrást találtak
Az új technológia az akkumulátor minden fontos összetevőjét abszolút zöld forrásból, a tengervízből biztosítja.
Mint az IBM közleménye írja, az eredményeket lehetővé tevő új anyagokat multidiszciplináris megközelítéssel sikerült kidolgozni. Az anyagtudományt a molekuláris kémiai és elektrotechnikai kutatásokkal ötvözték a kutatók, akiknek a munkáját mesterséges intelligencia és gépi tanulás is segítette.
A kobalt- és nikkelmentes akkuk tulajdonságai az IBM állítása szerint sokkal kedvezőbbek, mint a hagyományos lítiumionosaké. Gyorsan tölthetők (állítólag kevesebb mint öt perc alatt elérik a 80 százalékos töltöttségi szintet), de energiasűrűségében (sikerült elérni a 800 Wh/L értéket) és energiahatékonyságban is jobbak. További előnyük, hogy a jelenlegi akkuknál kevésbé tűzveszélyesek, így nem csak elektromos autókban, hanem repülőgépekben és jobban használhatók. A gyorsan növő akkumulátorigény miatt az sem elhanyagolható szempont, hogy az új technológiával – részben az új alapanyagoknak köszönhetően – sokkal olcsóbb lesz a gyártás.
Sajnos a beszámoló arra nem tér ki, hogy az új anyagok előállításának mekkora az ökológiai lábnyoma.
Egy év múlva lesz prototípus
Bár a kutatási projekt nagyon előrehaladott, egyelőre még a laboratóriumi szakaszában van. Az IBM Research alelnöke, Jeff Welser azonban azt nyilatkozta, hogy a következő egy évben elékszüól a működő prototípus is. Az alelnök hozzátette, hogy az IBM-nek nem feltétlenül célja, hogy a későbbiekben saját maga gyártson akkumulátort.
Ha a prototípus működik, és elkezdődhet az új technológiával az akkumulátorok tömeggyártása, az nagyot lendíthet az elektromos meghajtású közlekedési eszközök terjedésén. Jelenleg az elektromos autók legdrágább alkatrésze az akkumulátor. Ha a gyártás felfut, akkor további áremelkedés is várható, mivel a jelenlegi akkumulátortechnológiákhoz használt nyersanyagok, például a kobalt csak korlátozottan érhető el. A világ kobaltszükségletének kétharmadát kongói bányákban termelik ki elképesztő munkakörülmények között, sokszor gyerekmunkát alkalmazva.
Óriási üzlet van kilátásban
A piackutató cégek biztosra veszik, hogy a globális akkumulátorgyártó kapacitás robbanás előtt áll. Mint azzal korábban a Bitport is foglalkozott, 2018-ban a világ öt legnagyobb akkumulátorgyártója összesen 124 GWh-nyi akkumulátorkapacitást gyártott le, de 2025-re ez 793 GWh-ra növekedhet.
Aki gyorsabban és olcsóbban előállítható, ráadásul a jelenleginél hatékonyabb (rövidebb idő alatt feltölthető, nagyobb energiasűrűségű, jobb energiahatékonyságú stb.) akkuval tud előállni, az óriásit nyer. Nem véletlen, hogy az akkumulátorgyártásban közvetlenül vagy közvetetten érdekelt vállalatok évek óta keresik az akkugyártást forradalmasító eljárást. Nem csak a környezetvédelmi mozgalmak erősödése, hanem saját érdekük is üzleti azt kívánja, hogy a jelenleginél kevésbé szennyező és hatékonyabb energiatároló megoldásokat dolgozzanak ki.
A kísérletek egyelőre nem jutottak el a kutatólaborokból a gyártóüzemekbe. Éppen ezért ígéretes az IBM bejelentése: ha minden a tervek szerint halad, a tengervízből készült akkumulátorok hamarosan felgyorsíthatják az elektromobilitás terjedését.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak