Néhány éven belül sokszorosára növelik a gyártási kapacitásukat az elektromos hajtású autómodellek szaporodása miatt.

Ázsiai vállalatok uralják az elektromos autókba (EV – Electric Vehicle) gyártott akkumulátorok piacát. A világ öt legnagyobb gyártója – melyek közül kettő Magyarországon is jelentős fejlesztésekbe kezdett – többszörösére tervezi emelni gyártási kapacitását 2025-ig – írja elemzésében a Reuters. Együttes gyártási kapacitásuk a 2018-as 124 GWh-ról 793 GWh-ra növekedhet.

Jelenleg az elektromos autók legdrágább alkatrészei az akkumulátorok. Az SNE Research adatai szerint a globális piac évente átlagosan 23 százalékkal bővül, és így 2025-re elérheti a 167 milliárd dollárt. (Összehasonlításként: a szintén drága alkatrésznek számító memóriamodulok piaca akkorra nagyságrandileg 150 milliárdos lesz.)

Kínai gyártók politikai hátszéllel

A kínai akkumulátorgyártók növekedését eddig nagyban segítette Peking politikája is. A kínai állam ugyanis a levegőszennyezés csökkentése érdekében támogatta az elektromobilitást – így nőhetett fel Kínában a világ legnagyobb elektromosautó-piaca. A támogatás azonban csak olyan autókhoz járt, melyekbe kínai gyártmányú akkumulátort szereltek. Ez nagyban segítette a CATL-t (Contemporary Amperex Technology Ltd.), hogy globálisan is a legnagyobb gyártók közé kerüljön. A támogatás azonban a jövő évtől csökken, ami lassíthatja a kínai EV-piacot, így a CATL is inkább külföldön keres bővülési lehetőségeket.

A CATL 2025-re szeretné meghaladni az évi 200 GWh gyártási kapacitást. A vállalatnak addig kizárólag Kínában voltak gyártóegységei. Októberben azonban elkezdte Németországban, Arnstadtban az első külföldi üzemének építését, és tervezi egy amerikai gyáregység elindítását is. Legfőbb vásárlója a BMW, a Volkswagen, a Daimler, a Volvo, a Toyota és a Honda.

Különleges helyet foglal el, bár egyelőre nem szerepel az öt legnagyobb között a BYD, amely tavaly nyáron kezdte meg a világ legnagyobb akkumulátorgyárának felépítését. Eddig elsősorban saját autóihoz gyártott akkukat, de idén ősszel már az Audi is bejelentkezett, hogy a tőlük venné a kínai gyártású autóihoz az energiaforrást.

A koreai gyártók egymással is csatáznak

Az öt vezető gyártó között három dél-koreai van. Közülük az LG az iparág úttörője: 2008-tól ők szállították a General Motors Voltjához az akkukat. A GM mellett a Fordnak, a Renault-nak, a Hyundai-nak, a Teslának, a Volkswagennek és a Volvónak is szállítanak. Az LG egyelőre a sanghaji gyárát tervezi bővíteni mintegy 2,8 milliárd dollárból, de van üzeme az USA-ban, Michiganben és Lengyelországban is. A vállalat tervei között szerepel utóbbi bővítése és egy újabb amerikai üzem beindítása is.

A két másik dél-koreai gyártó, az Samsung SDI és az SK Innovation magyarországi gyártóüzemmel is rendelkezik. A Samsung emellett otthon és Kínában gyárt EV-akkukat. Legfontosabb ügyfele a BMW, a Volkswagen és a Volvo. Egyelőre a tavaly megnyitott gödi akkumulátorgyártó-üzem bővítésére koncentrál, amelyre 1,2 milliárd eurót szán. Az EU azonban még vizsgálja, hogy a gyárbővítéshez nyújtott magyar állami támogatás megfelel-e az uniós szabályoknak.

 
SNE Research: vezető EV-akkumulátorgyártók bővítési tervei
Infogram


Az SK Innovation, amely többek között a Volkswagennek, a Daimlernek, a Kia Motorsnak és a Jaguar Land Rovernek szállít, viszonylag későn lépett az akkumulátorpiacra. Jelenleg egy dél-koreai gyára működik, de 3,9 milliárd dollárt szán további három üzem beindítására Kínában, az USA-ban és Magyarországon. Amerikai terjeszkedését egyelőre az akadályozza, hogy szabadalmi vitába keveredett az LG-vel. Az LG azzal vádolja konkurensét, hogy amikor at SK Innovation átcsábította közel 80 alkalmazottját, azok szabadalmakat is vittek magukkal.

Az amerikai autógyártók attól félnek, hogy az elhúzódó szabadalmi vita akkumulátorhiányt okozhat.

A kakukktojás: Panasonic

A kínai-koreai tandem mellé egyedül Japán tudott felzárkózni a Panasonic jóvoltából. A gyártó szintén az úttörők között van mint a Tesla fő beszállítója. A Teslával közös nevadai Gigafactory a tervek szerint jövőre éri el 35 GWh-os maximális teljesítményét. Emellett Japánban és Kínában is vannak üzemei. A Tesla mellett a Hondának és a Fordnak is szállít.

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.