Evolúciós szempontból mindig is fontos volt az ön-PR – nem elég jónak/okosnak/becsületesnek/stb. lenni, annak is kell látszani, szól az örök érvényű politikai tanítás. Ehhez pedig elképzelni sem lehetne kiválóbb fórumokat, mint amilyeneket a közösségi platformok biztosítanak. Korábban azt mondták: a papír mindent elbír, most ugyanezt mondhatjuk a social media profilokra, üzenőfalakra. Az, hogy a Facebookon/Instagramon megjelenő információk többségének köze sincs a valósághoz, már megszokhattuk, de az talán még okoz meglepetést – ha nem is nagyot –, hogy a LinkedIn is ugyanilyen „magasságokig” jutott.
Az Originality.AI, amely mesterséges intelligenciával készült tartalmak azonosításához fejleszt eszközöket, kicsit belenézett a magát szakmai közösségi oldalként hirdető LinkedIn felhasználói tartalmaiba. É mit talált? Természetesen MI-vel generált posztok tömkelegét. De nem a rövid hozzászólások között, amikre bizonyos szituációkban a LinkedIn is felajánl kész formulákat (Thanks, Congrats és hasonlók), hanem a hosszabb, tartalmasabbnak szánt bejegyzéseknél, melyek közzétevőjük szakértelmét hivatottak bizonyítani.
A Originality.AI blogposztjának a címe igazából le is lövi a poént: „A LinkedIn hosszú posztjainak több mint felét valószínűleg mesterséges intelligencia generálta a ChatGPT elindulása óta”
Nincs itt semmi meglepő
A kutatók 8795 darab ún. hosszú formátumú (100 szónál hosszabb) posztot választottak ki, melyek különböző felhasználók neve alatt 2018 januárja és 2024 októbere között kerültek fel az oldalra. Az Originality eszközeivel elemzett szövegek 54 százalékáról valószínűsíthető, hogy azokat MI-vel gyártatták. Ráadásul a véleményvezérek (illetve akik annak képzelik magukat), bőbeszédűbbek is lettek, hiszen még gépelni sem kellett: a ChatGPT fellövése óta 107 százalékkal (!) nőtt a posztok hossza.
A változás egyértelműen az OpenAI chatbotjának megjelenéséhez köthető. Amikor széles körben elérhetővé tették, hirtelen a LinkedInen is megugrott az MI-generálta posztok száma: 2023 januárja és februárja között 189 százalékos növekményt mért az Originality. Utána ugyan volt némi visszaesés, de magas szinten stabilizálódott ez az állapot.
Azóta a LinkedIn maga is számos MI-alapú segédeszközt biztosít prémium előfizetőinek akár posztok létrehozásához, akár a profiljuk kikerekítéséhez (értsd: eladhatóbbá tételéhez), a HR-esek MI segítségével generálhatnak személyre szabott üzeneteket potenciális jelölteknek stb. Miért lenne kevésbé népszerű a ChatGP-vel történő posztírás? Már különböző tutoriálok is keringenek arról a neten, hogyan is kell építeni saját vituális lovasszobrunkat a LinkedInen.
Az egyszerűség varázsa
Az MI-generálta tartalmakkal kapcsolatban az Originality LinkedIn-elemzésekért felelős vezetője, Adam Walkiewicz némileg pontosította konklúziójukat a The Registernek: nem állapítható meg egyértelműen, hogy egy LinkedIn-posztot teljes egészében MI hozott létre vagy csak segített a létrehozásában, ezért pontosabb lenne MI-támogatással készült posztokról beszélni.
Az továbbra is nyitott kérdés, hogy számít-e, hogyan hoztak létre egy szöveget. Nem fontosabb-e a szöveg céljának (pl. manipuláció) felismerése. A felhasználók ugyanis nem képesek arra, hogy önállóan azonosítsák, mely szövegek származnak az LLM-től, és melyek az embertől.
Arra nem kell különösebben bonyolult magyarázatot keresni, miért szaporodtak el az MI-generálta szövegek a közösségi oldalakon: a ChatGPT-vel egyszerűen és gyorsan lehet sok posztot generálni, nagyobb aktivitást mutatni.
De a befogadói oldal sem kevésbé lusta. Mint azt a Pittsburghi Egyetem kutatói kiderítették, az MI-generálta szövegek azért állnak közelebb kis emberi szívünkhöz, mert egyszerűek. Ahogy a költő mondta volt: „Egyszerű és tiszta nóta, / Gólyafészek, háztető – / Nincsen benne semmi, ámde / Az legalább érthető.” Akárcsak az MI-generálta LinkedIn-posztokban. (A szerző nevének és a mű címének a beküldői között értékes, MI-generálta tartalmakra mutató URL-eket sorsolunk ki.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak