Múlt hét végén adta ki az önvezető rendszerek közúti teljesítményéről szóló éves jelentését Kalifornia állam közlekedési hatósága. A Department of Motor Vehicles (DMV) összefoglalója azért érdemel különleges figyelmet, mivel ez a terület a világ egyik legintenzívebben használt régiója az autonóm flották tesztelése kapcsán.
Az összefoglaló szerint 2023-ban összesen közel 9 millió és 70 ezer mérföldet tett meg járműveivel az a több tucat cég, amelyik egedélyt kapott a közutak használatára. Ez nagyjából másfélszeres növekedést jelent egy év alatt, mivel 2022-ben ennél 3,3 millió mérfölddel korábban állt meg a számláló.
A részletes adatokból kiderül, hogy a tavalyi növekedés szinte kizárólag az autonóm közlekedés fejlettebb változatának a teszteléséhez köthető. Vezetőülésben lévő felügyelő nélkül ugyanis közel 3,3 millió mérföldet regisztráltak az autók, ami nagyjából ötszöröse a tavalyelőtti szintnek. A sofőr nélküli tesztkörökön pedig lényegében két nagyvállalathoz köthető: a General Motors tulajdonában lévő Cruise a mérföldek szűk kétharmadát, míg az Alphabet ernyője alatt működő Waymo autói a teljes táv 36 százalékát adták.
A területen azonban a két kiemelkedő szereplő mellett is rengetegen igyekeznek megfelelő pozícióba kerülni addigra, amíg az autonóm közlekedés általánosan elterjedtté válik. Kaliforniában jelenleg 38 cégnek van engedélye autonóm jármű tesztelésére biztonsági vezetővel, közülük hat pedig ezt emberi vezető jelenléte nélkül is megteheti. A Waymo mellett ilyen magasabb szintű pecsétje van az Amazonhoz köthető Zooxnak, a kínai Baidu Apollo elnevezésű projektjének, illetve három kisebb startupnak (Nuru, WeRIde, AutoX).
Derékbe tört karrier
Ami az idei számokat illeti, nehéz lesz tartani a 2023-as tempót. Ennek legfőbb oka egy még tavaly ősszel történt baleset, amelyben társtettes volt a Cruise egyik kocsija. A súlyos személyi sérüléssel járó incidens miatt a DMA villámgyorsan visszavonta a cég kaliforniai működési engedélyét, majd a cég nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Utóbbit ugyanakkor már lényegesen kevesebb munkatárssal kell elérni, mivel a cég egyfajta keserű karácsonyi meglepetésként még december közepén megvált dolgozói negyedétől.
A Cruise kálváriája felerősítette a robotaxik megjelenését ellenzők hangját, a szabályozó testületeket és politikusokat pedig jóval óvatosabbá tette a további lépések megtételében. A technológia engedélyeztetése és széles körű elfogadtatása mellett ugyanakkor a megoldandó mérnöki problémák összetettsége is lassítja az önvezető flották hódítását. Mindezt jól példázza az Apple esete: a világ egyik leghatalmasabb vállalatánál nagyjából egy évtizede dolgoznak az autós belépőn, de az a legfrissebb pletykák szerint csak egyre távolodik, miközben a korábban kiemelkedőnek álmodott autonóm képességekből is vissza kellett venni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak